Terug

Een recap van vier maanden pr en digital marketing

Ergens in april van dit jaar belde ik met spanning aan bij pr- en marketingbureau Whizpr, klaar voor mijn eerste sollicitatiegesprek. Om eerlijk te zijn was ik op dat moment al behoorlijk onder de indruk. Een bureau dat werkt voor Google, Dell EMC, Dropbox, HTC, Logitech, Salesforce, T-Mobile, VMware en nog zoveel mooie andere namen: daar moeten ze hun vak wel verstaan! Inmiddels zijn we een paar maanden verder, en wat blijkt?

Als je nu verwacht dat de clou is dat het vies tegenvalt bij Whizpr? Wrong! Deze recap van mijn eerste vier maanden als digital marketeer bij dit bureau is geen beklag, het is een lofzang.
“Waarom wil jij hier werken?” Het is, voor zover ik weet, vraag nummer één tijdens elk sollicitatiegesprek. Een begrijpelijke vraag ook, want ja, waarom wil ik dat nu eigenlijk? Gelukkig had ik deze antwoorden al paraat:

Bij een pr- en marketingbureau:
werk ik met (ervaren) vakgenoten, waar ik elke dag van leer;
werk ik met gelijkgestemden waar ik het goed mee kan vinden;
is het hard werken voor gezamenlijk resultaat voor uiteenlopende opdrachtgevers;
is het werk inhoudelijk gevarieerd;

Bij pr-bureau Whizpr:
werk ik voor de mooiste namen uit de IT-, tech- en lifestyle-industrie;
werken niet alleen twintigers, dus er is een schat aan ervaring aanwezig;
is voor iedereen duidelijk dat de integratie tussen pr en (digital) marketing goud waard is;

Internationale campagne
Maar hoe is het nu dan, een aantal maanden later? Natuurlijk is de werkelijkheid altijd anders dan wat je je van te voren voorstelt. Toch had ik onlangs wel een “eureka-moment” waarin ik me realiseerde: dit is waar ik het voor doe!

Ik werkte op dat moment aan een digitale campagne in vijf talen, met als doel deelnemers te werven voor achttien workshops in tien landen. Fantastisch toch? Op zo’n schaal heb ik nog niet eerder gewerkt en als ik mijn werk niet in 2017 maar in 2007 of in 1997 had gedaan was het onmogelijk geweest deze campagne überhaupt te realiseren. En toch lukt het ons, dankzij de digitale mogelijkheden die tot onze beschikking staan, om samen met onze opdrachtgever de aanmeldingen binnen te halen.

Kritische stemmen
Er gaan binnen het marketingvakgebied kritische stemmen op over al die digitale mogelijkheden en vooral hoe ze benut worden (een voorbeeld: dit blog van Tadek Solarz). De marketeer blijft volgens deze stemmen bij zijn leest: schreeuwen om aandacht. Helaas kan ik me ergens wel vinden in deze kritiek en is de doorsnee marketingcampagne inderdaad opdringerig. Op zijn minst zo opdringerig als de tv-reclames die we zo enthousiast tot de geschiedenisboeken hebben veroordeeld. Precies om deze reden heb ik (net als mijn collega Lotte Spaan die hierover vertelt in haar buzzwords-blog) meerdere ad blockers draaien. Toch mag je onder het mom van deze kritiek niet voorbijgaan aan de big picture: als je digitale marketingmiddelen inzet als instrument in een grotere campagne, leveren deze wel degelijk toegevoegde waarde! Onze digitale campagne als geïntegreerd onderdeel van de marketingmix van onze opdrachtgever is hier een prachtvoorbeeld van.
Dit is als je het mij vraagt de crux: aan de ene kant van het spectrum heb je de communicatie- en PR-bureau’s, bevolkt door alpha’s die garant staan voor goede content, maar het in de regel lastig vinden om de digital marketing-kansen écht te benutten. Daartegenover heb je talloze marketingbureaus (en veredelde webbouwers) die alles weten van online en de achterliggende techniek, maar die nog geen twee zinnen behoorlijk op papier kunnen krijgen.

Alpha + Bèta = the best of both worlds
Weet je de digitale expertise (bèta) en de kunst van storytelling (alpha) te verenigen en denk je daarnaast iets langer dan vijf minuten na over een campagne, dan kom je een heel eind. It’s that simple! Toch zijn er maar weinig bureaus die echt laten zien dat ze hiermee bezig zijn. Whizpr is er daar gelukkig één van. Tot zover mijn uitgebreide antwoord op de vraag: “Waarom wil jij hier werken?”

Share this:

>
Volgende blog Het is spitsuur bij de generatie millennials