Terug
Het is spitsuur bij de generatie millennials
De discussie die al een lange tijd hier op kantoor heerst is of de generatie millennials (ofwel generatie Y) wel bestaat. Het FD berichtte onlangs zelfs dat de ‘digital native’ een mythe is. Kun je mensen die geboren zijn tussen grofweg 1982 en 2000 in een hokje plaatsen? Tijdens mijn vakantie in Frankrijk heb ik het boek ‘het dertigersdilemma’ van Nienke Wijnants gelezen. Een boek dat deze discussie aanwakkert, maar tegelijkertijd een eyeopener is.
Het boek beschrijft de dilemma’s waar de 25 – 35 jarigen momenteel tegenaan lopen. ‘We’ – want ik plaats mezelf voor het gemak ook maar even in het millennials hokje – willen een goedlopende carrière, een druk sociaal leven, op alle feestjes en festivals aanwezig zijn, een mooi huis hebben én ook nog veel reizen. Het grote probleem is dat we altijd méér willen, maar het voelt als méér moeten: we moeten op alle fronten tegelijk geslaagd en succesvol zijn. Echter komen we er dan achter dat niet alles mogelijk is; het ideale leven is niet maakbaar.
Keuzestress in de meerkeuzemaatschappij
Waar komt het dertigersdilemma vandaan? Keuzestress! We leven in een meerkeuzemaatschappij waarbij kiezen negatief wordt bevonden. Als we kiezen voor A, laten we keuze B aan ons voorbijgaan – en daarmee laten we misschien wel kansen liggen. Ondanks dat we beseffen dat dat dit een luxepositie is, blijft kiezen moeilijk. Vooral rond je dertigste waarbij je levensbepalende keuzes moet nemen. Hoe dit te verklaren is? We worden met teveel opties geconfronteerd en worden enorm beïnvloed door media, maatschappij en welvaart. Opgegroeid met technologie en met een enorm scala aan informatie mogelijkheden.
Luister naar de millennials
Een belangrijke vraag binnen ons werkveld is hoe je de generatie millennials bereikt in een wereld vol met informatie-overload. Ze hebben een andere benadering nodig dan de babyboomers, maar mogelijk ook al een andere aanpak dan de generatie Z. Het juiste antwoord hierop is als volgt: het bieden van goede, relevante content die de doelgroep serieus neemt en ze het gevoel geeft dat een bedrijf naar ze luistert. Eigenlijk precies zoals The Guardian het zegt: “Brands and millennials share one very common goal – both just want to be heard”.
Yes.. ook ik behoor tot de generatie millennials
De persoonlijke les die ik heb getrokken uit het boek ‘het dertigersdilemma’ is dat twee keer de Mont Ventoux beklimmen met de racefiets deze zomer wel even uitdagend genoeg was. Of ik nog een keer terug kom voor de derde en laatste klim: zeer zeker! Heeft dat te maken met het feit dat ook ik behoor tot de generatie millennials? Wie zal het zeggen…
P.S. ben jij voor 1982 geboren? Wees gerust, ook jij hebt tegenwoordig gewoon je ‘eigen generatie’ 😉
Share this: