Terug

Vijf vragen over Influencer Marketing aan: Elisah Jacobs, Interior Junkie (interieur-influencer)

Influencer Elisah Jacobs (34) is ruim zes jaar geleden met haar woonblog Interior Junkie gestart. Ze maakte daarmee heel bewust de overstap van modeland naar interieurland. Vanaf het begin is haar blog al heel persoonlijk; Elisah is zelf het gezicht van de website en deelt alles over haar eigen woning. Ze begon haar blog op een goed moment – er waren in 2012 al wel een aantal bloggers, maar nog maar weinig waar de focus zo sterk op één persoon lag. Sinds drie jaar werkt Elisah fulltime voor Interior Junkie. Twee jaar geleden begon Elisah ook een eigen Youtube-kanaal: “Je kan niet achterblijven, dus ook ík ben gaan vloggen.

Elisah komt uit Zwolle en heeft daar Journalistiek gestudeerd. Na haar afstuderen stuurde ze veertig sollicitatiebrieven naar allerlei printmedia, maar niemand wilde

haar aannemen. Uiteindelijk is Elisah toen bij een webredactie beland. “Daar ben ik heel erg blij mee, want zo heb ik de opkomst van blogs en social media meegemaakt. Ik zat vanaf het begin al helemaal in het online wereldje. De bladen en gevestigde journalisten waren eerst nog wel huiverig richting de bloggers. Wij ‘influencers’ werden vaak niet serieus genomen.” Kort na de start van Interior Junkie werd Elisah door haar huidige mediabureau benaderd met de vraag of zij de commerciële invulling (de advertenties en samenwerkingen) voor haar konden organiseren. Zo verdiende ze na vier maanden al geld met haar blog – iets wat Elisah met haar eerdere modeblog niet lukte.

We vroegen meer mensen naar hun kijk op influencer marketing. Nieuwsgierig naar Elisahs ervaring als influencer en haar kijk op influencer marketing? Whizpr stelde haar vijf vragen over deze marketingstrategie, die inmiddels ook door kleinere organisaties wordt ingezet.

 

Influencer Marketing Interiorjunkie Elisah Jacobs“Ik voer geen toneelstukje op; alles wat je ziet, dat ben ik echt”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Wat is de grootste kracht van influencer marketing?

Elisah: “Dat het heel persoonlijk is. Ik ben mijn blog gestart omdat ik het met interieur erg mistte dat ik nooit zag wie erachter zat. Dat is ook de kracht van influencer marketing: dat het personen zijn. Mensen willen altijd een persoon volgen. Ik schrijf over mijn eigen huisje en neem volgers echt mee in mijn werk. Mensen kunnen een verbouwing volgen en soms laat ik backstage beelden zien van een shoot. De kracht is dat het persoonlijk maar tegelijkertijd puur is. Ik voer geen toneelstukje op; alles wat je ziet, dat ben ik echt. Het enige wat misschien niet echt is, is dat alles altijd zo netjes en opgeruimd lijkt in mijn huis. Maar daar zijn mijn vlogs en stories op Instagram juist voor. Daar laat ik de troep zien achter de camera. Dat vind ik eigenlijk ook wel leuk: dat het in eerste instantie misschien perfect lijkt, maar door de kanalen er omheen, zoals Instagram en Youtube, kan je ook laten zien dat het allemaal niet zo perfect is. Ik heb dan misschien wel een heel mooi huis, maar het is ook gewoon rommelig. Influencer marketing is dus persoonlijk en eerlijk.

Waarom mensen een persoon willen volgen, dat zou je eens aan een psycholoog moeten vragen… Het is wel grappig eigenlijk; ik vind mensen kijken ook erg leuk. Maar ik ben journalist, dus ik houd natuurlijk van verhalen achter de mens. De kracht van bloggers, vloggers en Instagrammers is volgens mij dat je echt een kijkje neemt in andermans leven. Heel nieuwsgierig zijn, dat zit gewoon in de mens. Ik hoor vaak dat mensen de wintermaanden juist zo leuk vinden omdat je dan stiekem bij mensen thuis naar binnen kan kijken. Ik heb daar gelukkig – mede door de rubriek Huizentours – mijn werk van gemaakt. Mensen willen zich kunnen identificeren met iemand. Het werkt dan ook beter voor commerciële dingen, wanneer het merk streeft naar meer exposure bijvoorbeeld, om dat via een influencer te laten lopen. Die persoon kan dan vanuit een eigen ervaring met een bepaald product vertellen, in plaats van een platte advertentietekst. Dat werkt bij mij al niet meer, laat staan bij de nieuwe generatie. Zij kennen alleen nog maar online.”

