Terug

Brand Ambassadors: Get Real!

We schreven er al eerder een blog over: Brand ambassadors en welke betekenis zij hebben voor een product of organisatie. Ook gaven we aan dat een echte brand ambassador niet gekocht hoeft te worden, maar de intrinsieke overtuiging heeft iets goeds voor jouw merk te willen doen. Een pure ambassadeur dus die zich zonder winstoogmerk of andere commerciële reden positief uitlaat over een favoriet product, merk of zelfs politieke partij.
Mocht je als bedrijf een dergelijk persoon hebben gevonden: vasthouden! Ik ken namelijk maar weinig voorbeelden van invloedrijke mensen die zich uit intrinsieke beweegredenen en zonder beloning positief uitlaten over een product. Als dit al gebeurt, is dit niet geregisseerd en dus spontaan. Wel zie ik zoals iedere consument voldoende voorbeelden van influencers en celebs die worden ingehuurd voor allerhande promotieacties. Van platte televisiereclame tot endorsement van producten op social media met een speciale hashtag. Alles onder strikte controle door de partij die ze betaalt.

Maar soms vallen deze betaalde ambassadors door de mand, waarmee je ziet dat zelfs zij niet kunnen worden gekocht. Zoals Oprah die wordt geacht de nieuwe tablet van Microsoft te promoten en de promotietweet verzendt vanaf haar iPad. Van intrinsieke overtuiging voor een Microsoft-tablet is dus geen sprake. Dodelijk voor de geloofwaardigheid van Oprah als ambassador, maar ook schadelijk voor Microsoft.

Authenticiteit
Is het dan slecht om ambassadors in te huren of te betalen? Als het helpt het verhaal achter jouw product beter te vertellen of te laten aanspreken bij de doelgroep, dan uiteraard niet. Maar denk bij de keuze voor een brand ambassador niet alleen aan hoe enthousiast deze op beeld overkomt of hoeveel Facebook-fans en volgers op Twitter de betreffende persoon heeft. Het gaat om authenticiteit.  Kijk naar het intrinsieke enthousiasme van een persoon en de geloofwaardigheid van de combinatie van jouw product of merk met deze persoon.

Nick en Simon in een NS-reclame terwijl hun woonplaats Volendam niet eens een station heeft, is een slecht voorbeeld. Daarbij weet iedereen ook dat je na een concert de meeste Nederlandse plaatsen niet eens meer met de trein kunt bereiken. Oprah die een tablet promoot vanaf een tablet van een andere fabrikant is ook geen geloofwaardig ambassadorship. Dus get real en neem je publiek serieus; een brand ambassador die niet authentiek is, zal alleen afbreuk doen aan de boodschap die hij/zij namens jou verkondigt. Een verspilling van tijd, moeite en in de meeste gevallen veel geld.

Share this:

Tags

branding
>
Volgende blog ROI meten draait niet om likes en retweets