Terug

Brand ambassadors: Werkt het echt?

Iedere dag zien we op tv of in tijdschriften acteurs nieuwe shampoos aanprijzen of topsporters bepaalde voeding adviseren. Brand ambassadors worden ze ook wel genoemd. Maar beïnvloeden deze ambassadeurs ook echt mijn aankoopbeslissing? Ik durf het te betwijfelen. Misschien brengt de bekende Nederlander mij niet direct tot aankoop, maar ik moet eerlijk bekennen dat een boodschap door een bekende Nederlander wel beter bij mij blijft hangen.

Wat is een brand ambassador?
Een brand ambassador hoeft niet per se een bekende persoonlijkheid te zijn. Een echte merkenambassadeur is een trouwe gebruiker van je product met een groot netwerk en, niet onbelangrijk, heeft ook aanzien in dat netwerk. Ze lopen meestal voorop bij technologische ontwikkelingen en zijn uiteraard actief op social media. Een ‘echte’ brand ambassador hoef je echter niet te kopen. Hij of zij heeft de intrinsieke overtuiging iets goeds voor jouw merk te willen doen. Een soort moderne missionaris, zeg maar.

Sterrenactivisme
De macht van deze invloedrijke mensen strekt zich verder uit dan sec productreclame. In de VS zien we al jaren dat filmsterren, muzikanten of sporters volop meedraaien in politieke campagnes. Zo stond Bruce Springsteen vierkant achter Obama, en hadden we in Nederland Bob Fosko, die voor de SP op de bres sprong. Daarnaast zetten beroemdheden zich regelmatig in voor een goed doel om sympathie (of eigenlijk geld) te verkrijgen bij een groter publiek. Live Aid in de jaren tachtig is een succesvol voorbeeld van dit soort ‘sterrenactivisme’.

Maar de invloed van deze ambassadeurs lijkt steeds groter te worden. Dat blijkt ook uit de recente ontwikkelingen rondom de Russische punkband Pussy Riot. De vrouwelijke bandleden zijn afgelopen vrijdag tot 2 jaar cel veroordeeld, nadat ze in februari een mis hadden verstoord uit protest tegen Poetin. De dames krijgen wereldwijd steun van invloedrijke mensen als Madonna en Paul McCartney, die tijdens hun concerten fans opriepen de band te steunen en daarmee de vrijheid van meningsuiting. Ook op LowLands steunden diverse bands de punkgroep en inmiddels zijn er alleen al in Nederland 14.500 handtekening verzameld. Zo krijgt het bewind van Poetin van verschillende kanten er flink van langs, alleen lijkt het hen weinig te deren.

Een andere recente actie, die wel tot de politiek lijkt doorgedrongen, is die van Alexander Klöpping. Hij pleitte vorige week op zijn blog voor het stoppen van het verspreiden van de papieren telefoongids. Tweede Kamerleden reageren welwillend op het idee om een einde te maken aan de ongevraagde verspreiding van de Telefoongids. Dit vraagt alleen om een wijziging van de Telecomwet en die lijkt binnenkort besproken te worden in de Tweede Kamer. Dat heeft meneer Klöpping toch maar mooi bereikt.

Bij Whizpr hanteren we het motto: “Influence the influencers”.  Vanuit die gedachte richten we onze pijlen ook niet meer uitsluitend op de traditionele media. Brand ambassadors zitten namelijk overal. Op de redactie van een dagblad, in de Olympische ploeg of ‘gewoon’ op Twitter.

Share this:

>
Volgende blog Vijf manieren om het Facebook-bereik van je merk te vergroten