Terug

Vijf tips voor non-stop contentinspiratie

Freek Sanderink

Door middel van je storytelling onderscheid jij je van je concurrentie. Het is jouw verhaal, met jouw argumenten, jouw meerwaarde en jouw content.

Vergelijk je verhaal met een boek, logisch opgebouwd uit verschillende hoofdstukken. “Helaas” zijn boeken beperkt tot alleen tekst en af en toe een afbeelding. Contentmarketing is wat dat betreft veelzijdiger, maar hoe ga je daar slim mee om? Hoe verzamel je de content waarmee jij je daadwerkelijk gaat onderscheiden? Het komt hierbij aan op de nodige creativiteit. En gelukkig kun je die aanwakkeren, want iedereen zit wel eens zonder. Hieronder vind je vijf tips die jou helpen bij het vullen van je contentkalender. Of je er nou een uitgekiende inboundstrategie op nahoudt of gewoonweg elke week een blog publiceert.

1 Koppel bestaande content

Wees niet bang, de kans is groot dat alle aspecten van jouw verhaal reeds zijn bedacht en gepubliceerd. Dit wil niet zeggen dat anderen net zo onderscheidend zijn als jij, misschien ben jij wel de eerste die een link weet te leggen tussen twee stukken bestaande (externe) content. Eureka! Dit deden we bijvoorbeeld eerder in de Cross-Cloud campagne die we voor VMware opzetten.

Wees dus nieuwsgierig. Abonneer je op verschillende nieuwsbrieven, lees artikelen, volg webinars en ga naar events. Leg je vervolgens niet te veel druk op om deze content aan elkaar te verbinden, je zult merken dat juist als je even afstand neemt de beste ideeën boven komen.

2 Speel totaalvoetbal

Het onderwerp waar je een stuk content over maakt verdient misschien wel meer dan alleen dat ene stuk content. Wie zegt dus dat je het bij “alleen” een blog moet laten? Juist; vlog erover, laat een infographic maken en laat zo nodig de pers weten wat je vindt. Vertel je verhaal hierbij vanuit verschillende perspectieven, het kan best leuk zijn eens een collega of klant aan het woord te laten.

3 Ga af op je doelgroep

Als het goed is sluit jouw storytelling aan bij het wereldbeeld van jouw doelgroep. Mooi! Dit betekent dat ze al wat vinden van wat je te vertellen hebt. Mijn advies is vóór je daadwerkelijk iets publiceert, te achterhalen wat de uitdagingen zijn van je doelgroep. Kijk bijvoorbeeld eens rond op Twitter of LinkedIn, veel werkinhoudelijke discussies worden daar open en bloot gevoerd. Zo vergroot je de kans dat wat je schrijft ook écht bijdraagt aan de grotere discussie.

4 Raadpleeg sales

Werk je in een organisatie waar sales (of bijvoorbeeld de supportdesk) veel contact met je doelgroep heeft? Drink dan eens een kop koffie met ze. Vraag ze tegen welke problemen ze aanlopen, welke vragen ze van klanten krijgen en overleg welke content hieraan bij zal dragen.

5 Benut evenementen

Een evenement is voor (een deel van) jouw community een focuspunt. Ze leven er naartoe en zijn ermee bezig. Dit betekent waarschijnlijk dat ze er wat van vinden en erover publiceren, de één via social media en de ander met een uitgebreidere publicatie. Draag bij aan dit verhaal, voeg waarde toe en laat je horen.

In welke vorm je je content vervolgens bij je doelgroep brengt is vers twee. Kies je voor een perspublicatie, vlog, blog, whitepaper, infographic, advertentiecampagne… De mogelijkheden zijn eindeloos (kijk bijvoorbeeld eens wat we eerder voor onze klant VMware deden). Denk wel na over de volgorde waarin je je content aanbiedt, de volgorde waarin je jouw verhaal vertelt. Ook boeken beginnen met hoofdstuk één;)

Lees verder: Wie of wat bepaalt wat goede content is?

Share this:
>
Volgende blog Welkom Angelique en Chantal!