Terug

Engagement is everything

Afgelopen oktober deelden we al een infographic met een aantal mythen die bestaan over het meten van social media succes. Bij de meeste van onze klanten is inmiddels duidelijk dat het op bijvoorbeeld Facebook niet alleen draait om het aantal likes, fans en het bereik van individuele berichten. Nee, engagement is op dit sociale netwerk het toverwoord. In dit artikel beschrijf ik hoe je de betrokkenheid van fans meet en hiermee je voordeel doet.
Als voorbeeld neem ik onze eigen Facebook-pagina. Deze heeft sinds de PR-winactie inmiddels ruim 510 fans. Dat is relatief weinig in vergelijking met de pagina’s van PayPal en Sony, maar als je kijkt naar engagement doet de pagina het best goed!

Interacties per duizend fans (IPM)
Voor het berekenen van de betrokkenheid van fans gebruik ik de gratis tool van Pagemonitor. Als je linksonder klikt op ‘Aanmelden’ kun je direct een koppeling maken met een Facebook-bedrijfspagina naar keuze.

Pagemonitor berekent de IPM (Interactions Per Mille). De formule bekijkt het aantal reacties, berichten (en likes hierop), shares en de grootte van je fanbase om zo het aantal interacties per duizend fans te meten. De Whizpr Facebook-pagina heeft gemiddeld 11,4 interacties per duizend fans; helaas niet genoeg voor een plekje in de Engagement top 100;-)

Praten over je pagina (TAP)
Naast de IPM-score is ook het TAP-percentage (gebruikers die over jouw pagina praten) een indicator. TAP is net als IPM een goede manier om pagina’s met elkaar te vergelijken op gebied van engagement, en werkt het beste voor pagina’s met een vergelijkbare grootte. Het TAP-percentage wordt door Pagemonitor gemeten, maar is ook handmatig te berekenen: (mensen praten hierover / pagina fans) x 100%.

Het TAP-percentage ligt voor Whizpr op ruim 10 procent, wat betekent dat de groep mensen (fans én niet-fans) die over onze pagina praat, een tiende (50 tot 60 gebruikers) is van het totaal aantal fans voor onze Facebook-pagina. Houd wel in gedachten dat het TAP-percentage geldt voor een periode van zeven dagen, terwijl IPM betrekking heeft op een langere periode (30 dagen).

Conclusies trekken
Deze cijfers zijn leuk en aardig, maar wat kun je ermee als Facebook-beheerder? Als gezegd zijn IPM en TAP goede indicatoren van de huidige mate van engagement op je pagina. Door wekelijkse meetmomenten in te lassen, krijg je inzicht in hoe bepaalde berichten, advertenties en Facebook-tabs de betrokkenheid van fans beïnvloeden.

Over langere tijd kun je zo evalueren of de huidige contentstrategie werkt of dat aanpassingen aan je messaging gewenst zijn. Een grote en groeiende fanbase is lekker, maar als er nauwelijks interactie plaatsvindt, valt de waarde ervan te betwijfelen.

Share this:

>
Volgende blog Brand Ambassadors: Get Real!