Terug

10 do’s en don’ts voor pitchen via social media

Het is niet altijd even makkelijk om een journalist via social media te benaderen. Wat werkt nu wel en wat niet? Mashable zette 10 tips op een rijtje, gebaseerd op eigen ervaring. Er zitten een paar echte no-brainers tussen, maar het kan geen kwaad om die weer eens te horen.

1 . Twitter is perfect voor een eerste contact
Veel journalisten zijn actief op Twitter. Dus als je een onderwerp hebt dat aansluit bij hun specialisatie, dan is de kans zeker aanwezig dat ze reageren op je tweet. Dat gezegd hebbende, veel journalisten krijgen dagelijks een hele ‘shitload’ aan berichten via Twitter. Dus twitteren met “Hoi, ik denk dat ik iets leuks voor je heb – DM me” zet geen zoden aan de dijk. Probeer op z’n minst een link te leggen met het nieuws of de organisatie te vermelden met de Twitternaam @bedrijfx. Zo heeft een journalist meteen meer informatie en kan hij of zij beter bepalen of het interessant is en vergroot jij je kans op antwoord.

Nog beter is het natuurlijk als je een relatie weet op te bouwen door een journalist te volgen en in te spelen op zijn of haar interesses met persoonlijke tweets.

2 . Vraag een journalist die je zelf niet volgt, niet om je te DM-en
Als je geen fervent Twitteraar bent, dan is het goed om de Twitter basisbeginselen onder de knie te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand niet DM-en (een Direct Message sturen), als die persoon jou niet volgt. Dus als je een journalist wil vragen om een e-mailadres te DM-en, zorg dan in ieder geval dat je hem/haar volgt. En vraag een journalist nooit om je te volgen! Dat is onbeleefd en not done.

3 . Facebook is voor vrienden
Journalisten stellen er over het algemeen geen prijs op als ze via Facebook worden benaderd voor een mogelijk verhaal. Velen zijn wel op Facebook actief, maar zelden vanuit een zakelijke rol. Naast het persoonlijke aspect is het via Facebook ook technisch gezien een stuk lastiger een bericht te sturen. Sinds een jaar is het mogelijk om betaald een bericht te sturen naar mensen met wie je niet bevriend bent op Facebook, maar dat betekent nog niet dat het wordt gewaardeerd. Facebook blijft een sociaal netwerk voor vrienden.

4 . Een keer opvolgen is genoeg
Persberichten nabellen doen we bij Whizpr niet. Op social media kun je nog een keer een tweet opvolgen, maar bij meer dan twee keer ben je aan het spammen.

5 . Bel geen journalist als je eigenlijk op zoek bent naar zijn collega
Sommige journalisten krijgen meer berichten dan anderen. En ja, een journalist met minder volgers op Twitter ziet je bericht waarschijnlijk eerder dan een journalist met duizenden volgers. Toch is het erg onvriendelijk om de minder populaire journalist die voor dezelfde publicatie werkt te benaderen als je eigenlijk op zoek bent naar zijn of haar collega.

6 . Ken de journalist en de publicatie voordat je contact zoekt
Zorg dat je goed bent voorbereid als je contact zoekt met een journalist. Heb je een goed beeld van de onderwerpen waar deze verslaggever over schrijft? En zie je verhalen over het onderwerp dat je wilt pitchen, regelmatig terug in de publicatie die je voor ogen hebt? Dit zijn natuurlijk de basisbeginselen, maar worden vaak vergeten op social.

Vraag een bekende journalist dus niet wie van zijn collega’s je het beste kunt benaderen voor een bepaald verhaal, maar zoek het zelf goed uit. Social media zijn een uitstekende bron van informatie.

7 . Vraag niet om een e-mailadres als het op Twitter staat
Veel journalisten hebben hun contactgegevens in hun Twitter-profiel staan. Check dus eerst hun profiel, voordat je publiekelijk om zijn of haar e-mailadres vraagt.

8 . Persoonlijke e-mailadressen en mobiele nummers zijn niet bedoeld voor pitches
We krijgen al zoveel mails dat we privé en zakelijke mails graag gescheiden willen houden. Val een journalist niet privé lastig met een zakelijk verzoek. Uitzondering op de regel zijn freelancers; ze gebruiken privé- en werkmail nog weleens door elkaar.

Voor mobiele nummers geldt hetzelfde, alhoewel dat moeilijker te beoordelen is. In het geval dat een journalist zijn mobiele nummer geeft, ben je vrij hem via zijn mobiel te benaderen. Als je toevallig aan zijn mobiele nummer bent gekomen (bijvoorbeeld via een aanmelding voor een event), dan doe je er goed aan zijn privacy te respecteren.

9. Verstuur hetzelfde bericht niet via drie verschillende kanalen
Als je een pitch via Twitter hebt gestuurd, volg dan ook op via dat kanaal. Er komt echt niet sneller een reactie als je vervolgens per e-mail, LinkedIn en/of Facebook opvolgt. Dat is echt overkill. Houd de stelregel aan dat opvolgen via hetzelfde medium verloopt als waarop het eerste contactmoment is verlopen.

10 . Tweet dezelfde pitch niet naar meerdere journalisten tegelijk
Twitter is openbaar. Als je een journalist via Twitter benadert met een verhaal, dan zal een journalist als eerste op je Twitter-profiel kijken om meer van je te weten te komen. Daar staan ook je laatste 20 tweets. Als deze allemaal copy-paste-versies van de tweet naar hem/haar, dan weet je bijna zeker dat de belangstelling tot een minimum is gedaald.

En minstens zo belangrijk, benader een publicatie niet via haar algemene nieuws Twitter account. De social media-teams die hier achter zitten, krijgen vaak zoveel berichten, dat jouw pitch niet zal opvallen. Investeer wat meer tijd in het zoeken naar de juiste journalist. Dat is een stuk effectiever.

Share this:

>
Volgende blog 7 gouden tips voor community management