Terug

7 tips om je corporate blog naar een hoger niveau te tillen

Willem Roosjen

Als Content Marketeer is het mijn taak om onze klanten te adviseren op welke manier zij content effectief kunnen inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie. Een blog is een veelgebruikt middel om die content te omvatten. Ook een effectief middel. Toch zie ik vaak nog ruimte voor verbetering op de corporate blogs van organisaties. Daarom deel ik in deze blog enkele tips om je corporate blog naar een hoger niveau te tillen.

1. Een blog is geen reclamemiddel

‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’ werd ooit verkozen tot beste slogan aller tijden. Een beetje ironisch is het wel, want het laatste wat je als organisatie moet willen is op de balustrade stappen en schreeuwen dat je de beste bent. Toch zie ik nog veel blogs voorbij komen waarin organisaties zichzelf op de borst kloppen en uitleggen waarom hun product of dienst eruit springt. Daar is een blog niet voor bedoeld. In een blog deel je je kennis, waarbij je als organisatie aan je doelgroep laat zien dat je bekend bent met hun belevingswereld en dat je weet wat er speelt in de markt.

2. Weet voor wie je schrijft

Voor wie schrijf je de blog? Waarschijnlijk niet voor jezelf. Denk goed na wie de doelgroep is van je blog. Hoe specifieker hoe beter. Als je buyer persona’s hebt gedefinieerd, gebruik deze dan ook bij het schrijven van je blog. Wat is hun belevingswereld? Welke thema’s vinden ze interessant? Tegen welke problemen lopen ze aan in hun maatschappelijke of werkende leven? Ga er bovendien niet klakkeloos vanuit dat je doelgroep hetzelfde kennisniveau heeft als jij of je organisatie. Dat bepaalde vakbegrippen voor jou vanzelfsprekend zijn, hoeft niet te betekenen dat dat ook zo is voor je doelgroep.

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Organisaties starten vaak vol enthousiasme met bloggen. In het begin zijn er meer dan genoeg ideeën en binnen een maand of twee verschijnt de een na de andere blog. Dan blijft het plotseling stil. Een veelgehoord argument is dat het aan nieuwe ideeën ontbreekt en dat je dan maar beter kunt stoppen. Geen onlogische gedachte. Bloggen om het bloggen moet nooit een reden zijn. Maar welk signaal geef je als organisatie af als je opeens niks meer van je laat horen? Dat je toch niet zo veel te melden hebt? Niet best. Bloggen hoeft echt niet iedere week. Tweewekelijks of maandelijks kan ook; als je het maar op een vast moment doet. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

4. Behandel één thema uitgebreider

Weet je niet waarover je wilt bloggen? Ga dan eerst eens na hoe je ideeën normaal gesproken tot stand komen. Vragen als: ‘Wie heeft er nog een goed idee voor een blog?’ of ‘Heb jij nog iets meegemaakt?’ zijn niet altijd een goed vertrekpunt. Definieer eerst wat een belangrijk thema voor je doelgroep is en waar jouw eigen organisatie veel kennis van heeft. Kies daarbij voor een thema dat breed genoeg is, zodat je meerdere invalshoeken hebt. Stel vervolgens een aantal vragen op die je doelgroep zou kunnen stellen over dat thema. Voor je het weet heb je een x-aantal blogtitels die je kan opnemen in je planning. Daarmee behoud je ook de focus. Je kunt beter langere tijd één thema wat uitgebreider behandelen, dan dat je iedere keer van de hak op de tak springt.

5. Maak effectief gebruik van de aanwezige kennis in je organisatie

Nu je thema’s hebt gedefinieerd en ook hebt nagedacht over blogtitels komt het aan op het schrijven van de blogs. De vraag is of je zelf voldoende kennis hebt van de onderwerpen. De echte experts bevinden zich waarschijnlijk op andere afdelingen van je organisatie. Die kennis moet je benutten! Je collega vragen om zelf een blog te schrijven? Dat is niet altijd een goed idee. Het hebben van veel kennis over een onderwerp wil niet zeggen dat je dat ook makkelijk op papier verwoordt. En waarschijnlijk kost het je collega ook veel meer tijd dan je denkt. De oplossing? Ga een half uurtje samen koffie drinken, stel de vragen die je hebt geformuleerd en schrijf zelf een concepttekst voor een blog die je inhoudelijk laat checken door je collega.

6. Geef een gezicht aan je organisatie

Is de blog goedgekeurd? Publiceer deze dan, het liefst onder begeleiding van een foto, ook op naam van je collega. Dat geldt niet alleen voor de website. Vraag je collega ook om de blog te delen via zijn of haar eigen LinkedIn-pagina. Zo geef je een gezicht aan je organisatie en presenteer je je collega als expert naar de buitenwereld. Bovendien zorg je zo ook voor een groter organisch bereik, omdat het netwerk van je collega verder reikt dan de volgers van je bedrijfspagina alleen.

7. Voeg een call to action toe aan je blog

Je blog is af, op naam van je collega gepubliceerd, door hem of haar gedeeld op LinkedIn en ook verspreid door andere collega’s. Je ziet het aantal clicks met de dag toenemen, maar merkt ook dat de websitebezoekers na het lezen van de blog je website weer verlaten. Dat is zonde! Misschien werd hij wel gelezen door een prospect die je maar wat graag aan je klantenportfolio wilt toevoegen. Zie je blog daarom altijd als onderdeel van een groter geheel en denk aan de volgende stap door andere relevante content voor je lezer aan te bieden. Plaats bijvoorbeeld een call to action die leidt naar een white paper of webinar dat aansluit bij het onderwerp van je blog. Zo vergroot je de kans dat je websitebezoekers langer op je website blijven en mogelijk hun gegevens achterlaten.

 

Bekijk eens hoe we de blog van VMware inzetten voor een leadgen-campagne

Share this:

>
Volgende blog Het belang van contentmarketing