Terug

Een spoedcursus Twitch voor in je marketingmix

Sinds een paar maanden ben ik nu als stagiair aan de slag bij Whizpr. Erg leuk en bovenal natuurlijk heel leerzaam, want ik werk hier met professionals die al jaren in het PR-, communicatie- en marketingvak zitten. Er zijn echter een paar onderwerpen waar mijn collega’s juist iets van mij kunnen leren! Eén van die onderwerpen is Twitch, het platform dat jij waarschijnlijk alleen van naam kent. Ik neem jullie mee in een spoedcursus Twitch voor Dummies.

Wat is Twitch?
Twitch.tv is een platform waar kijkers (meestal liefhebbers van gamen) live kunnen meekijken met andere gamers die een spel spelen. Zie het als over de schouder meekijken. Kijkers zien de gameplay, maar ook vaak degene die het spel speelt (de ‘streamer’). Daarnaast kunnen de kijkers ook live meechatten en zo in contact komen met de streamer. Door deze interactie is Twitch.tv een heel krachtig platform. Streamers bouwen door de interactie een intieme band op met hun kijkers, veel meer dan op YouTube of Facebook. Een doorsnee Twitch-gebruiker kijkt bijna anderhalf keer langer naar content op Twitch dan een kijker op YouTube. 
Twitch dashboard
Twitch als communicatiekanaal
Allemaal leuk en aardig, die interactie op Twitch. Maar wat kunnen we er bij Whizpr mee? Door de groei van het platform in de afgelopen jaren zijn merken ook wakker geworden. Als jouw doelgroep bestaat uit gamers en millenials, kun je niet om Twitch heen. Het is interactief, spontaan, live en oprecht. Iets dat millennials graag zien.
Merken kunnen Twitch op verschillende manieren inzetten. Enkele voorbeelden:

  • Sponsor een stream
    Als merk kun je een stream in zijn geheel sponsoren. Een mooi voorbeeld hiervan is de campagne “Hangry Moments” van Jack Link’s. Dit merk heeft drie grote streamers (die bekend staan om een kort lontje) in de arm genomen om zes keer een twee uur durende stream te maken. Zodra de streamers het geduld verloren tijdens de stream, moesten ze wat Jack Link’s eten, en vertellen over hun grootste gaming meltdowns.
  • Sponsor professionals
    Als merk kun je natuurlijk je ook gamers, teams, of zelfs hele toernooien sponsoren. Neem Cloud9 als voorbeeld. Dit is een verzameling van teams die in verschillende games tot de wereldtop behoren. De spelers in die teams kan je dan ook vergelijken met topsporters. Iedereen (binnen de gaming-wereld) kent ze, en iedereen ziet ze bij grote toernooien.
  • Productplaatsing of live events
    Merken kunnen ook producten opsturen naar streamers, zodat de streamers die gebruiken of in zicht van de kijker plaatsen. Ook kun je ze uitnodigen om op een live event te komen streamen en fans te ontmoeten. Dit trucje kennen we natuurlijk goed van YouTube. Influencer marketing is de afgelopen jaren enorm gegroeid.
  • ‘Hero Slot’ op de voorpagina
    Stel, je wilt als merk een stream maken, maar je hebt nog geen fans die je stream kennen en bekijken? Dan kan je je stream ook laten promoten door hem op de voorpagina te laten verschijnen. Zo haal je veel nieuwe kijkers binnen, zonder al een fanbase opgebouwd te hebben.


Hoe zet Whizpr twitch in?
Ook bij Whizpr hebben we ingezien dat Twitch veel mogelijkheden biedt om een specifieke doelgroep te bereiken. Voor onze opdrachtgevers die contact zoeken met deze doelgroep, zetten we Twitch ook in. Zo zijn we onder andere een samenwerking aangegaan met Nysira. Zij is een van de grootste nederlandse streamsters op Twitch en heeft dus een mooi bereik onder Nederlandse gamers. Met Logitech G sponsoren we haar om zo nóg meer bereik te krijgen onder gamers.

Er zijn dus veel mogelijkheden om Twitch in te zetten in jouw marketingmix, als aanvulling op andere kanalen en methoden. Feit is dat YouTube voor een enorm bereik kan zorgen, maar dat ook dat het vluchtig is en dat het lastig is ook echt binding met jouw kijkers te krijgen. En juist op dit terrein blinkt Twitch uit. En wij gaan de uitdaging aan om deze toegevoegde waarde te benutten!

VIJF TIPS VOOR BETERE PARTNERSHIPS

Share this:
>
Volgende blog VR: very real virtual reality