Terug

Dat wordt lachen!

De manier van communiceren op social media. Het blijft een interessant onderwerp. Want wat is de juiste tone of voice en hoe zorg je als bedrijf voor een zo hoog mogelijke engagement? Altijd adviseren wij onze klanten om authentiek te zijn in de manier waarop ze communiceren met hun publiek, op welk kanaal dan ook. Blijf bij jezelf staat wat ons betreft altijd voorop. Dat betekent overigens niet dat het alleen maar inspirerende berichten of ‘brave’ reacties moeten zijn. Een beetje humor op z’n tijd zorgt voor een persoonlijk gezicht en kan er daarnaast voor zorgen dat je bericht zich sneller verspreidt. De vlieger dat humor niet professioneel zou zijn gaat wat mij betreft dan ook niet op. Ik kan een Facebookpost met een knipoog of scherpe webcare-reactie die een glimlach veroorzaakt op z’n tijd wel waarderen.
Toch kleeft er ook een gevaar aan. Want wie is het nu niet ooit zelf eens overkomen: denk je een ijzersterke scherpe opmerking te hebben, sla je vervolgens volledig de plank mis. Net als in het ‘echte leven’ kun je ook op social media met een poging scherp of lollig uit de hoek te komen finaal onderuit gaan. Kortom, humor door bedrijven op social media blijft een dingetje. Zo las ik deze week een leuk artikel op Frankwatching dat de sterke, maar vooral ook de wat pijnlijke voorbeelden van het gebruik van humor op social media besprak. Stuk voor stuk handige tips waarvan ik er graag een aantal met je willen delen.

Wees gevat
Een gevatte reactie op z’n tijd kan geen kwaad. Dat doen we in ons eigen dagelijkse privéleven tenslotte ook. Een recent en bekend voorbeeld is de gevatte reactie van het KLM-webcareteam op een vraag op Facebook. Je hebt hem ongetwijfeld voorbij zien komen. De reactie van KLM ging namelijk al snel viral en zorgde niet alleen voor veel likes, maar ook voor veel aandacht in de media. Een goed voorbeeld van een relatie aangaan en je inleven in je volgers en fans.KLM Facebook

Achteraf ging echter het gerucht dat dit mogelijk vooropgezet was en zou gaan om een reclamestunt. Jammer, want dat haalt het succes ervan wat mij betreft wat onderuit, maar ook al is dat het geval, het is een goede stunt. Overigens ontkennen beide partijen dat het om een reclamestunt gaat, dus we geven ze het voordeel van de twijfel. Het ging viraal, dus dat betekent dat het mensen aanspreekt.

Actualiteiten
Misschien wel de meest bekende en meest gebruikte manier is met humor inhaken op een actualiteit. Sterke voorbeelden zijn er genoeg te vinden, waaronder deze reclame van Durex ten tijde van de kroning of Hema die inspeelt op vrijdag de 13e. Maar zorg wel dat je snel bent. Aan het einde van de dag is iedereen overladen en verliest het zijn kracht.

durex inhakerHEMA inhaker

Relevant
Bovenstaande voorbeelden zijn vooral gericht op business to consumer. Business to business bedrijven kunnen ook gebruik maken van humor om lading te geven aan hun merk. Het is daarin wel belangrijk dat de humor relevant is. Onderstaand voorbeeld van EMC zegt genoeg.

Overdaad schaadt
Kortom, een beetje (goede!) humor op z’n tijd zorgt ervoor dat jij als bedrijf je persoonlijke kant laat zien. Een goede post of reactie kan er niet alleen voor zorgen dat je bericht meer wordt gedeeld, maar wekt sympathie op bij je volgers. Dat creëert een positieve merkbeleving. Maar wees wel voorzichtig en vergeet niet: overdaad schaadt. Wees oprecht en niet geforceerd maar stem je boodschap (en humor) af op je doelgroep. En durf. Misschien maken we het er dit jaar zo met z’n allen nog leuker op 😉

Share this:

>
Volgende blog Attentie, attentie: Hier is mijn bericht!