Terug

#Instagram

Iris Tempels

Influencers zijn bezig aan een stevige opmars in het medialandschap. Reclame maken gaat allang niet meer alleen via traditionele media. Vooral het inzetten van influencers om reclame te maken blijkt succesvol te zijn.

Influencer-marketing werkt

Dat influencer-marketing werkt blijkt wel uit onderzoek van DVJ Insights in samenwerking met Talpa. Zij deden onderzoek onder 926 jongeren in de leeftijd van dertien tot en met 34 jaar. Aanbevelingen van influencers hebben een positief effect op het gedrag en de helft van de ondervraagden geeft aan dat zij door influencers worden beïnvloed. Ze gaan over tot het opzoeken van informatie over een product en overwegen het te kopen.

Er is dus een compleet nieuwe industrie ontstaan waarin consumenten liever naar andere mensen luisteren dan naar merken an sich. Een ontwikkeling waar mooie samenwerkingen en creatieve, succesvolle uitingen uit voort kunnen komen. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven en het kaf van het koren te scheiden.

Benieuwd hoe je de juiste influencer bij jouw merk vindt?

De vier ingrediënten voor succesvolle influencer-partnerships

 

#FOLLOWME

Neem nou Instagram. In 2018 werd ruim vijf miljard euro uitgegeven aan advertenties op dit platform. Veelal in samenwerking met influencers. Hoe geloofwaardig zijn deze influencers dan met hun honderdduizenden of zelfs miljoenen volgers? Immers, het algoritme bepaalt wie populair is. Die populariteit kun je simpelweg kopen!

Dit is duidelijk te zien in de eerste documentaire over Instagram: #followme,  die op 21 november in première is gegaan op het nieuwe videokanaal van Instagram IGTV. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Laat je dus niet misleiden door de vele volgers en gooi het account altijd door een tool als Social Blade voordat je de samenwerking met een Instagram-influencer aangaat.

Of het toeval is of niet zullen wij nooit weten, maar in dezelfde week dat de kritische documentaire van Veul in première ging, heeft Instagram in een officieel persbericht gedeeld dat het de handel in fake-accounts gaat aanpakken. Instagram ontwikkelde scripts die actief neppe vind-ik-leuks, comments en accounts gaat verwijderen. Een grote schoonmaak die een positieve ontwikkeling teweeg brengt en zorgt voor meer betrouwbaarheid en authenticiteit.

Share this:
>
Volgende blog De vier ingrediënten voor succesvolle influencer marketing