Terug

7 gouden tips voor community management

Regelmatig wordt er geschreven over welke taken community management met zich meebrengt, maar waar moet je nu starten bij het beheren en uitbouwen van een levendige community? Met de volgende 7 gouden tips kun je op meerdere niveaus uit de voeten – van content tot strategie.

1. Start met een strategie
Het spreekwoord ‘Bezint eer ge begint’ is ook van toepassing op het starten of uitbouwen van een online community. Maak duidelijk wat je doelen en doelgroepen zijn en welk imago je als merk wilt uitstralen. Door vooraf een strategie te bepalen, weet je wat voor content en messaging nodig zijn om optimale resultaten te bereiken.

2. Meet je resultaten
Het is belangrijk consequent stil te staan bij de resultaten van je inspanningen. Slaan bepaalde (kern)boodschappen niet aan bij je community, dan is het verstandig om je contentstrategie te herzien. Andersom biedt je community waardevolle inzichten voor je merk zelf – het mes snijdt dus van twee kanten.

3. Houd je aan de regels van elk netwerk
Gebruik geen hashtags op Facebook en overspoel je tijdlijn op Twitter niet met foto’s. Met andere woorden: gebruik elk sociaal netwerk waarvoor het bedoeld is. Dezelfde content is prima meerdere keren te gebruiken, maar zorg wel dat een bericht past bij het kanaal en de desbetreffende doelgroep.

4. Blijf op de hoogte
Er wordt steeds meer geschreven over social media en het managen van communities, waardoor het onmogelijk is alles te lezen. Maak het je daarom gemakkelijker door gebruik te maken van een rss-reader. Deze stelt je in staat snel koppen te snellen, zodat je alleen de artikelen leest die ertoe doen.

5. Ken je kalender
Door van tevoren te weten welke (internationale) feestdagen of evenementen er aan zitten te komen, kun je alvast nadenken over een originele invalshoek voor jouw social media-kanalen. Even zoeken op Google levert genoeg data op om jouw contentkalender te vullen.

6. Laat je inspireren door Pinterest
Pinterest is een niche netwerk dat ook in Nederland bezig is een plekje te veroveren in het social media-landschap. Voor community managers is het sowieso al onmisbaar voor inspiratie en het vinden van geschikt beeldmateriaal. Via de knop linksboven vind je ruim 35 categorieën vol foto’s van reizen, mode, eten, drinken, kunst en ga zo maar door.

7. Volg de concurrent
Merken die in dezelfde branche zitten, zijn ook de moeite waard om te volgen. Welke middelen gebruiken zij om engagement met de doelgroep te creëren en hoe blussen ze effectief brandjes op social media? Vertrouw op je eigen kracht, maar kijk ook een over de schutting voor waardevolle inzichten.

Share this:

>
Volgende blog Branded content: What’s in a name?