Terug

Drie must-have competenties voor de beginnende pr-consultant

Auteur: Gabriëlle Schouten (stagiair)

Begin dit jaar heb ik stage gelopen bij Whizpr. Daar heb ik onder meer onderzoek gedaan naar de competenties en vaardigheden waar je als startende pr-consultant vandaag de dag over zou moeten beschikken. In dit blog bespreek ik de drie must-have competenties die onmisbaar zijn voor de beginnend pr-consultant anno 2019.

Wil jij graag aan de slag als pr-consultant, dan kom je terecht in een uitdagend en dynamisch werkveld dat continu verandert. Waar bijvoorbeeld vroeger adverteren, marketing en public relations aparte disciplines waren, zijn deze grenzen tegenwoordig vervaagd. Pr en Marketing gaan nu steeds vaker samen en pr-bureaus werken steeds meer vanuit een geïntegreerde aanpak met content marketing en digitale marketing. Hiernaast verandert technologie ook het werkveld van pr. Denk hierbij aan data-analyse, wat door steeds meer pr-bureaus wordt gebruikt als fundament voor strategieën. Maar ook sociale media als Instagram, dat zorgt voor een continue interactie en extra mediakanalen waardoor je boodschappen nóg beter kunt afstemmen op je doelgroep. Maar wat betekenen deze veranderingen nu voor de competenties waar jij, als beginnend pr-consultant, over moet beschikken? Om een antwoord te geven op deze vraag interviewde ik een aantal pr-professionals namens Whizpr.

1.Weet wat pr inhoudt

Pr is een bekend woord en veel mensen denken hierbij aan persrelaties of mediavoorlichting. Maar pr is meer dan dat. Het is daarom belangrijk om goed te weten wat pr nu precies inhoudt en wat de diverse bureaus eronder verstaan. Een goede basiskennis van pr waarbij jij in eigen woorden kunt uitleggen wat pr betekent, wat de achterliggende doelen van pr zijn en wat je met pr kunt bereiken, brengt je al een heel eind. Je kunt deze kennis verkrijgen door een relevante studie te volgen maar ook door gewoon eens op de koffie te gaan bij een pr-bureau en hier verder op door te vragen. Naast deze basiskennis, is het ook goed om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, trends en hypes die het pr- en communicatievak beïnvloeden. Dit kan al heel makkelijk door een abonnement op een vakblad te nemen of regelmatig relevante websites te bezoeken, zoals Adformatie en Frankwatching.

pr-consultant

2. Ontwikkel een sterke personal brand

Een personal brand is een unieke combinatie van persoonlijke kwaliteiten, kennis en vaardigheden waarmee je jezelf ontwikkelt als onderscheidende persoonlijkheid en als het ware ‘in de markt zet’ als merk. Een aantal persoonlijke kwaliteiten, kennisaspecten en vaardigheden die iedere beginnend pr-consultant zou moeten toevoegen aan zijn of haar personal brand, wordt hieronder besproken. Wat betreft de persoonlijke kwaliteiten is sociaal vaardig zijn heel belangrijk in het werkveld van pr. Je moet met veel verschillende partijen kunnen meedenken en –praten, en hierbij duidelijk kunnen communiceren. Een tweede belangrijke kwaliteit is timemanagement. Zoals de uitspraak zegt ‘Van uitstel komt afstel’ kan dat ook zeker gelden voor een baan bij een pr- bureau. Werkdagen zijn druk en onvoorspelbaar, waardoor er zomaar iets tussendoor kan komen. Het stellen van prioriteiten en flexibiliteit is hier dus wel nodig, maar nog belangrijker is dat je jouw tijd zo weet te managen, dat je voldoende ruimte hebt om belangrijke deadlines te halen.

Wat betreft het kennisaspect, is het ontwikkelen en op peil houden van algemene kennis iets waar je dagelijks tijd aan zou moeten besteden. Denk hierbij aan actuele, politieke en wetenschappelijke kwesties die de samenleving, de wereld en het pr-vak beïnvloeden. Hiernaast is het ook belangrijk om mediawijs te zijn: zorg voor een goede kennis van het huidige medialandschap, zowel in titels als in kanalen. Het medialandschap verandert namelijk voortdurend en het is belangrijk dat jij als beginnend pr-consultant begrijpt hoe diverse media werken en voor welke doeleinden verschillende media het beste ingezet kunnen worden. Ook niet onbelangrijk in het kennisonderdeel van jouw personal brand, is de kennis die is opgedaan uit werkervaring. Relevant werkervaring in de pr-, marketing- en communicatiebranche kan jou veel ervaringskennis opleveren, wat overigens ook een duidelijke pré blijkt bij een sollicitatiegesprek.

Beschik tenslotte over een goede schrijf- en taalvaardigheid in zowel Nederland als Engels. Als beginnend pr-consultant vormt communicatie de kern van je beroep. Zorg daarom dat je foutloos kunt communiceren in beide talen, zowel mondeling als schriftelijk.

3. Wees ijverig en enthousiast om te leren

Ondanks de persoonlijke kwaliteiten, kennis en vaardigheden die je reeds in huis hebt, zul je al vrij snel ontdekken dat je als beginnend pr-consultant ook nog veel moet leren. Dit is natuurlijk helemaal niet erg en maakt het begin van jouw carrière juist leuk. Wees dus nieuwsgierig en stel veel vragen. Accepteer hierbij ook dat leren en ontwikkelen een proces is dat wel iets langer dan drie weken duurt. Houd jezelf daarom in de gaten en zorg ervoor dat je niet te veel in één keer wilt. Neem daarentegen juist de tijd om de kwaliteiten, waarvan je nog niet wist dat je die had, te ontdekken. Houd in het begin ook niet te veel vast aan je eigen overtuigingen en gelijk maar neem een open houding waarbij je kunt leren van ideeën en opvattingen van collega’s. Dit laatste is trouwens ook een wisselwerking: waar jij als beginnend pr-consultant kunt leren van de ervaring van collega’s, kunnen zij weer leren van jouw frisse en kritische blik.

What about de medior PR consultant?

Lees jij dit blog toevallig als medior pr-consultant en vraag jij je af wat bovenstaande competenties voor jou betekenen? Laat mij daar dan nog even kort op ingaan. Het is mogelijk dat wanneer je al een aantal jaren werkzaam bent als pr-consultant, de manier van werken zoals het in het begin is aangeleerd, nog steeds wordt aangehouden. Maar zoals al eerder is benoemd, verandert het pr-werkveld en daarmee ook de werkzaamheden van de pr-consultant. Continu worden nieuwe manieren van communiceren ontwikkeld en geïmplementeerd, waarbij informatiestromen steeds sneller gaan. Zorg daarom dat je als medior pr-consultant ook op de hoogte bent en blijft van de laatste ontwikkelingen, trends en hypes binnen het pr-vak, waarmee je tevens jouw expertstatus versterkt.

Samenvattend kan gesteld worden dat het pr-vak dynamisch- en continu in ontwikkeling is. Blijf je daarom verdiepen, verbazen en verwonderen over het pr-vak. Zo zorg jij ervoor dat je de pr-consultant anno 2019 bent.

 

Eenmaal begonnen als pr-consultant? Ontdek de eerste ervaringen van Chantal

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over influencer marketing: Anke Horstman, TechGirl (tech-influencer)