Terug

Vijf vragen over Influencer Marketing: Milan Vaassen (Whizpr)

Collega Milan Vaassen (29) werkt bij Whizpr als Accountmanager & PR-Consultant en is dol op het vertellen van (klant)verhalen. Influencer Marketing is steeds vaker een belangrijk onderdeel van de marketingmix van zowel B2C- als B2B-klanten. Milan zorgt ervoor dat klanten samen (!) met influencers hun verhaal kunnen vertellen aan een heel specifieke doelgroep.

We vroegen meer mensen naar hun kijk op influencer marketing. Nieuwsgierig naar Milan’s ervaring met influencers en haar kijk op influencer marketing? Whizpr stelde haar vijf vragen over deze marketingstrategie die (ook bij ons op kantoor!) inmiddels dagelijkse kost is.

 

1) Wat is de grootste kracht van influencer marketing?

Milan: “Middels influencer marketing kun je als bedrijf de verbinding aangaan met je doelgroep. Een influencer is daarin, net zoals een contentstrategie of een boegbeeldenprogramma, een middel om bij je doelgroep binnen te komen en uiteindelijk je eigen autoriteit te vergroten. De kracht van influencer marketing zit wat mij betreft dan ook in de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te kunnen bereiken en daarmee de zichtbaarheid van je product of dienst binnen een relevante doelgroep te vergroten. Of het nu de beauty vlogs zijn van Nikkie Tutorials of de ondernemers insights zijn van Jorg Ruis; iedere influencer, groot en klein, heeft een eigen specialisme. Volgers van deze influencers zijn dan ook veelal geïnteresseerd in die specifieke onderwerpen. Tel daarbij op dat influencers vaak ook een sterke connectie hebben met hun volgers – en je kunt de zichtbaarheid van je product of dienst binnen de relevante doelgroep (de volgers) sterk vergroten.

Influencer Marketing Milan Vaassen“Bepaal wat je uit de samenwerking wil halen en wanneer dit voor jouw organisatie een succes is.”

 

 

 

 

 

 

 

2) Wanneer is een samenwerking tussen een merk en een influencer succesvol?

Milan: “Influencer marketing is een onderdeel uit je marketingmix. Bepaal wat je uit de samenwerking wil halen en wanneer dit voor jouw organisatie een succes is. Ga je voor de zichtbaarheid van je merk? Kies dan voor mega influencers met een groot bereik. Heb je meer een langetermijnfocus voor ogen en wil je ook langer de interactie met de doelgroep aangaan? Ga dan voor een samenwerking met influencers die misschien wat minder bereik maar juist een hoger engagement-niveau hebben.

Ook PR-Consultant Aurélie Cordier wijst op het belang van de juiste marketingmix.

Lees in de Q&A met Aurélie waarom influencer marketing volgens haar “geen heilige graal is”

 

3) Wat is de grootste valkuil van influencer marketing?

Milan: “Het is dus ook belangrijk dat jouw product of dienst bij deze specifieke influencer en daarmee zijn of haar volgers past. Een grote valkuil is om je uiteindelijke doelstelling uit het oog te verliezen. Kijk daarbij vooral verder dan alleen het aantal volgers dat een influencer heeft. Juist engagement, oftewel de impact die een influencer heeft binnen zijn of haar doelgroep, is relevant. En die engagement is bij een kleine(re) influencer met veel contact met de doelgroep vaak júíst hoger dan bij een influencer met veel volgers.”

Amir Mighiz, hbo-stagiair bij Whizpr, adviseert organisaties ook om eerst duidelijk te krijgen wat het doel is.

Ontdek wat Amir hier tijdens zijn studie over heeft geleerd in zijn Q&A

 

4) Wat zijn kenmerken van ‘de ideale influencer’ voor een samenwerking?

Milan: “Een ideale influencer is in mijn optiek iemand waarmee je open het gesprek kunt ingaan en dus ook mee kunt samenwerken – met de nadruk op samen! Influencers kennen hun volgers het best. Ze geven in de samenwerking met een merk juist aan wat goed past binnen de doelgroep, en specifiek binnen de uitingen van die unieke influencer.

Een tip aan organisaties van onderzoeker Eva van Reijmersdal is om zowel macro- als micro-influencers te overwegen.

Lees al Eva’s tips voor organisaties in haar Q&A

 

“Binnen B2B is bereik minder belangrijk en ligt de focus juist op de niche en daarmee de expertise en autoriteit”

 

5) Hoe zie je de toekomst van influencer marketing?

Milan: “Naar verwachting zal de influencer marketing in 2020 een markt zijn van zo’n 10 miljard dollar. Naar mijn idee komt dat vooral door de verschuiving – en daarmee de nieuwe mogelijkheden – binnen de B2B-marketing. Binnen B2C heb je vaak een duidelijke doelgroep waar je met influencer marketing in één klap een groot bereik kan creëren. Zo verkoopt Albert Heijn haar producten door samen met food-influencers recepten te creëren. Binnen B2B is bereik minder belangrijk en ligt de focus juist op de niche en daarmee de expertise en autoriteit. Zo werken we voor VMware veel samen met vExperts. Immers, als zij je vertellen dat je VMworld niet mag missen, dan mag je het ook niet missen natuurlijk! Wat het gelijk een succesvolle samenwerking maakt.

Influencer Marketing Milan Vaassen

Instagram-post van Milan

 

Milan: “Voor onze klant HTC mocht ik samen met een aantal influencers uit diverse Europese landen op een ‘influencer trip’ naar Marrakech. Vanuit Whizpr zorgen wij er in zo’n geval voor dat er influencers mee gaan die goed bij (het verhaal van) de klant passen. Indien gewenst zorgen wij ook voor begeleiding van de influencers tijdens de trip, zoals tijdens deze reis naar Marokko.

 

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over influencer marketing: Gabriëlle Schouten (masterstudent)