Terug

Vijf vragen over influencer marketing: Gabriëlle Schouten (masterstudent)

Studente Gabriëlle Schouten (23) is bezig met het afronden van haar master Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Vanwege haar studie en vanuit haar brede interesse in alle facetten van het vakgebied, volgt zij al een aantal jaren de ontwikkelingen op het gebied van Influencer Marketing. Hoe kan een bepaald merk deze vorm van marketing inzetten om zo een heel specifieke (nieuwe) doelgroep aan te spreken?

Op Facebook is Gabriëlle al lange tijd niet meer actief en LinkedIn vindt ze “geen geschikt kanaal voor Influencer Marketing”. Via Instagram volgt ze wel een handjevol influencers, maar alleen wanneer zijn/haar passie nauw aansluit op haar interesses. Via haar eigen Instagram-account deelt Gabriëlle overigens maar weinig; ze voelt niet de behoefte om veel van haar persoonlijke leven via die weg met de buitenwereld te delen. “Ik consumeer veel meer dan dat ik zelf deel.” Als Gabriëlle zelf een influencer zou zijn, dan zou ze kiezen voor een samenwerking rondom duurzame initiatieven of het stimuleren van een gezond en gebalanceerd leven.

We vroegen ook Eva van Reijmersdal (Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de UvA) naar haar mening over influencer marketing.

Ontdek met welke organisaties Eva wel zou willen samenwerken

 

We vroegen meer mensen naar hun kijk op influencer marketing. Nieuwsgierig naar Gabriëlle’s kritische blik op influencers? Whizpr stelde haar vijf vragen over haar kennis en mening over influencer marketing.

 

1) Wat is de grootste kracht van influencer marketing?

Gabriëlle: “Infleuncer marketing is voor mij een vorm van human-to-human marketing. Je ziet dat volgers en fans van een influencer een heel intieme band kunnen hebben met die blogger of vlogger – wat vaak nóg sterker is bij kinderen en tieners dan bij volwassenen – en ik denk dat influencers daarom als een erg betrouwbare informatiebron gezien kunnen worden. Voor merken is dat interessant, omdat zij juist door samen te werken met een influencer een specifieke doelgroep heel goed kunnen bereiken. Ik denk dat dit samenhangt met de trend dat consumenten steeds vaker eerst naar reviews zoeken voordat ze overgaan op het maken van een keuze of het doen van een aankoop. Veel reviews komen nu vanuit influencers omdat zij als een belangrijke bron van informatie worden gezien; bronnen van wie consumenten sneller informatie aannemen dan van dat merk zelf. Dát is de kracht van influencer marketing. Als alle externe factoren gunstig zijn, dan kan zo’n verhaal vanuit een influencer geloofwaardiger overkomen en overtuigender zijn dan wanneer het verhaal rechtstreeks van het merk afkomstig is.

 

Influencer Marketing Gabrielle Schouten“Vooral nieuwe merken die direct beginnen met influencer marketing slaan de plank mis.”

 

 

 

 

 

 

 

2) Wat is de grootste valkuil van influencer marketing?

Gabriëlle: “Er zijn wat mij betreft twee grote valkuilen: het ontbreken van een match tussen een merk/product en een influencer, én het inzetten van influencer marketing om extra verkoop te genereren. Het moet juist zien worden als een middel om je verhaal te vertellen aan de doelgroep. Vooral nieuwe merken die direct beginnen met influencer marketing slaan de plank mis; start-ups moeten eerst aan de slag gaan met het opzetten van hun eigen sociale media en hun geloofwaardigheid. Pas daarna moeten ze gaan nadenken over het inzetten van influencers. Het vertellen van je verhaal aan je doelgroep om engagement te creëren mag wel het hoofddoel zijn: je doelgroep een bepaalde weg insturen door te proberen hun attitude – die vóór de aankoop nodig is – op de juiste manier te beïnvloeden. Die processen die voorafgaan aan een aankoop moet je als merk willen beïnvloeden. Mensen maken immers niet snel keuzes en zijn risico-ontwijkend in hun gedrag. Bovendien weten consumenten echt wel dat zij worden beïnvloed. Als je directe reclame maakt dan hebben zij dat snel door. Influencer marketing moet een goed verhaal uitdragen en niet een sales-gedreven verkooppraatje zijn.

“consumenten weten echt wel dat zij worden beïnvloed.”

 

3) Wat zijn kenmerken van ‘de ideale influencer’ voor een samenwerking?

Gabriëlle: “Allereerst moet de influencer relevant zijn. Het is echt belangrijk om voorafgaand goed onderzoek te doen naar de juiste match. Zo moet je geen samenwerking aangaan met een influencer die net het product van je grootste concurrent heeft gepromoot. Ook moet je natuurlijk geen tech-influencer inschakelen voor een nieuwe ontbijtcracker bijvoorbeeld. Een bedrijf moet op zoek gaan naar een influencer die zijn of haar passie zeer consequent uitdraagt. Ten tweede is het belangrijk om naar bepaalde data te kijken. Het aantal volgers zegt nog maar weinig vanwege nepvolgers waar veel over te doen is. Interactie daarentegen is wel erg bepalend voor de ideale influencer. Zo heb je mega influencers met een grotere en soms oppervlakkige doelgroep dan micro influencers. Micro influencers hebben niche groepjes volgers, maar daardoor kunnen die juist wel een hogere engagement rate vertonen. Om je doel te bereiken kan je in sommige gevallen beter kiezen voor zo’n relevantere micro influencer. Ten slotte is ook het evalueren van de resultaten van belang: het opstellen van bepaalde KPI’s om achteraf te kunnen zeggen of de doelstellingen zijn behaald. Je bent immers die samenwerking aangegaan om een bepaald doel te realiseren. Dat kan je alleen maar meetbaar maken door duidelijke KPI’s te stellen.