“Ik doe uiteindelijk echt niets anders dan een krant of een tijdschrift”

 

2) Wat is de grootste valkuil van influencer marketing?

Elisah: “Je krijgt als influencer vaak de vraag hoe je nog objectief blijft. Je werkt met zoveel merken, dus je moet wel erg waken. Maar ik doe uiteindelijk echt niets anders dan een krant of een tijdschrift; ook negen van de tien dingen die je in vtwonen ziet, daar is voor betaald. En wij zetten het er altijd bij als het een sponsored post is of iets gratis hebben gekregen. Dat móét je ook vermelden, daar zijn richtlijnen voor. Maar als een influencer moet je wel meer waken voor je geloofwaardigheid dan een blad of een website waar geen gezicht achter zit. Ik heb met Whizpr gewerkt voor een samenwerking met Somfy bijvoorbeeld. Dan moet ik niet diezelfde maand ook raambekleding van Luxaflex nemen. Het is met bepaalde campagnes dus wel oppassen – en daar waakt mijn mediabureau gelukkig voor, en ikzelf natuurlijk ook – dat je niet in korte tijd met dezelfde soort merken gaat werken.

Een aantal jaren geleden heb ik met Rabobank hypotheektips gegeven. Dat was zo’n grote campagne, en paste ook helemaal bij mijn leven destijds omdat ik toen zelf een huis kocht. Daardoor werd ik zo sterk gekoppeld aan Rabobank Hypotheek dat ik nu, ook al is het een aantal jaren geleden, niet met een andere bank zou werken. Ik zie dat een heleboel influencers met heel veel merken samenwerken – en dat is natuurlijk leuk omdat het in korte tijd best wel veel oplevert – alleen ik denk dat het dan bij je lezers en andere adverteerders wel tegen je kan gaan werken. Dan denken zij ook van: ‘Die influencer werkt met alles samen. Noem het op en zij prijst het aan.’ Daar moet je voor waken hoor. Ik krijg zoveel aanvragen binnen! Ik doe natuurlijk heel veel samenwerkingen, maar ik kets er ook veel af. Mijn mediabureau en ik hebben daarover regelmatig contact. Ik kan het ook wel zelf zeggen tegen een merk hoor, maar mijn mediabureau zit daartussen en dat is juist wel fijn. Zij kunnen het dan regelen en administratief afhandelen. Maar mijn mediabureau waakt ook voor campagnes die elkaar ‘bijten’. Dan verplaatsen we in overleg een campagne en zetten we hem een half jaar on hold bijvoorbeeld.

“Ik ben het regelmatig aan het uitleggen op verjaardagen, dat wat ik doe ook echt ‘werk’ is”

 

3) Hoe beoordeel jij de oprechtheid van influencers?

Elisah: “Dat altijd een beetje tricky. Er zijn wel richtlijnen voor YouTube: je moet het nu aangeven wanneer je iets hebt gekregen of ervoor betaald krijgt. Maar ik zie af en toe – en dan noem ik geen namen – wel dat sommigen iets hebben gekregen en dat dan niet vermelden. Je krijgt natuurlijk zoveel dozen opgestuurd, waaronder ook veel dingen waarvoor je niet hebt gevraagd. Moet je dat dan altijd vermelden? Ik denk dat het nog een grijs gebied is. Er komen steeds meer richtlijnen en je hebt natuurlijk de Stichting Reclame Code waar iedereen zich aan moet houden. Op mijn blog moet het er ook altijd bijstaan wanneer iets gesponsord is bijvoorbeeld. Maar er zal wel eens wat tussendoor glippen waarbij ik mij pas later bedenk dat ik het had gekregen. Ik denk dat iedereen nog een beetje zoekende is. Of ik de oprechtheid van medebloggers en -vloggers kan beoordelen… Dat is heel moeilijk, want je weet het natuurlijk niet. Ik merk wel dat sommigen heel veel samenwerken met allemaal verschillende merken die best dicht bij elkaar liggen. Maar ja, dat deed ik een paar jaar geleden ook omdat er geld in het laatje moest komen. Ik denk dat iedereen er op langere termijn wel achter komt dat het goed is om wat selectiever te zijn.

