Terug

De vier ingrediënten voor succesvolle influencer marketing

Iris Tempels

In een eerdere blog gaven we je al vijf tips voor het vinden én binden van de juiste merkambassadeurs. De volgende stap is deze influencers optimaal in te zetten om jouw merk te versterken. Hieronder vind je een overzicht van waar wij de voorkeur aan geven bij het inzetten van merkambassadeurs.

Authenticiteit

Consumenten zijn slim genoeg om aan te voelen of een influencer oprecht is over een merk of niet. Zorg er dus voor dat er een oprechte binding is met de influencer en je merk. Creëer zogenaamde ‘brand ambassadors’ door middel van co-creatie: betrek influencers bij het creatieve proces van je campagne en laat ze aansluiten bij brainstormsessies voor de ultieme samenwerking.

Neem bijvoorbeeld het wat stoffige schoenenmerk Nelson, die een samenwerking is aangegaan met Moderosa, één van Nederlands grootste beauty-influencers. Zij zagen hun ‘biker-boots’ binnen no time de schappen uitvliegen!

Houd het klein

Wanneer je een specifieke doelgroep wil bereiken in een niche-markt is het verstandig te denken aan een samenwerking met een micro-influencer. Dit is een influencer met een kleiner aantal volgers, tussen de 10k en 50k, maar gespecialiseerd in een zeer specifiek thema. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een interieurblogger die wekelijks woontips deelt met zijn of haar volgers of en gamer die fanatiek streamt tijdens het spelen van zijn favoriete game. Er is in zo’n micro-influencers community veel ruimte voor interactie. Bij een goede samenwerking betekent dit een prachtig platform voor een merk en mooie content voor de influencer.

Vertrouwen

Vertrouw op het oordeel en de aanpak van de influencer. Deze staat vaak dichtbij zijn community en kent zijn doelgroep ook het beste na het jarenlang opbouwen van een band. Ze vormen een betrouwbare bron voor aanbevelingen aan consumenten. Voor een positief effect op je boodschap betrek je een influencer al vroeg bij de campagne en laat je de influencer de storytelling van jouw merk verantwoorden. Hierdoor neemt deze zijn volgers al vroeg bij de hand. Dit wordt ook wel ‘customer journey coaching’ genoemd. Je neemt de doelgroep stap voor stap mee in de buyers journey. Wanneer de producten uiteindelijk in de winkel liggen is hierdoor de aankoopintentie hoog onder de juiste doelgroep.

Een mooi voorbeeld hiervan is FEBO Haute Friture Fashion collectie. De producten waren deze zomer zeer gewild, onder andere doordat FEBO een aantal invloedrijke influencers de collectie van te voren liet dragen. Overal op Instagram werd de doelgroep geconfronteerd met producten die nog niet verkrijgbaar waren. Toen uiteindelijk de fanny pack, een tasje waar je volgens FEBO zelfs je warme snacks in kunt bewaren, online kwam, waren ze in no time uitverkocht. Inmiddels is ook de wintercollectie beschikbaar met in de campagne een glansrol voor Raymond van Barneveld.

Exclusiviteit voor iedereen

Influencers leven voor hun volgers, ze belonen graag hun loyaliteit. Wanneer je eenmaal een goede samenwerking met een influencer hebt opgebouwd, en de community inmiddels ook vertrouwd is met jullie samenwerking, kun je zogenaamde influencer incentives inzetten. Als merk geef je dan de door jou gekozen influencers een gepersonaliseerde code die ze kunnen delen onder hun community. Met deze code ontvangen de volgers korting op het product dat zij aanprijze. Dit zorgt voor meer traffic naar je website. Een heel effectieve manier om je sales op te krikken.

NA-KD, een Zweeds online modebedrijf maakt veel gebruik van dit soort samenwerkingen en is een schoolvoorbeeld van hoe influencer marketing optimaal ingezet kan worden. Mede door dit soort samenwerkingen wereldwijd op te zetten hebben zij binnen drie jaar een miljoenenbedrijf opgezet dat inmiddels in de top 20 van Europa’s snelstgroeiende bedrijven staat. 

Influencers are here to stay en wij weten zeker dat we nog vaak mooie creatieve samenwerkingen met ze aangaan. Wil jij je merk naar een hoger level tillen door middel van influencer marketing? Maak dan gebruik van deze ingrediënten of kom eens op de koffie en laat ons met je meedenken!

Hoe selecteer je de juiste influencer voor jouw merk en hoe zet je een samenwerking op?

 

Share this:
>
Volgende blog Onze inzet op video