Terug

Er is er één jarig: het internet, wij houden ervan!

Chantal van Ulft

Sinds de jaren tachtig hield Tim Berners-Lee zich al bezig met het internet. In 1989 lanceerde hij het concept van het World Wide Web: een informatiemanagementsysteem met een database met teksten die weer verwijzen naar andere pagina’s met behulp van hyperlinks. Zo kon informatie eenvoudig opgehaald en gevonden worden.

Het internet werd oorspronkelijk ontwikkeld zodat wetenschappers van universiteiten en instituten over de hele wereld op een geautomatiseerde manier informatie konden uitwisselen. Op 23 augustus 1991 werd het internet echter publiekelijk opengesteld voor de rest van de wereld. Op die dag vieren we dus de verjaardag van het internet als publieke service!

 

Whizpr’s World Wide Web

We kunnen ons geen wereld zonder internet meer voorstellen. Of het nu gaat om de weg willen weten, eten bestellen, programma’s (terug)kijken, het antwoord vinden op prangende vragen, apps op je mobiel gebruiken of bestanden opslaan: het internet helpt je binnen enkele seconden. En niet alleen privé, ook voor bedrijven is het internet van essentieel belang (dat merkten we zelf toen we een tijd geleden even geen stroom en dus ook geen internet hadden). Om deze verjaardag te vieren heb ik mijn collega’s bij Whizpr gevraagd welke websites zij vaak bezoeken, bijzonder vinden of simpelweg niet kunnen missen.

 

Let me Google that for you

En hoe kan het ook anders: Google werd het vaakst genoemd. Het is ook niet voor niets dat ‘Googlen’ een werkwoord is geworden. Freek: “Google is wat mij betreft het summum van wat internet te bieden heeft, het voegt écht wat toe en doet dat bovendien helemaal aan het begin van iemands zoektocht naar informatie.” Het geeft het antwoorden op al je vragen en je kunt alles opzoeken zonder dat je er zelfs maar bij na hoeft te denken. En voor iedereen die jou een vraag stelt waar jij het antwoord niet op weet is er ‘Let me Google that for you’. Willem: “Deze website staat symbool voor de luiheid van mensen om überhaupt iets op te zoeken. Ideaal om die ene luie collega van repliek te dienen ;)” En heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn als Google een persoon zou zijn?

Ook Google Maps is een lifesaver voor veel mensen, zowel privé als op werk. Als we naar een klant gaan, raken we de weg niet kwijt en komen we zonder stress netjes op tijd aan bij onze afspraak. Nog een voordeel − hoewel soms ook irritant en een beetje creepy − is dat Google alles over jou weet, denk maar aan alle gepersonaliseerde advertenties die je op bijna elke pagina ziet verschijnen. Freek: “Indrukwekkend en angstaanjagend tegelijk hoe Google zich in een dusdanige machtspositie heeft kunnen manoeuvreren, door “simpelweg” een zoekmachine te beginnen!”

 

(W)ik(ipedia) weet alles

En waar Google alles over jou weet, weet Wikipedia alles over…. alles. Voor Annerieke staat Wikipedia symbool voor het internet zoals het bedoeld is: geschreven en beheerd door vrijwilligers om informatie zo neutraal mogelijk te houden en kennis te delen. “Het blijft voor mij een belangrijke bron, helemaal in tijden van fake news.” 

 

Vroeger…

Een aantal websites die genoemd werden zijn inmiddels alweer ingehaald door nieuwere versies, maar omdat ze ons aan vroeger doen denken laten we ze zeker niet onbelicht. Denk aan websites zoals Hyves − eigenlijk een voorloper van Facebook − maar ook hotmail.com en MSN om met vrienden in contact te blijven (ook al had je ze de hele dag op school al gezien/gesproken). We konden dagenlang nadenken over een geschikte chatnaam en gingen tien keer opnieuw online als er een speciaal iemand online was. Als je deze video bekijkt moet je misschien toegeven dat jij dit ook allemaal deed en dat de geluidjes een gevoel van nostalgie oproepen. De ellenlange gesprekken die we toen via MSN voerden, voeren we nu via WhatsApp.

MSN gesprek

 

Zelf heb ik goede herinneringen aan Kindertent waar je je eigen website kon maken. Ik zocht afbeeldingen of GIFs, schreef teksten en het moest er natuurlijk allemaal mooi uitzien. Wat heb ik daar veel uren in gestopt! Net als in Habbo Hotel, een virtueel hotel waar je o.a. je eigen kamers kon maken, meubels kon kopen en met mensen kon chatten.

 

Streamen, onbeperkt muziek luisteren of online video’s kijken

Er bestaan veel verschillende streamingdiensten zoals Spotify (muziek) en Netflix (films en series). Begin dit jaar werd geschat dat bijna drie miljoen Nederlanders een Netflix-abonnement hebben. We kijken misschien wel meer via het internet dan op tv. Iris: “Ik vind het mooi dat deze streamingdiensten er (zij het minimaal) weer voor zorgen dat de makers geld verdienen aan hun mooie kunstvormen en hiermee door kunnen gaan! Door de abonnees kan Netflix ook zelf films maken en zo het aanbod uitbreiden dat Hollywood te bieden had. Minder dure/bekende celebrities en toch hoge Netflix quality; hier betaal ik graag maandelijks een bedrag voor.”

En vergeet YouTube niet, waar ook een hele nieuwe online wereld gestart is; een platform voor nieuwe talenten, viral videos, kattenfilmpjes, how to-video’s, Charlie bit my finger, maar ook veel goede content. Anika: “Eigenlijk is het een hele nieuwe tv-zender op het internet, of kunnen we inmiddels al zeggen dat YouTube de tv-zenders al overstegen is?”. 

 

Gewoon, omdat het kan

Sommige websites hebben weinig uitleg nodig: ze bestaan omdat ze een prangende vraag beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan websites zoals www.magikeenkortebroekaan.nl en https://ishetaltijdvoorwijn.nl/. Hoe belangrijk deze vragen zijn, mag je zelf beoordelen.

En heb je ooit gehoord van The MillionDollarPage, ‘own a piece of internet history’? Een Britse student liet zien hoe je door slim nadenken snel heel veel geld kunt verdienen met het internet. Al in 2005 kwam hij met een nieuw, simpel en effectief idee: maak een pagina met 1 miljoen pixels en verkoop die per blokjes van 10×10 voor 1 dollar per blokje aan adverteerders. Binnen een half jaar was hij miljonair. Geniaal, volgens Paul!

 

Staat jouw favoriete website hier tussen of hebben we iets geniaals gemist? Laat het ons weten!
Share this:

Tags

>
Volgende blog Vijf vragen over contentmarketing aan: Robert Blaas (Marketing Director Benelux bij Kinly)