Terug

Nieuw algoritme Facebook beïnvloedt storytelling

Vorige maand veranderde Facebook haar algoritme. De veranderingen in de formule achter Facebook moet de tijdlijn voor de gebruikers relevanter maken. Dat moedigen wij aan, want daarmee blijft Facebook aantrekkelijk voor de gebruiker. Het daagt ons, als verhalenvertellers, uit op zoek te blijven naar de input om de doelgroep te activeren. Maar wat betekent dit concreet?

Relevante content
Het nieuwe algoritme zorgt ervoor dat we “gedwongen” worden om relevante content aan te bieden aan de doelgroep. Dit roepen wij bij Whizpr al jaren, maar het nieuwe algoritme van Facebook bevestigt dit nogmaals.

Als je een relevante Facebook post plaatst, levert dit uiteraard veel likes, shares en reacties op. ‘Engagement’, zoals dit met een mooi woord heet. Als iemand zich engaged met een post, is dit de reden voor Facebook om deze (en soortgelijke) content vaker terug te laten komen in je tijdlijn, want blijkbaar vind je het interessant of relevant.

Klik je op een bepaalde link in een Facebook post om verder te lezen, dan zal Facebook de volgende keer soortgelijke posts ook laten zien. Facebook houdt bij hoe lang jij het artikel leest. De redenatie: hoe langer jij leest, hoe interessanter je dit onderwerp vindt, dus hoe relevanter de post voor je is.

Mocht je een artikel plaatsen op Facebook, let er dan ook op dat je een volledige kop gebruikt. Sinds begin van de week let Facebook er ook op of de kop informatie achterhoudt die nodig is om het artikel te begrijpen, het zogeheten Clickbait (digitale lokaas). Houd je vaak informatie achter, dan krijg je een minder prominente plaats in de tijdlijn van je volger. Koppen als ‘Dit geloof je nooit..’ of ‘Als je dit leest, ben je echt in shock..’, zijn nu echt not done.

Tell a good story
Met het nieuwe algoritme wordt weer bevestigd dat storytelling ontzettend belangrijk is. Zorg dat je jouw doelgroep kent en weet wat relevant voor hen is. Ga de interactie aan en zorg dat je hen op de juiste manier informeert en inspireert. Doe je dit, dan ben je dus vaker zichtbaar in de tijdlijn van je volger.

Wat betekent dit concreet?
Facebook geeft met deze verandering aan dat de gebruiker toch echt de touwtjes in handen heeft. De gebruiker bepaalt wat hij/zij leest, liked en deelt. Bedrijven die veel likes, reacties en shares ontvangen, merken dus weinig van deze aanpassing. Kans is groot dat zij een sterke identiteit hebben, daarmee een community om zich heen hebben verzameld die zij begrijpen en goed weten welke verhalen aanslaan.

Maar, ben je momenteel slecht zichtbaar, zit je laag in engagement en zie je de bereikcijfers eerder dalen dan stijgen, dan zak je alleen maar verder weg. Een sessie ‘storytelling’ of ‘social media marketing’ bij Whizpr zal je vast geen kwaad doen ;-).

Share this:

>
Volgende blog Eat, Sleep, Bootcamp, Repeat – De weg naar Brand Love