Kun je pr automatiseren?

PR Consultant
PR blog

Nederlanders staan internationaal gezien bekend om hun efficiëntie. Niet lullen maar poetsen. Deze attitude zien we niet alleen terug in ons dagelijks leven, maar ook in ons werk. Daarnaast hebben technologische innovaties en oplossingen ervoor gezorgd dat we ons werk steeds efficiënter hebben kunnen inrichten.

Met name automatisering speelt hierbij een grote rol: je plant iets één keer in en vervolgens wordt de handeling automatisch uitgevoerd en heb je er geen omkijken meer naar. Binnen de marketing is die automatisering terug te zien in de vorm van marketing automation. De naam zegt het al: het automatiseren van marketingactiviteiten. Met marketing automation-tools kun je inmiddels al veel meer dan enkel het vooraf inplannen van content. Je kunt de klantreis bijhouden, alle interacties van een (bekende) bezoeker met jouw bedrijf monitoren en zelfs automatische en gepersonaliseerde mailings opzetten op basis van de interactie van een bezoeker met jouw bedrijf, zoals het downloaden van een whitepaper. Al deze features helpen om de bezoeker of klant op het juiste moment te voorzien van relevante informatie. Daarnaast maakt automatisering het leven van de marketeer een stuk makkelijker. Individuele handelingen worden geëlimineerd, waardoor zij meer tijd overhouden voor andere zaken.

Marketing automation heeft zijn nut voor het ondersteunen van de marketingstrategie inmiddels ruimschoots bewezen. Zijn dergelijke initiatieven ook interessant voor PR?

 

De voordelen van technologische oplossingen en automatisering in pr

Kan PR zonder technologische oplossingen? Dat kan, PR is geen vak dat pas ontstaan is met de opkomst van technologie. Maar onze werkzaamheden zijn wel vele malen eenvoudiger (en efficiënter) geworden dankzij de introductie van technologische oplossingen. Een persbericht typen gaat nou eenmaal een stuk sneller dan schrijven, een e-mail sturen is veel sneller dan een brief versturen en een interview tussen een journalist en een woordvoerder is niet langer locatie-afhankelijk.

En kan PR zonder automatisering? In principe wel. Maar – ja, ook hier volgt een maar – het is erg handig dat zaken zoals social media-posts en persberichten van tevoren ingepland kunnen worden. Heb je een vergadering om 10:00 uur én moet je een persbericht versturen om 10:00 uur? Geen probleem, als je het inplant wordt het automatisch verstuurd en kun jij je focussen op je vergadering. Ook op het gebied van mediamonitoring zijn veel ontwikkelingen geweest de laatste jaren. Automatisering speelt bij diensten als PR Dashboard, Clipit en Coosto een grote rol en maken het voor bureaus nog makkelijker en sneller om in de gaten te houden wat er rondom hun klanten gebeurt. Automatisering kan dus zeker een belangrijke rol spelen binnen PR-activiteiten.

 

To automate or not to automate?

Zoals bij bijna alles in het leven moet ook hier een balans gevonden worden: hoe ver moet je gaan bij het inplannen van je werkzaamheden met behulp van automatisering? Het is belangrijk om je te realiseren dat je in het PR-vak te maken hebt met een aspect dat in andere marketing- en communicatie-disciplines een minder groot aandeel heeft, namelijk menselijk contact. De ‘R’ in PR staat niet voor niets voor ‘relations’. Voor een PR-adviseur is zijn/haar persoonlijke netwerk cruciaal. En het creëren en in stand houden van een persoonlijk netwerk gaat niet (enkel) via e-mail of telefoon. Hier is persoonlijk contact voor nodig – iets wat je niet kunt automatiseren.

Terugkomend op de hamvraag van dit blog: kun je PR automatiseren? Ja en nee. Verschillende tools kunnen jouw PR-werkzaamheden zeker goed ondersteunen, met name omdat het je de vrijheid geeft om je tijd in te delen zoals dat jou het beste uitkomt. Bovendien komt dit jouw efficiëntie alleen maar ten goede. Maar menselijk contact, dat aan de basis staat van alle PR-activiteiten, kan niet geautomatiseerd worden. Mensen gaan immers relaties aan met andere mensen, niet met computers. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen beiden: the best of both worlds.

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus