Terug

Leef je in & leef je uit

Empathie, wat is dat? En is dat in de hedendaagse maatschappij nog wel iets wat je van de mensen om je heen kan verwachten? Als we de politiek mogen geloven, kan dat de ene keer wel, maar de andere keer zeker niet. Toen de moeder van Jesse Klaver op sterven lag mocht hij van informateur Edith Schippers op verlof. Maar om zijn befaamde uitspraak “op donderdag heb ik papadag en die is heilig” werd besmuikt gelachen.

Volgens Wikipedia wordt empathie als volgt omschreven:
Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), of invoelen.

Binnen PR is een groot empathisch vermogen een kwaliteit. Het is een kunst om te bepalen of een communicatieboodschap bij de doelgroep binnenkomt. Welk gevoel roept dit bij hen op, past dit bij de brand love & loyalty van een merk? En wat is het effect van de kracht van herhaling bij een goede (of juist slechte) communicatieboodschap?

Als goed PR-adviseur durf ik te zeggen dat ik een goed inlevingsvermogen heb. Iedere dag moet ik me immers inleven in elke klant waar ik PR voor bedrijf en de verschillende doelgroepen waar ik voor schrijf. Daarom zoek ik (met en zonder collega’s) zoveel mogelijk doelgroepen op. Afgelopen week gaf inzicht in zo’n (extreme) dag waarin ik me binnen verschillende doelgroepen bevond. Mijn inlevingsvermogen is flink gevuld door het bezoeken van beide events: overdag tussen de bezoekers van de Libelle Zomerweek, ‘s avonds tussen de exclusieve genodigden van de Xite Rooftop Party. Twee werelden op één dag.

Het verschil tussen de aanwezigen van beide events: zo’n 40 jaar levenswijsheid, een voorliefde voor smartlappen versus R&B (het toeval wil wel dat bij zowel bij de Libelle Zomerweek als bij Xite de taal in alle optredens Nederlands was, van Do en Jan Smit tot Yung Internet en Childsplay) en trolleys versus hippe clutches.

Libelle Zomerweek
Met collega’s Mandy Visser en Didi Hoogerwerf kwamen we op uitnodiging van Sanoma naar de Libelle Zomerweek om te proeven van de sfeer, te kijken welke producten van onze klanten (en hun concurrenten) hier werden aangeboden en konden we het uiteraard niet weerstaan om zowel a) mee te doen aan een behendigheids game van een tandpasta-aanbieder met een glorieuze 4e plek tot gevolg in het totaalklassement, b) deel te nemen aan de leukste quiz ooit via Libelle TV (beschikbaar vanaf 16 juni dus hou onze Facebook in de gaten), waar ondergetekende en Didi een noemenswaardig duo vormden en binnen recordtijd alle vragen goed wisten te beantwoorden (zelfs een liedje neuriën werd binnen 5 seconden geraden), en c) een duik in de Liballebak te nemen, een 5 bij 3 m² bak met witte ballen die voor eindeloos plezier zorgden. Met onze Libelle Zomerweek shoppers vielen wij amper op (wellicht wel wat qua leeftijd), en na een half uur aanschuiven in rijen langs alle kraampjes konden we ook die frustratie loslaten (“wat is het hier DRUK!”) en keuvelden we gezellig mee over de langst houdende lipstick’s en meest fantastische schoonmaakmiddelen: we konden ons heerlijk inleven.

Xite Rooftop Party
Met nauwelijks twee uur ertussen verplaatsten wij ons naar het dakterras van Xite voor hun jaarlijkse Rooftop Party: een exclusief event voor partners en relaties waarin zij live getrakteerd worden op de nieuwste R&B sensaties, onbeperkt drank (flesjes bier, bubbels en verschillende soorten cocktails) en Amerikaans getinte hapjes: mac&cheese, Philly cheese steaks, hotdogs en cheesecake. Een hippe photobooth en een waanzinnig uitzicht over Amsterdam Noord maakten het feest compleet. Qua drukte verschilde het avondprogramma niet met het dagprogramma, ook hier was het waanzinnig druk. Toch gingen we hier ook goed mee in de menigte en was het ons niet aan te zien dat we overdag nog bij de lancering van dé schoonmaaksensatie van Nederland zaten.

Conclusie?
Los van een dag voor lol beleefd te hebben, is mijn empathisch vermogen weer een stuk groter geworden en ben daardoor nu nog beter in staat om PR af te stemmen op verschillende doelgroepen.

Share this:

Tags

adviesPR
>
Volgende blog Niets is wat het lijkt