Terug

Attentie, attentie: Hier is mijn bericht!

Als ik voor mezelf spreek krijg ik er als paginabeheerder een kick van wanneer een post op Facebook goed scoort. Om deze score te kunnen beoordelen is het belangrijk om stil te staan bij het doel dat je ermee wilt bereiken. Je bouwt aan een merk, wilt graag dat mensen een gevoel krijgen bij je merk, zich aangesproken voelen door jouw content en vooral; iets dóen met jouw post. Het bereik van jouw post is de basis van het succes. Maar wanneer is het nodig om voor bereik te betalen in de vorm van promoted posts?
Je kent het vast wel… Onbewust check je onnodig vaak je Facebook nieuwsoverzicht. Op je smartphone, via je pc en tijdens het tv kijken nog snel via de tablet die naast je ligt. Even de boel refreshen en verwachtingsvol kijken of er nog wat boeiends tussen staat. In mijn geval zie ik 9 van de 10 keer content voorbij komen waarvan ik zeker weet dat ik dat die dag al een aantal keer eerder heb gezien, maar toch staat het opnieuw ergens bovenaan.

Topverslag of recent
Facebook maakt onderscheid tussen ‘topverslagen’ en ‘meest recent’. Automatisch verschijnen de topverslagen in beeld op het moment dat je het nieuwsoverzicht opent. De blauwe ‘thumbs up’ bepaalt wat topverslagen voor jou zijn op basis van de relatie die jij hebt met de plaatser van het verslag, de mate van interactie met het bericht, of het een foto, video of text-only verslag is, etc.

Promoted posts
Feit is, hoe meer fans je pagina heeft, hoe groter je organische bereik zal zijn. Maar ook al heb je 20.000 fans, ze krijgen lang niet allemaal jouw verslag in hun nieuwsoverzicht te zien. ‘Vroeger’ noemden we de boosdoener EdgeRank, maar omdat Facebook deze term zelf al een hele tijd niet meer gebruikt zullen we het maar gewoon over algoritme hebben.
Als je wilt dat het merendeel van jouw fans en hun vrienden, of een specifieke doelgroep, jouw verslag in hun nieuwsoverzicht te zien krijgt moet je betalen. De keuze is reuze en het beste advies is om zelf te experimenteren welke doelgroepkeuze jou het gewenste resultaat geeft. Facebook geeft je op basis van je budget een schatting van het bereik.

Check je doel!
Bedenk vooraf goed wat je wilt bereiken met je post. Als je dagelijks leuke content hebt die je pagina levendig houdt, maar niet onmisbaar is, hoef je deze posts niet te promoten.
Het kan ook zijn dat je een product, dienst of nieuwtje extra onder de aandacht wilt brengen, dan zijn de promoted posts interessant. Deze berichten kun je specifiek targeten op bestaande fans (vaak al klant) en hun vrienden, of juist een nieuwe groep aanspreken met behulp van doelgroepbepaling.
Promoted posts zijn ook een uitkomst voor tijdlijnpromoties op Facebook. Hierbij is engagement heel belangrijk, omdat de winnaar wordt geselecteerd op basis van de comments of likes. Bij dit soort promoties wil je er dus zeker van zijn dat in ieder geval je hele fanbase de actie ziet. Je investeert dan een bedrag om het engagement op je (actie)posts te vergroten en zo meer deelnemers te hebben. Een dergelijke actie kun je natuurlijk ook altijd ondersteunen met like ads en/of sponsored reports (maar die hebben een ander doel: meer fans!).

Tot slot:
Check je paginastatistieken regelmatig om te zien welke content goed scoort op je pagina. Dit is een gratis tool van Facebook met veel waardevolle informatie over je fans en hun interesses, benut deze info!

En dan nog iets… Als je heel spannend persoonlijk nieuws hebt kun je dat bericht op je profiel voor (in mijn geval) ‘slechts’ €5,20 promoten. Facebook zorgt dan dat het bericht hoger in het nieuwsoverzicht van je vrienden wordt geplaatst en het dus meer opvalt.

Share this:

>
Volgende blog De invloed van lichaamstaal – 3 tips voor een succesvol interview