Terug

Hoe om te gaan met media-aandacht voor thuiswerken?

Martine Korthals

BLIJF JE VERHAAL VERTELLEN!

Daar zit je dan in je eentje thee te drinken en een blog te schrijven in plaats van je weekend te bespreken met je collega’s bij de koffieautomaat. Niet alleen bij ons, maar de meeste Nederlanders zullen vanuit huis aan het werk zijn. Na wat opstartproblemen – de plek in huis vinden waar je het beste bereik hebt, kinderen aan het (huis)werk zetten of katten van je toetsenbord jagen – zijn veel van ons toch al bijna een maand in staat ons werk vanuit huis te doen. En ondanks dat je eerste ingeving misschien is dat Nederland op z’n gat ligt, biedt deze crisis ook nieuwe inzichten en kansen. Op welke trends kun je aanhaken?

 

Hou je ogen open

De afgelopen maanden heeft veel berichtgeving, zowel offline als online, logischerwijs in het teken gestaan van het coronavirus en de gevolgen hiervan. Het ‘normale leven’ is flink ontwricht en hier wordt veel over geschreven met het gevaar dat jouw merkverhaal ondersneeuwt en geen impact maakt, toch? Fout. Ondanks dat de focus nu even bij iets anders ligt dan op jouw verhaal, betekent niet dat je moet stoppen met het vertellen hiervan. Het betekent alleen dat je een andere manier moet vinden om jouw verhaal te vertellen. Zet een andere bril op en je kunt nog steeds kansen spotten.

 

Blijf communiceren

Juist nu is het van belang om goed om je heen te blijven kijken naar wat er gebeurt. Wat speelt er in jouw vakgebied. Spot je al nieuwe trends? Zie je bijvoorbeeld nieuwe behoeftes ontstaan? Dat berichtgeving in de media de afgelopen tijd veranderd is, zien we wel aan het aantal artikelen over thuiswerken. Met bijna 7.000 artikelen ligt dit ruim 50x zo hoog als in maart vorig jaar!

Door goed op de hoogte te blijven van wat er speelt, en dit als basis te nemen voor het communiceren van jouw verhaal, blijf je zichtbaar bij je doelgroep, zelfs in deze gekke tijden. Om je alvast op weg te helpen hebben wij 3 trends op een rijtje gezet die je kunnen helpen invulling te geven aan jouw verhaal.

 

Tip 1: Laat je creativiteit de vrije loop

Onzekere tijden vragen om creatieve oplossingen. Het vraagt om een andere invulling van jouw verhaal en de activatie hiervan. Kun je bijvoorbeeld jouw product of merk nu even niet verkopen omdat alle verkooppunten dicht zijn? Denk eens na over een online initiatief. Kijk bijvoorbeeld naar Volvo’s Heroes of the road-campagne. Hierin zetten ze de chauffeurs in het zonnetje die ons land draaiende houden. Chauffeurs die bijvoorbeeld supermarkten bevoorraden. Maar ook in de B2B-sector ontstaan mooie initiatieven; zo hebben we klanten die totaal nieuwe proposities ontwikkelen en presenteren, echt met de insteek om de markt een stukje verder te helpen.

Door toch zichtbaar te blijven en je verhaal te blijven vertellen blijf je top of mind bij je doelgroep. Alleen vergt dat voor nu een iets andere invulling.

 

Tip 2: Focus niet alleen op het product of de dienst zelf, maar ook op de emotionele kant

De thuiswerktips vliegen je om de oren. De boodschap? Heb je techniek en de security hiervan goed op orde. Nu we eenmaal een beetje gewend zijn aan onze thuiswerk situaties, zien we dat veel berichtgeving naast het technische aspect nu ook de menselijke component meenemen. Niet voor niets is mensen het meest besproken thema in relatie tot thuiswerken (zie ook bovenstaande wordcloud).

Hoe houd je niet alleen technisch gezien contact met familie, vrienden en werknemers/collega’s, maar hoe blijf je ook met elkaar verbonden in tijden van social distancing? Door jouw verhaal in dit kader te plaatsen speel je niet alleen in op een (nieuw ontstane) technische behoefte, maar laat je ook zien dat je de menselijke kant begrijpt.

 

Tip 3: laat zien dat jij een leider bent op jouw gebied

In tijden van chaos hebben mensen behoefte aan een kalme leider die hen door die periode heen helpt. Kijk naar de toespraak van Mark Rutte. Door kalmte en stabiliteit uit te stralen kon hij rekenen op flink wat positieve reacties. Ook hier liggen kansen. Geef bijvoorbeeld jouw visie op de huidige situatie binnen jouw vakgebied. Laat zien dat jij kennis van zaken hebt en een stabiele factor bent in een onzekere tijd. Stel je op als kalme leider en pluk hier in de toekomst de vruchten van.

 

Dus…

Door goed op de hoogte te blijven van wat er speelt, kun je een creatieve invulling geven aan je verhaal waar je niet alleen nu, maar ook in de toekomst profijt van zult hebben. Blijf actief, al dan niet in een andere vorm dan je gewend bent, blijf zichtbaar, en hou vooral je ogen open. Ontdek hieronder hoe bijvoorbeeld ons real time brand dashboard je hierbij kan helpen!

New call-to-action

Share this:
>
Volgende blog Welkom Martine, Nini en Jacco