Terug

PR leeft!

Steeds vaker sta ik op feestjes en borrels waar ik mensen hoor zeggen dat PR dood is. Afgezien van het feit dat zeggen dat dingen “dood” zijn zó 2016 is (zo negatief allemaal, pff), is het ook gewoon niet waar.

Moderne mediamagnaten

Ok, de tijd van alleen persberichten sturen is definitief voorbij en niet in de laatste plaats doordat de (potentiële) ambassadeurs van je merk vaak helemaal geen journalisten meer zijn. Traditionele media zijn aangevuld met – en deels vervangen door – online alternatieven waar legers bloggers, vloggers, kunstenaars, koks, make-up artists, gamers, schrijvers, grapjassen en celebrities (verzamelnaam: influencers) dagelijks strijden om de likes en de gunsten van miljoenen followers. En waar journalisten professioneel objectief zijn, worden de meeste influencers daar geenszins door gehinderd. Ze zijn tenslotte zelf ook consument en vinden je product te gek of helemaal ruk en hebben er either way geen moeite mee om dat van de digitale daken te schreeuwen. Deze moderne mediamagnaten laten zich niet zomaar met een persberichtje in het riet sturen, zij willen ruiken, voelen, proeven, erváren. Daarom organiseren we bij Whizpr graag events. En dan geen suffe productpresentaties, maar toffe ‘experiences’ die de genodigden nog lang bij zullen blijven. Zo ben ik nu bijvoorbeeld aan het uitzoeken waar ik een opblaasbare stormbaan kan huren om aan te tonen dat de nieuwste headphones van mijn klant niet alleen sweatproof zijn, maar ook niet van hun plek wijken onder de meest extreme omstandigheden. Het doel hiervan is allemaal hilarische kiekjes op Instagram waarbij het product goed in beeld komt. Klinkt allebehalve dood, toch?

Storytime

Dan nog zo’n belangrijk onderdeel van PR wat allesbehalve dood is: verhalen vertellen. Jong, oud, rijk, arm, fit, fat, iedereen houdt van een goed verhaal. Bij Whizpr gebruiken wij ook graag verhalen om de boodschap van onze klanten over te brengen. De truc is het verhaal dat je klant wil vertellen, vertalen naar een verhaal dat de consument wil horen. Het verhaal dat wij graag vertellen is an oldie, but a goodie. De consument is de Held die vrolijk door het leven gaat totdat hij op een dag geconfronteerd wordt met een Probleem. Gelukkig is daar de Helper (het merk) die de Held tijdens deze moeilijke periode in diens leven bijstaat. Door de inmenging van de Helper overkwam de Held zijn obstakels en leefde hij nog lang en gelukkig.

Let’s get digital

Nu kunnen we nog zulke mooie verhalen schrijven, als niemand ze leest of hoort, hebben we er niks aan. Daarom werken mijn collega’s (lees: whizkids) van het digital team er constant aan om onze verhalen via de juiste kanalen bij de juiste mensen te krijgen. Dit doen ze door middel van advertising, targeting, re-targeting, pixels, banners, bloed, zweet en tranen.

PR is dus allesbehalve dood. Het is zelfs springlevend en wat mij betreft begonnen aan haar tweede (online) jeugd.

 

Share this:
>
Volgende blog Leef je in & leef je uit