Terug

We moeten het hebben over like-bots en nepaccounts

Reinder Suijker

Ken je dat gevoel? Dat je je uitslooft om een doel te behalen, maar je ineens afvraagt of je wel op de juiste weg zit? Ik denk dat menig marketeer die zich met sociale media bezighoudt dit herkent. Steek jij elke week weer energie in jouw social strategie en contentplanning? Besteed je marketingbudget aan social advertising? Dan is het nogal een domper als je weer eens hoort van schimmige websites waar je voor een appel en een ei likes en engagement kan inkopen. Maar wat is een like nu eigenlijk waard als die van een like-bot komt en wat heb je aan duizenden volgers als het allemaal Koreaanse nepaccounts zijn?

Jij weet het en ik weet het: alles is te koop. Onlangs nog deed security-specialist en Whizpr-klant Trend Micro onderzoek naar het darkweb. De conclusie? Je kunt daar, naast allerlei andere dubieuze zaken, vrij eenvoudig fake news inkopen (lees er meer over op de website van Dagblad Trouw).
Dit alles-is-te-koop-credo geldt dus ook voor engagement op sociale media. Er zijn verschillende technieken om jouw accounts te overspoelen met likes, maar de bottom line is altijd dat het een fractie kost van advertising op het platform zelf en dat jij als marketeer verder geen inspanning hoeft te leveren. Je trekt je credit card en de like-bots doen de rest!

De toegevoegde waarde van like-bots
Veel influencers schijnen gebruik te maken van like-bots en andere hacks, wat ze natuurlijk op schuine blikken van hun concullega’s komt te staan. Hun motivatie om dit te doen is duidelijk: hoe meer volgers je hebt, hoe aantrekkelijker je bent voor adverteerders en hoe meer geld je kunt verdienen met je account.
Voor bedrijfsaccounts ligt dat anders. De motivatie is in dat geval vaak dat meer volgers/likes garant staan voor een professionelere uitstraling. Maar je kunt je afvragen of dat wel zo is. Wanneer heb jij voor het laatst het aantal volgers van een bedrijfsaccount op Twitter, LinkedIn, Instagram of Facebook opgezocht? Juist, dat was waarschijnlijk om te gluren bij de concurrent of misschien zelfs om een heuse concurrentie-analyse te maken. Zo houden we elkaar lekker bezig in een rat race die nooit gelopen is.

Likes zijn geen doel, maar een middel
Het belangrijkste dat jij je moet realiseren als je straks weer een verhaal over like-bots hoort, is dat de verkopers van dit soort oplichterij voorzien in een behoefte die doorgeschoten is. Want cijfertjes en metertjes zijn leuk, maar ze zeggen niet alles. Een groot aantal volgers is geen doel op zich, maar een middel om een ander doel te bereiken. Je wilt veel volgers om zo (zonder advertentiebudget) veel mensen uit jouw doelgroep te kunnen bereiken. En lees jouw marketingplan maar na, ik durf te wedden dat Chinese, Koreaanse of Arabische Facebook-gebruikers er niet in staan beschreven als doelgroep. Hetzelfde geldt voor nep-accounts.

Laat je zien
Door online aanwezig te zijn wil je jouw cultuur uitdragen: jouw bedrijf doet ertoe, je bent expert in je vakgebied, je helpt opdrachtgevers verder en hebt leuke medewerkers of collega’s. Dat je daarmee op strategische wijze ook nog leads binnenbrengt, dat is luxe. Maar kwartjes in like-bots gooien gaat je daar niet bij helpen. Dus hup, stroop die mouwen op en ga aan de slag met jouw social strategie!

LOGITECH G SOCIAL CAMPAGNE 

Share this:

>
Volgende blog Via een Y-splitsing naar groei en vitaliteit