Het is toch een beetje zoeken in het begin. Je doelgroep groeit ook met je mee. Ik begon hiermee als hobby. Mijn allereerste followers hebben mij door de jaren heen natuurlijk heel commercieel zien worden. Dan krijg je wel eens zo’n kritische reactie over dat je commercieel bent. Dat probeer ik dan altijd heel erg uit te leggen: dat ik gratis content maak die iedereen gratis kan lezen. En die leuke content kan ik maken júíst omdat ik er geld mee verdien. Maar ik ga natuurlijk niet met Jan en alleman samenwerken. Ik doe mijn eigen shoots en ben er super druk mee. Mensen denken nog altijd dat je het als hobby naast je fulltime baan doet – ergens op je zolderkamertje aan een bureau – terwijl ik gewoon keihard werk en altijd aansta. Mensen komen er ook altijd op terug hoor, als ik het heb uitgelegd. Dan zeggen ze sorry en geven ze aan dat ze het niet wisten. Maar je moet je toch wel altijd verdedigen omdat het nog een vrij nieuw beroep is. Ik behoor tot de eerste generatie, ook al doe ik het al tien jaar. Mensen denken nog steeds dat het niet een echt beroep is. Het is soms ook heel moeilijk uit te leggen, want ik doe van alles wat.”

Die Hollanders hebben natuurlijk ook altijd overal commentaar op, haha. Ik begrijp ook wel de andere kant, dat mensen er vragen over hebben. We zitten hier in de Randstad en iedereen om mij heen werkt voor zichzelf en is blogger of influencer. Ik zit dus echt in een bubbel hier. De rest van Nederland vraagt zich dan af wat we doen: ‘een beetje reizen, een beetje foto’s en video’s maken, en dan zeggen dat ze zo druk zijn…’ Dus ik denk dat het deels onwetendheid is. Ik ben het regelmatig aan het uitleggen op verjaardagen, dat wat ik doe ook echt ‘werk’ is. Mensen denken altijd als ze mijn huis zien dat ik bij mijn man ben komen inwonen en dat hij alles betaalt. We doen het samen! Ik moet er ook wel weer erg om lachen en leg het graag uit, ook na zes jaar.

Een tip van Eva van Reijmersdal (Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de UvA) aan organisaties is ook om de richtlijnen te volgen: “Neem als organisatie je verantwoordelijkheid om transparant te zijn. Volg de Reclamecode Social Media (RSM).

Lees de andere vier tips voor organisaties in de Q&A met Eva

 

4) Welke impact/invloed heeft influencer marketing op de journalistiek en (traditionele) media?

Elisah: “Ik ben al twaalf jaar aan het werk. Toen ik begon, was er nog Hyves. Daar zag je al een beetje de opkomst van bloggers. Vroeger was ik ‘de blogger’ en nu ‘de influencer’. Ik merkte wel onbegrip en terughoudendheid bij de online redactie van het blad waar ik destijds werkte. Ik voelde me niet thuis tussen al die journalisten. Er is een scheiding tussen gevestigde bladen, kranten en online – maar ik vind wel dat je samen kunt werken. Ook traditionele media moeten verder kijken en investeren in een goede online redactie. Zoals het blad Cosmopolitan, dat nu ook veel bezig is met Instagram en YouTube. Sommigen zijn daar nog totaal niet mee bezig, hebben geen Instagram en geen Youtube, en dat vind ik dan een gemiste kans. Maar het is natuurlijk ook altijd een kwestie van budget en geld.

Het gaat wel steeds beter; online en print gaan elkaar steeds meer versterken. Dan staat er in een blad een mooie fotoshoot en verwijzen ze naar YouTube voor alle backstage-beelden. Het is dus wel beter dan een paar jaar geleden; iedereen moet er een beetje aan wennen. Ik heb natuurlijk merken waar ik al jaren samen mee werk – en die blijven gewoon – maar er komen ook veel nieuwe aanvragen bij. Het wordt dan vaak hun eerste online campagne, en dat is natuurlijk altijd spannend. Het zijn ook vaak kleinere merken. Die zeggen dan: ‘We willen iets doen met influencers.’ Waarschijnlijk heeft iemand daar op kantoor dan influencer marketing geopperd als helemaal hip, en moesten ze eerst gaan opzoeken wat het precies is. Maar ook grotere bedrijven die best traditioneel zijn en bladen en kranten vaak nog als het walhalla zien, stappen steeds vaker naar influencers.

