Terug

Een goede mediatraining gaat verder dan praten met de pers

Tessa Weber

Sinds een jaar of tien verzorg ik mediatrainingen voor Whizpr-klanten. Daarbij is het uitgangspunt altijd dat een goede woordvoerder authentiek de organisatie vertegenwoordigt. Dus zichzelf blijft terwijl hij/zij zich houdt aan de do’s en don’ts die door het hoofdkantoor van het bedrijf zijn vastgesteld. Veel startende woordvoerders zijn in die combinatie huiverig voor ‘moeilijke’ vragen, waarmee zij vragen bedoelen die gaan over datgene waarover zij (nog) niet mogen praten. Psychologen zouden zeggen dat zij bang zijn voor een conflict tussen hun persoonlijk geweten en het collectief geweten van de organisatie.

Gedeeld doel en gedeelde verantwoordelijkheid
Naast de vrij simpele en effectieve manier om op lastige vragen eerlijk antwoord te geven, is de grootste eye-opener bij mensen die ik train dat interviewer en woordvoerder een gedeeld doel hebben: een interessant artikel, item of programma. Trainees zijn soms verbaasd wanneer ik hen vertel dat het dus ook een gedeelde verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat dat doel wordt gehaald. Denken dat je alleen maar antwoord hoeft te geven op vragen en dat de interviewer daar dan wel wat moois van maakt, is een vergissing. De woordvoerder moet een goed verhaal hebben en in staat zijn dat verhaal aan te passen aan het kennisniveau en de interesse van de gesprekspartner en de lezers/kijkers/luisteraars die de uiteindelijke ‘afnemers’ van dat verhaal zijn. De waarde van een woordvoerder die dat kan, is voor het corporate imago van de organisatie van onschatbare waarde.

Valkuilen
Mijn taak als trainer is niet alleen helder te maken wat de journalist, vlogger of social influencer aan input nodig heeft om goede content te kunnen maken, maar ook om de woordvoerder te leren wat zijn/haar eigen valkuilen zijn en hoe deze te vermijden. Zo gaan sommige mensen babbelen wanneer zij zenuwachtig zijn, anderen klappen dicht wanneer een gesprek anders loopt dan zij verwachtten en weer anderen schieten in een machtsstrijd zodra zij een kritische vraag krijgen: drie veel voorkomende manieren om van de inhoud af te drijven. Van jezelf weten waar je toe geneigd bent wanneer de spanning oploopt, helpt bij het geven van een goed interview. Ervaren journalisten weten vaak wel wat zij moeten doen om voldoende informatie te krijgen van iemand die verloren raakt in ‘gedoe’, maar steeds meer moderne contentmakers hebben geen journalistieke achtergrond.

Native content
We zien op alle social media influencers opstaan met een specifieke following. Aantrekkelijk voor brands om zich aan hen te verbinden, juist omdat het vaak doelgroepen zijn die op een andere manier nauwelijks te identificeren en te bereiken zijn. Bij samenwerking met zulke influencers is het belangrijk dat een woordvoerder in staat is het verhaal aan die specifieke doelgroep aan te passen, zodat het er niet al te hard vanaf straalt dat het ‘reclame’ is. Native content willen we! Authenticiteit en geen nep.

Onder alle omstandigheden jezelf zijn, je organisatie vertegenwoordigen EN de doelgroep aanspreken: dat leer je allemaal bij een goede mediatraining.

Share this:

Tags

PR
>
Volgende blog Een spoedcursus Twitch voor in je marketingmix