Terug

Het nieuwe Whizpr: hoe verandering deuren opende naar nieuwe samenwerkingen

Annerieke Kamphuis

Ik was van plan een blog te schrijven na 100 dagen Whizpr on my own, maar je weet hoe dat gaat: PR-crisis bij een klant, een collega heeft ineens een andere baan, en dus lekt de kraan bij de loodgieter. Een half jaar later ervaar ik eindelijk wat ruimte in mijn systeem om het proces dat we de afgelopen maanden intern hebben doorgemaakt ook met de buitenwereld te delen. We hebben namelijk allesbehalve stilgezeten.

Veranderingsproces

Toen ik in november vorig jaar Whizpr overnam, was ik al bezig te onderzoeken hoe een veranderingsproces het beste in goede banen te leiden is en wat de consequenties zijn van verandering. Als ik het alleen ging doen, zou ik een aantal zaken anders aanpakken. Ik was dan wel (mede-)eigenaar van Whizpr en Deepr, maar door het alleen voort te zetten, zou mijn rol toch veranderen. Als één radertje verandert, verandert immers het hele systeem. De overname was voor mij hét moment om de omgeving te creëren die bij mij past met de mensen die met mij op missie willen, waarbij consolidatie en kwaliteit verhogen leidend zouden zijn in plaats van snelle groei en genereren.

Door het verschil in inzicht over ondernemen, had ik ten tijde van de overname ruim vier FTE meer dan dat ik werk had. Tegelijkertijd had ik de taak intern rust te creëren na een hectisch jaar. Iedereen om mij heen verklaarde mij voor gek dat ik de vier tijdelijke contracten niet opzegde in ruil voor meer nachtrust. Maar tussen die tijdelijke contracten zaten juist toppers die zo goed bij mijn plannen passen. Ik wilde heel graag de diversiteit in kwaliteiten in hen blijven waarderen met een baan en vanuit sociaal oogpunt gaf het mij helemaal geen rust vier man op straat te moeten zetten. Ik heb dan ook iedereen de mogelijkheid gegeven aan te sluiten bij mijn visie.

Circulaire PR en marketing

Mijn gevoel zei daarnaast dat ik moest rekenen op natuurlijk verloop door het hectische jaar en de veranderingen: meer werken vanuit aansluiting met de klant, meer integratie tussen PR en marketing en focus op persoonlijke groei en ontwikkeling. Ik heb er toen heel bewust voor gekozen even geen tijd te stoppen in pitches. Mijn gevoel werd werkelijkheid: zes Whizprs zijn ondertussen vertrokken, waardoor ik automatisch heb kunnen consolideren. Van hieruit heb ik de kans gekregen om nieuwe Whizprs met andere kwaliteiten aan te nemen om mijn visie op circulaire PR en marketing te kunnen realiseren en kan ik door met een club loyale mensen. Samenwerking als team vind ik heel belangrijk voor een betere interactie en een kwalitatieve, langdurige relatie met de klant. Daarvoor is een optimaal samenwerkend team nodig waardoor mijn ideale team niet alleen maar bestaat uit goed scorende spitsen.

Ik vind dat we (samen met mijn MT) stoere keuzes hebben gemaakt door te gaan staan voor een duidelijke visie en missie en daar naar te handelen en niet iedere pitch na te jagen.

De PR- en marketingwereld is een wereld van genereren, invloed uitoefenen, je stem laten horen en dus gaat het altijd over groei, double digit growth, deadlines en snelheid. Consolideren is een strategie die daar haaks op lijkt te staan en minder populair zal zijn voor velen. Maar geloof me, het is er eentje die de afgelopen tijd bij mij paste.

Het gevaar ligt altijd op de loer dat we als dienstverlener meegaan in de hectiek en waan van de dag. Dat we de ene na de andere opportunity najagen en medewerkers hun klant, en niet Whizpr, als werkgever zien. Ieder traject moet wat mij betreft starten met het vaststellen van het gewenste rendement voor de klant, en het vertrekpunt dat wij dat als geen ander weten te behalen. Vanuit onze eigen filosofie. Het is voor mij belangrijk niet alleen deze manier van denken intern op te pakken, maar ook richting onze huidige klanten.

Inbound marketing

Omdat kwalitatieve content het vertrekpunt is van ons werk, hebben we onlangs een duidelijke keuze gemaakt om inbound marketing toe te voegen aan ons portfolio. Verder zijn we druk bezig om onze strategie voor circulaire PR en marketing te kunnen realiseren, zodat we zowel intern als met klanten nog beter en duurzaam kunnen samenwerken. Oftewel na een periode van hectiek en verandering ligt er nu een stevig fundament voor bloeiende creatieve samenwerking!

HOE CIRCULAIRE PR EN MARKETING SAMENWERKING BEVORDEREN

Share this:
>
Volgende blog Inbound marketing: de kracht van kwalitatieve content