Ook PR-consultant Aurélie Cordier geeft een voorbeeld van een slechte match tussen influencer en het gepromote product.

Lees in de Q&A met Aurélie waarom zij vindt dat een topatleet geen pizza’s moet promoten.

 

“Iedereen kan tegenwoordig een influencer worden…”

 

4) Hoe beoordeel jij de oprechtheid van influencers?

Gabriëlle: “Ik ben zelf heel kritisch over influencers en ben er, als ik heel eerlijk ben, zeker niet altijd even positief over. Een influencer moet sowieso niet alleen maar reclame maken. Dan is het overduidelijk dat hij of zij het doet voor het geld en niet vanuit een passie of enthousiasme voor een bepaald thema. Ik zag laatst in RTL Boulevard een stukje van de uitzending van Rambam over influencers en daar bleek ook dat sommige influencers opdrachtjes doen puur voor het leuke bedrag dat ze ervoor krijgen. Dan verlies je voor mij je oprechtheid en dan schiet het zijn doel voorbij. Je bent dan enkel je volgers aan het beïnvloeden in ruil voor geld. Ik vind het zelf heel belangrijk dat een influencer die een betaalde opdracht doet dat aangeeft door middel van een melding van #ad, #adv of #spon. Ik volg ook iemand die regelmatig onbetaald producten promoot: Lot Beukers van meetyourmacros. Zij zet er dan ook wel eens bij #nonspon of #nonadvertisement. Dat zijn voor mij dingen waardoor ik haar oprecht en authentiek vind; ik weet zo wanneer ze ergens wel of niet voor betaald krijgt. Ik ben ook kritisch over het feit dat bepaalde influencers met influencing hun brood verdienen. Dat is ook wel gekomen na die aflevering van Rambam. Dat er influencers zijn die het geld zó aantrekkelijk vinden dat ze het daarvoor doen, dat vind ik gevaarlijk en onethisch. Er zijn gewoon ook minder kritische mensen die daar heel erg door beïnvloed worden. Iedereen kan tegenwoordig een influencer worden…

Waar gabriëlle van mening is dat iedereen iinfluencer kan worden, is Dimitry Vleugel (Androidworld.nl) van mening dat iedereen influential ís.

In de Q&A met Dimitry legt hij uit waarom.

 

5) Hoe zie je de toekomst van influencer marketing?

Gabriëlle: “Ik denk dat de populariteit van influencer marketing zal blijven groeien. Je leest nu al over bedrijven die een Influencer Marketeer in dienst hebben, of zelfs een hele afdeling. Iedereen kan nu influencer worden. Ik denk dat de kracht steeds meer gaat liggen bij micro influencers die echt de diepte in gaan en een heel specifieke en betrokken groep volgens hebben. Ik verwacht dat zij steeds geloofwaardiger worden. Micro influencing gaat belangrijker en soms zelfs ook krachtiger worden dan macro influencing. Ik las laatst een artikel op Frankwatching over het verschil tussen micro en macro influencers. Daarin werd, als voorbeeld, de inzet van micro influencers door een sapjesbar in Rotterdam aangehaald. Zij wilden lokaal hun naamsbekendheid vergroten, waarvoor micro influencers veel effectiever bleken om de doelgroep te kunnen bereiken dan bijvoorbeeld een BN’er.

 

Influencer Marketing Vivian

Gabriëlle volgt @vivianhoorn op Instagram

Influencer Marketing Vivian

Gabriëlle volgt @vivianhoorn op Instagram

Gabriëlle: “In 2017 heb ik een half jaar voor mijn studie in Kaapstad gewoond. Eigenlijk is dat de enige periode geweest dat ik echt actief content deelde op Instagram. Of nou ja, “actief”… Ik heb gedurende dat halve jaar in totaal zo’n twintig foto’s gedeeld, wat neerkomt op minder dan één foto per week. De eerste maanden nadat ik weer terug was in Nederland, zocht ik via Instagram dagelijks naar foto’s met #CapeTown, #TableMountain, #Lionshead, etcetera. Dat doe ik inmiddels niet meer – het kostte erg veel tijd, haha – maar ik volg via Instagram wel bekende Nederlanders en influencers die naar Kaapstad op vakantie gaan of iets dergelijks. Zo ook influencer Vivian Hoorn; ik vind het leuk om haar foto’s en stories te zien over wat zij in Kaapstad meemaakt. Dat doet mij weer een beetje mijn eigen tijd in Kaapstad herbeleven.

 

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over Influencer Marketing: Eva van Reijmersdal (Universiteit van Amsterdam)