Terug

“Lekker transformeren in je multicloud”

Annerieke Kamphuis

Zomaar een paar IT buzzwords waarmee onze pizzasessie een paar weken geleden begon. Het is 16.00 uur. Kennisdeling moet je plannen, want ons werk houdt nooit op. De Whizpr-crew neemt de trap naar de volgende verdieping in het pand, weg van de notebooks, telefoon en dagelijkse dynamiek om te luisteren naar een expert in het kader van ons interne kennisdelingsprogramma.

In het kader van interne ontwikkeling hebben we bij Whizpr regelmatig experts over de vloer. Om kwaliteit te kunnen leveren, is kennis van de IT-markt een basisvereiste voor ons bureau. Hoe kun je hier meer over te weten te komen? Nou, door een vakidioot uit te nodigen die dubbele werkweken in een week propt en alleen maar met IT-onderwerpen bezig is: Sander Almekinders van IDG.

Op het menu staat – naast pizza – een sessie over de trends in IT en het doornemen van alle buzzwords en de zin en onzin ervan. Verder gaf Sander aan dat het belangrijk is dat de uitgever, de markt, de leverancier en het PR-bureau beter samenwerken. We staan namelijk dicht bij elkaar en hebben een gezamenlijke doel: de juiste verhalen bij de doelgroep krijgen. En daar sluit ik mij volledig bij aan.

 

Pizzasessie Sander

 

Heb je regelmatig contact met IT-journalisten? Sander deelde met ons een aantal do’s en dont’s waarvan ik er twee met jullie wil delen:

Issue 1: Een strategische vraag wordt vaak opgelost met technisch antwoord

We moeten allemaal ons best doen om de IT bullshit-bingo om te zetten in duiding en context te geven aan de lastige begrippen. Een probleem vandaag de dag is dat een strategische vraag heel vaak met een technologisch antwoord wordt ingevuld. Denk aan multicloud. Welke organisatie zegt nou hardop: Ik wil naar de cloud?

We durven te concluderen: niemand. Iedereen wil gewoon een oplossing die werkt. Multicloud zou een antwoord kunnen zijn op het probleem. Het kan een manier zijn om verandering teweeg te brengen, maar dat hoeft niet. Iedere technische oplossing is uiteindelijk ontwikkeld om een bepaald probleem op te lossen. Aan ons (PR-bureaus, klant en redacties) om aan te sluiten bij de belevingswereld van de lezer en doelgroepen en duiding te geven aan ingewikkelde technische termen.

Issue 2: De IT-wereld zit vol containerbegrippen als digitale transformatie

Een kleine rondvraag leert dat iedereen iets anders verstaat onder digitale transformatie.In de IT is holle retoriek aan de orde van de dag: digitale transformatie, cloud… en iedereen is er schuldig aan. De rol van futuristen en verhalen over hoe de wereld er over 20 jaar uitziet zijn mooi, maar is het heden niet al lastig genoeg? Het gevaar is dat niemand meer snapt wat je ermee bedoelt als je dit soort containerbegrippen gebruikt.

De conclusie van Sander is dat de afhankelijkheid van elkaar (bureaus, uitgevers, journalisten) toeneemt. Laten we elkaar dus vooral helpen door open te blijven communiceren, elkaar iets te gunnen, geen beslissingen voor elkaar te nemen, bellen als het boeiend is en goed te weten waarvoor je pitcht.

Share this:
>
Volgende blog Drie must-have competenties voor de beginnende pr-consultant