Ook Influencer Anke Horstman (Techgirl) had te maken met onbegrip van collega-journalisten.

Lees er meer over in de Q&A met Anke

 

5) Hoe zie je de toekomst van influencer marketing?

Elisah: “Ik ben heel erg benieuwd! Ik denk dat de impact nog gaat groeien. Ik zie dat veel merken tot een jaar geleden nog een beetje huiverig waren, maar nu steeds vaker overstag gaan. Ook qua omzet gaat het steeds beter; ik heb veel leuke campagnes en mijn mediabureau heeft de cijfers om aan te tonen dat het werkt. Je kan natuurlijk niet meten hoeveel mensen iets aanschaffen, maar dat kan je met een advertentie in een blad ook niet. En voor ons influencers is het weer fijn dat het altijd online blijft staan. Een blad gooi je in de prullenbak, waardoor die hele mooie advertentie –  waar een merk misschien duizenden euro’s voor heeft betaald – ook echt letterlijk in de prullenbak belandt. Ik heb veel tijd gestoken in mijn eigen sponsored post. Die blijven altijd online. Ik denk dat we nog wel in een stijgende lijn zitten.

Ik behoor tot de eerste generatie influencers. Wil ik over tien jaar nog steeds video’s maken? Met twintig jaar nog steeds met mijn ouwe kop voor dat ding? Dat weet ik niet, haha. Maar aan de andere kant: ik word nu ook moeder, dus ik ben ineens babykamers aan het filmen en fotograferen. Sinds twee jaar ben ik video’s aan het maken, terwijl ik eerst alleen blogger was. Ik ben begonnen met veilig achter mijn computer schrijven en content maken, en toen kwam YouTube en dacht ik in eerste instantie ook dat video eng was. Ik wist niet hoe het werkte en vond het vooral erg duur; moest ik ineens een videocamera gaan kopen… En nu vlog ik wekelijks. Dat is geleidelijk zo gegaan. Ik merk dus dat je zelf ook opgroeit. Ik ben begonnen als pas afgestudeerd meisje en nu hebben mijn man en ik een huis gekocht en worden we ouders. Dus de doelgroep groeit ook met je mee. Bloggen gebeurt steeds minder, want YouTube wordt steeds populairder. Maar de jonkies worden uiteindelijk ook ouders, en ook mijn huidige doelgroep wordt ouder. Ik zie mezelf al over twintig jaar over stoelliften schrijven! Ik probeer niet te ver vooruit te kijken, maar ik ben wel heel erg benieuwd. Ik had vier jaar geleden nooit gedacht dat ik zou gaan vloggen, dus ik heb mezelf ook verbaasd.

Influencer Marketing Interiorjunkie Elisah Jacobs

Instagram-post van @interiorjunkiecom

Elisah: “Ik doe dit werk nu al zes jaar, en in het begin heb ik wel samenwerkingen gehad waarvan ik dacht: ‘Laat ik dat toch maar doen, want ook ík moet mijn huis betalen.’ In het begin ben je misschien wat minder selectief, ook omdat je gaat kijken waar je precies staat als influencer. Na zes jaar weet ik precies waar Interior Junkie voor staat en wat bij mij past. Ik ben wel selectief; het moet een leuk merk zijn en iets moois uitstralen. Vorige week nog heb ik een campagne afgezegd. Het waren dan misschien wel mooie producten, maar de website zag er zó slecht uit dat ik dacht dat het niet meer geloofwaardig zou overkomen als ik dat zou gaan aanprijzen. Die heb ik dus gecancelled, ook al was er al voor getekend. Als het echt niet goed voelt, dan kan ik een campagne niet door laten gaan. Het moet bij me passen, want uiteindelijk koppel ik Interior Junkie wel aan een merk dat misschien heel amateuristisch overkomt en dan ben ik ook niet meer geloofwaardig. Dan straalt het er vanaf dat ik er geld voor heb gekregen, en dat wil ik ook niet.

Elisah beaamt wat Amir Mighiz (hbo-stagiair bij Whizpr) denkt, dat een influencer soms wel eens samenwerkt met een merk vanwege de beloning terwijl het eigenlijk niet zo goed past.

In de Q&A met Amir lees je hoe hij de oprecht van influencers beoordeelt

 

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over Influencer Marketing: Milan Vaassen (Whizpr)