Terug

Vijf snelle tips voor goede social media-posts

Er is al veel gezegd en geschreven over succesvolle social media-posts. Want hoewel het op het eerste oog doodeenvoudig lijkt om net zo succesvol te zijn als bijvoorbeeld KLM, blijkt maar al te vaak dat de likes en reacties op jouw bericht uitblijven. En dat is tenslotte wel waar het (vaak) om gaat: engagement. Er is in de tussentijd al het nodige onderzoek gedaan naar wat een social media-post succesvol maakt. Een van die succesfactoren is, volgens dit onderzoek, het tijdstip waarop je het bericht plaatst. Plaats je je bericht in de avonduren of in het weekend, dan heeft je bericht een groter bereik en levert het meer interactie op. Maar dat is nog niet alles, want ook wát je post en de manier waarop je dit doet, is van invloed om het engagement. Onlangs kwam ik deze infographic tegen met tips en voorbeelden voor beter status updates. Hoewel lang niet alles echt interessant is, heb ik er voor het gemak een aantal uitgelicht:

  • Wees nieuw: feiten en tips
    Feiten en tips worden het meest interessant gevonden. Houd dat in je achterhoofd als je een blogpost of artikel wilt delen. Pak het meest interessante feit uit jouw stuk en gebruik dat op social om traffic te krijgen. Dat hoeft dus lang niet altijd de kop te zijn, maar kan ook een opvallende conclusie of quote zijn. Deel je tips? Zet dan het woord ‘TIP’ in je social post, dat blijkt namelijk een stuk effectiever.
  • Vragen, maar overdrijf niet
    Vragen stellen werkt nog steeds voor het creëren van engagement. Het toont interesse in je volgers en laat zien dat je een gesprek aan wilt gaan. Maar draaf vooral niet door want niets is zo irritant voor volgers als keer op keer hetzelfde soort vragen.
  • Deel je mening
    Interessant artikel gelezen dat je wilt delen? Zet dan vooral in je post waarom je dat vindt. Durf je mening te geven en laat zien waar je voor staat. Dat roept niet alleen interactie op, maar zorgt er ook voor dat je meer van jezelf laat zien, je authentiek bent en draagt dus bij aan je imago. Van een copycat is zelden iemand beter geworden.
  • Direct, kort & krachtig
    Zeg waar het op staat. Zo weten je volgers direct wat ze kunnen verwachten. Niemand zit namelijk te wachten op een lange inleiding of langdradig verhaal. Zo blijkt de ideale Facebook-post uit (slechts) 40 karakters of minder te bestaan. Hoe korter het bericht, hoe hoger het engagement, aldus onderzoek. Social is snel. Houd daar rekening mee. Zorg er dus voor dat je actief schrijft en maak gebruik van de kunst van het weglaten.
  • Geef niet op
    Wie denkt dat zijn posts of tweets direct net zo succesvol zullen zijn als Twitterkoningin Katy Perry komt van een koude kermis thuis. Want ook bij Whizpr zien we dat het ook bij onze klanten tijd kost om een online community op te bouwen. Neem daarom de tijd om te ontdekken wat jouw doelgroep en community waardeert en stem daar je content op af.

 

Share this:
>
Volgende blog Stappenplan crisiscommunicatie: be prepared!