Terug

Ik. Een monoloog: wat ervaar ik als de essentie van pr?

Wat vind ik de essentie van goede pr? Daar gaat deze blog over. Uiteraard is een blog een monoloog, maar er mag een dialoog ontstaan.

Ongeveer drie jaar geleden las ik een boek van Robert Phillips: Trust Me, pr is Dead. In dit boek zegt Philips in mijn ogen helemaal niet dat pr dood is, maar dat het een verdiepingsslag maakt (we blogden al eerder dat PR zeker niet dood is). Volgens Phillips ligt de toekomst van pr voor bedrijven in publiek leiderschap, dat de maatschappij voorop stelt en het belang van een sterke wisselwerking tussen organisaties en de samenleving erkent. Organisaties die het algemeen belang als centrale waarde stellen, die organisatiedoelen aan maatschappelijke doelen weten te koppelen en met de maatschappij daarover het gesprek willen aangaan. En bovendien niet bang zijn zich via afwijkende meningen te profileren en zich kwetsbaar op te stellen. Samengevat destilleer ik het onderstaande.

Ontwikkel een onderbouwd verhaal, dat;

  • Aansluit bij het publiek/ de maatschappij;
  • Houd geen monoloog maar (start de) dialoog, en;
  • Wees niet egoïstisch of bang.

Dit is eigenlijk zoals ik me op mijn werk gedraag, en ook wat ik mijn klanten graag adviseer. In de onderstaande case bij Whizpr kwam het allemaal mooi bij elkaar.

In het kort: de casus

Onze klant Essent merkte op dat er voor de consument veel onrust is ontstaan naar aanleiding van alle berichtgeving rond- en in opmars naar het te formeren klimaatakkoord. Ze waren benieuwd hoe de consument aankeek tegen dit akkoord, wat zij belangrijk vindt in het akkoord en hoe zij op de hoogte gehouden wil worden over de ontwikkelingen. Hieruit bleek dat de consument zelf graag aan tafel zou zitten om mee te onderhandelen over de juiste maatregelen. De uitkomsten van dit rapport werden gepresenteerd aan Diederik Samsom (één van de onderhandelaars) voor het klimaatakkoord. Dit met de gedachte dat hij de kennis uit het rapport meeneemt naar de onderhandelingstafel, en zo de stem van de consument vertegenwoordigt binnen het klimaatakkoord.

Tijdens een officieel overhandigingsevenement waren het FD, AD, de DFT en RTL Nieuws aanwezig, inclusief stakeholders en consumenten. Ook Frits Wester kwam nog even kijken. De resultaten werden gepresenteerd, iedereen mocht vragen stellen, en zowel Patrick Lammers, CEO Essent als Diederik Samsom hielden een betoog over hun visie op verduurzaming. Vervolgens kregen journalisten de kans om Lammers en Samsom vragen te stellen.

Maar nu. Hoe past dit in de theorie van hierboven?

Verhaal
Essent staat voor energie en dat een energiebedrijf zich hard maakt voor duurzame energie is vanuit de mond van een energiespecialist volkomen logisch. Met het onderzoek heeft Essent de actualiteit geclaimd door de stem van de tot dan toe onderbelicht gebleven consument te verwoorden. Het verhaal in een notendop: iedereen moet mee kunnen in de energietransitie.

Aansluiten bij de maatschappij
In dit geval sloeg Essent een dubbelslag. Het bevroeg de maatschappij wat het vond van een maatschappelijke vraagstuk: duurzame energie. De conclusie: de gewone Nederlander denkt na over verduurzamen (blijkt uit het onderzoek), en Essent denkt met hen mee.

Dialoog
Wanneer wordt er over- of met je gepraat? Als je contact maakt (wat is goede content?). Wanneer maak je contact? Als je een verhaal oprecht vertelt en dit verhaal richt tot de juiste persoon. We hadden ook alleen een persbericht met resultaten uit kunnen sturen en klaar. In dit geval hebben we journalisten, de politiek en de Nederlanders bij het debat betrokken; tijdens het overhandigen van het rapport, door interviews, een persbericht, blogs en social media. Het gevolg was verscheidene publicaties in o.a. landelijke kranten en digitale media, waarin de politiek, Essent en de consument met elkaar in dialoog gingen. En de gezamenlijke conclusie: de communicatie moet beter. Ironisch genoeg ook de essentie van hetgeen ik tijdens deze pr-monoloog probeer te vertellen.

Wees niet egoïstisch of bang
Als bedrijf wil je niet horen dat je bijvoorbeeld egoïstisch bent: ‘Mooi verhaal dit, maar jullie willen hier gewoon een slaatje uit slaan.’ Er kleven risico’s aan je als bedrijf in een discussie te mengen. Hoe meer reuring in het maatschappelijke debat, des te hoger het risico op negatieve reacties. Het klimaat is een gevoelig onderwerp. Iedereen heeft er een mening over. Onze klant nam het risico en waagde zich aan een discussie waarin ze zich niet hoefde te mengen, niet puur voor het bedrijf zelf, maar voor een groep wiens stem niet gehoord werd: de consument.

Slotstuk

Dit is natuurlijk niet zoals het altijd hoort te gaan, er zijn meer wegen die naar deep pr leiden. In dit geval is het verhaal gedeeld via interviews, sociale media, blogs en persberichten. Maar in sommige gevallen is het beter om te vloggen of een advertising campagne op te zetten. Deze maand ga ik verder met het project thuiswerken. Hou de media in de gaten, wellicht valt erover te praten!

Edit 12 juli 2018: Inmiddels verschenen er diverse publicaties over het thuiswerken van Nederlanders, zo was onze klant Logitech te horen op BNR nieuwsradio en stonden zij op de voorpagina van De Telegraaf.

Share this:

>
Volgende blog Welkom Bregje en Endie!