Terug
Niets is wat het lijkt
De wonderschone wereld van het wereld wijde web. Prachtige kiekjes van geluk, genot en gezelligheid worden ieder moment van de dag onder onze neus geschoven. Door de komst van al die fantastische social media is het steeds makkelijker om meer lief dan leed met elkaar te delen. We weten allemaal dondersgoed dat al die fijne plaatjes niet de werkelijke wereld is. En tja, toch maak ik me hartstikke schuldig aan het feit dat ik minstens vijf keer per dag door mijn Instagram-tijdlijn scrol. Een social media detox heb ik nog nooit vierentwintig uur volgehouden. Een gevalletje verslaafd? Yep, guilty! Zeker de welbekende plaatjes van de zogenoemde influencers (waar ik overigens zelf ook hordes van volg), casual poserend op de mooiste plekken van de wereld, zijn een lust voor mijn oog.
De maakbare wereld
Maar er is ook een keerzijde. We leven hierdoor (steeds meer) in een maakbare wereld. Als ik op vrijdagavond uitgeteld in pyjamabroek en een pizza op de bank lig met een dekentje om me heen gekruld, is er geen moment dat ik bedenk dat dit wel eens zo’n deelbaar kiekje kan zijn. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn omgeving is dus echt niet continu omgeven met roze muren, fotogenieke cactussen of cappuccino’s met latte art. Sterker nog, deze momenten zijn – in mijn doodnormale leventje- vrij uniek. En toch is dat -blijkbaar- wel hetgeen wat wij dolgraag willen zien.
#Instafamous
Ook op ons werk heeft social media een enorme invloed en is alles drastisch veranderd door de komst van de steeds wisselende, online kanalen. Misschien nog wel het meest doordat bedrijven steeds meer gebruik (willen) maken van de online hits die in het bezit zijn van een grote achterban. Om de andere kant van Instagram te ondervinden heb ik zelf de proef op de som genomen. Ik startte een nieuw Instagramaccount, zette hem openbaar, spiekte her en der wat op andere accounts met een x aantal volgers en knalde wat van mijn kleurrijke reisfoto’s online. Binnen een week had ik meer dan honderd volgers verzameld die organisch op mijn account waren gekomen. Niemand daarvan kende ik, geen idee wie die mensen waren. De foto’s werden al snel lekker geliked en ik creëerde een maakbare wereld waarin ik altijd op reis ben. (Kan iemand die wereld alsjeblíéft zo snel mogelijk in de werkelijkheid omtoveren?) Nu zijn honderd volgers één grote grap naast die honderduizenden van de gemiddelde influencer. Toch heb ik er wel wat van opgestoken. De vraag die ik mezelf na die anderhalve week als eerste vroeg…. Wat zegt dit nu eigenlijk? Hoe zorg je in het bos van al die #instafamous accounts voor een kritische blik? Een paar punten op een rijtje die ik in de afgelopen twee weken heb ervaren.
Authenticiteit
Ga voor iemand die écht een bepaalde passie uitstraalt en dus voor één thema staat. Leuk dat iemand kan schrijven over eten, kleding en reizen en af en toe ook als #fitgirl op de foto gaat. Maar als jij je product wilt promoten, wil je dat doen bij iemand waar de geloofwaardigheid naar het publiek toe groot is.
Match met je merk
Is de influencer iemand die jouw product ook zou kopen of gebruiken? Dan weet je dat je goed zit. Heb je een rebels merk en heb je iemand op het vizier die alleen maar foto’s met roze accenten post? Vraag jezelf dan af of dit wel de juiste match is.
Wie zijn de volgers?
Leuk hoor, die 10.000 volgers, maar wat zegt het nu eigenlijk… Ik merk met ‘The Wild Nomad’ dat ik geen idee heb wie mijn volgers zijn. Toen ik na 100 volgers van mijn account een ‘bedrijf’ kon maken werd ik al vrij snel gespamt met ‘koop je eerste 500 volgers hier’. Vrij verleidelijk als je snel een groot account wilt worden. De interactie (voornamelijk likes) is best aardig, maar zijn het ook allemaal reisliefhebbers en waar komen ze eigenlijk vandaan? En geven ze mij likes om ze zelf terug te krijgen, of vinden ze het ook daadwerkelijk leuk? Omdat ik in het Engels communiceer weet ik vrijwel zeker dat ik de Nederlandse doelgroep (bijna) niet bereik. Ben je een Nederlands merk en wil je samenwerken met iemand die in het Engels communiceert? Vraag je dan eerst af wie de volgers zijn. Doe een quick scan op het account van de influencer en check de reacties, gaan die echt over het product of alleen over het toffe jurkje wat ze aan hebben?
Langdurige relatie aangaan
Afhankelijk van wat je doel is, is het altijd goed om na te denken over een langdurige samenwerking. Creëer daarmee ambassadeurs voor je merk en vermijd zo veel als mogelijk de hap-snap projecten. Goed voor je geloofwaardigheid en daarnaast blijft je naam veel beter hangen. Doe dit wel gedoseerd, spreid het uit over een x aantal maanden of misschien wel een jaar.
Share this: