Terug

Een goed verhaal is het halve werk

Freek Sanderink

Voor elk zichzelf respecterend adviesbureau, in welke branche dan ook, is het verhaal dat ze willen vertellen van levensbelang. Het verhaal is namelijk vaak de factor waarmee je je onderscheidt en waarmee je dus een streepje voor hebt op de concurrentie.

En laat de Universiteit van Nijmegen mij nou gevraagd hebben om het verhaal van Whizpr te komen vertellen! Gewapend met een gelikte presentatie stapte ik vol vertrouwen de Nijmeegse Radboud Universiteit binnen, klaar om het Whizpr-evangelie te verkondigen aan de eerstejaars studenten Bedrijfscommunicatie.

Verhalen
Bij Whizpr zijn we ervan overtuigd dat het vertellen van het juiste verhaal positief bijdraagt aan de perceptie van een merk. Verhalen vormen zodoende de basis van veel van de campagnes die wij voor onze klanten opzetten. Collega Michel blogte hier al eerder over en zie ook de interessante klantcases op onze website.

Een goed verhaal heeft een begin, een middenstuk en een einde. Dat is een bekend gegeven, maar Joseph Campbell, Amerikaans historicus en cultureel antropoloog, stelde in het midden van de vorige eeuw al dat elk goed verhaal (en Hollywood-film) eigenlijk hetzelfde patroon volgt. Het begint met de Held. Die leeft zijn leven totdat zich op een dag een probleem voordoet. Hij moet dat probleem het hoofd bieden en doet dat met de hulp van een Helper. Samen gaan ze op avontuur om uiteindelijk te eindigen in een nieuwe wereld waarin de problemen van de Held verleden tijd zijn. En ze leefden nog lang en gelukkig. Klinkt bekend, toch?

In ons verhaal is de klant de Held en zijn wij de Helper. Wij helpen onze klanten bij hun uitdagingen (een publicatie in het FD, meer verkoop via Bol.com, meer brand awareness in een bepaalde doelgroep, meer volgers op social media, etc.), we gaan samen met hem op avontuur en nemen hem bij de hand zodat hij kan shinen en nog lang en gelukkig kan leven.

Leraar Freek
Terug naar mijn presentatie. De studenten die voor mij in de zaal zaten waren nét begonnen aan hun studie Bedrijfscommunicatie en zich nog niet bewust van wat er zich allemaal in de wondere wereld van communicatie afspeelt. Dertig blanco pagina’s, oftewel het perfecte publiek voor mijn verhaal.

Althans, dat dacht ik, er bleek wat meer aandacht voor nodig mijn verhaal te verkondigen aan een publiek dat nog nauwelijks gehoord had van termen als PR, social influencers en Search Engine Advertising. Opvallend dat termen waar wij ons de hele dag mee bezig houden en in sommige gevallen zelfs over dromen, bij zo’n grote groep totaal onbekend zijn.

Ik legde uit hoe we bij Whizpr het verhaal van onze klanten vertellen, dat we dit zowel online als offline uitdragen en welke tactieken we hiervoor in huis hebben. Waar ik aan het begin van het college vooral veel verschrikte gezichten zag, zag ik nu dat bij steeds meer studenten het kwartje viel. Ik zag bijna letterlijk de lampjes boven hun hoofden aan gaan toen ik steeds meer vertelde over wat er nu eigenlijk precies gebeurt aan de áchterkant van een PR-, social- of marketingcampagne. Hoe wij ons pers- en influencer-netwerk aanwenden, hoe een persbericht tot stand komt, hoe een AdWords-campagne vormgegeven wordt, hoe we de strategie van social content bepalen, bij elk voorbeeld dat ik besprak zag ik meer lampjes aan gaan. Ze werden zich er steeds bewuster van dat elke campagne die zij zien voortkomt uit een strategie en een verhaal.

En dat verhaal is dus precies waar Whizpr zich mee onderscheidt van de concurrentie en de massa: wij begrijpen dat een goed verhaal het halve werk is.

Share this:

>
Volgende blog Chocola maken van een PR-stunt