Terug

Vijf vragen over Contentmarketing aan: Karina Meerman (Contentmaker en voormalig IT-journalist)

Karina Meerman (51) werkt deze zomer twintig jaar als zelfstandig schrijver. Ze schrijft altijd met een focus op het bedrijfsleven en het liefst over technologie. Volgens Karina is de terminologie binnen het schrijversvak in die twee decennia sterk veranderd, maar is het ambacht nog steeds hetzelfde. “Als je het vak beheerst, dan maakt het medium niet zoveel uit. Of je het nu voor print doet of voor het web; je past je stijl erop aan. Daarom ben ik ook heel blij dat contentmarketing nu een ‘ding’ is; we mogen gewoon weer mooie verhalen maken. Dat brengt ons weer een stukje dichter bij het oorspronkelijke tekstschrijven.

In de jaren negentig volgde Karina de deeltijdopleiding journalistiek, naast haar werk als IT-consultant. Ze begon haar schrijverscarrière als IT-journalist: “Rond de eeuwwisseling was IT een heel hot item. Internet was jong, Y2K een mega-issue en de euro kwam eraan Van alle blaadjes toen, zijn er nu misschien nog maar twee of drie over. Dat is wel een van de grootste ontwikkelingen: die verschuiving van papier naar digitaal, en dat daarmee alle functiebenamingen ook veranderden.

 

Content director Rian van Heur werkt bij AG Connect dagelijks intensief samen met IT-journalisten.

Lees wat volgens Rian de relatie tussen contentmarketing en PR is

 
Karina schrijft het liefst de hele dag mooie verhalen. Whizpr vroeg haar om even haar laptop dicht te klappen en stelde Karina vijf vragen over contentmarketing.karina-meerman-contentmarketing

 

“Met contentmarketing schep je een sfeer waarbij je hoopt dat mensen, in die wereld die je daarmee voor hen maakt, je blijven volgen en misschien zelfs van je gaan houden”

Banner Q&A Contentmarketing

1) Hoe zou jij contentmarketing uitleggen aan iemand die er nog nooit van heeft gehoord?

Karina: “Voor mij is contentmarketing dat je door het vertellen van verhalen een bepaalde perceptie creëert bij de doelgroep. Met contentmarketing schep je een sfeer waarbij je hoopt dat mensen, in die wereld die je daarmee voor hen maakt, je blijven volgen en misschien zelfs van je gaan houden. De focus ligt niet per se op verkoop.

Toen ik op een marketingblog las dat contentmarketing in opkomst was, dacht ik: ‘Wat fijn voor oud-journalisten en tekstschrijvers. Die mogen weer mooie verhalen gaan vertellen zonder elke zeven regels de naam van de opdrachtgever te moeten noemen’. Dat zie je helaas wel vaak, dat contentmarketing richting de commerciële hoek schuift. Er zijn schrijvers die dat heel goed kunnen, maar bij mij past dat gewoon niet. Er moet ook wel iets kritisch in mogen zitten, als dat nodig is. Het kan niet alleen maar halleluja zijn.

Een paar jaar geleden schreef ik voor XS4All een aantal verhalen, niet over hoe goed zij waren of wat zij allemaal deden, als in “Wij van WC-Eend…”. Ze hadden goed nagedacht over hun kwaliteiten, en op basis daarvan werden verhalen geschreven. Ook al had je als lezer helemaal niets met die club, dan had je alsnog baat bij die informatie. Uiteindelijk hoop je dan als XS4ALL – neem ik aan – dat daarna bij mensen het gevoel achterblijft dat zij het beste met hen voor hebben, dat het bedrijf zich om hen bekommert door hen die informatie te bieden. Dat is voor mij contentmarketing.”

Ook collega Content Marketeers Willem Roosjen en Freek Sanderink adviseren om af te stappen van “Wij van WC-Eend”.

Lees hier het een-tweetje van Willem en Freek over het succesvol inzetten van contentmarketing

 
“Contentmarketing is een middel om de perceptie van de buitenwereld te beïnvloeden en bij te stellen”

 

2) Wat is de relatie tussen contentmarketing en PR?

Karina: “Contentmarketing is een PR-middel. Het moet bij elkaar passen en dus niet willekeurig zijn. In mijn beleving gaat PR over de relatie met de buitenwereld – en contentmarketing is een middel om die perceptie te beïnvloeden en bij te stellen. PR is het gezicht dat je naar de buitenwereld toont. Met content geef je dat gezicht meer vorm en laat je het spreken. Je draagt een bepaalde boodschap uit middels je verschillende marketingtechnieken.

Een journalist is iemand die het allemaal zo feitelijk en objectief mogelijk probeert op te schrijven. Maar hoe verhoudt zich dat dan tot contentmarketing? Dat vind ik lastig, want ik zie geen harde grenzen tussen die dingen. Je hebt aan de ene kant van het spectrum de échte journalisten, die het nieuws verslaan en gedreven worden door de drang om mensen te informeren of verslag te leggen van onbekende zaken. Zo’n journalist is onafhankelijk en bepaalt zelf zijn onderwerpen en invalshoek. Helemaal aan de andere kant van het spectrum staat het schrijven van heel wervende, commerciële tekstjes zoals productbeschrijvingen. Die hebben als enige doel de verkoop. Het vak van schrijven blijft hetzelfde, maar het doel en soms ook het medium is anders. Contentmarketing zit ergens in het midden; dat is een goede zaak. Dat kan van beide lenen, maar wel met een heel eigen doel dat wordt bepaald door de organisatie en hoe zij contentmarketing inzet. Ik schrijf ook veel voor sponsored media en bedrijfsbladen. Dat leest als journalistiek, maar heeft drie opdrachtgevers van wie de wensen allemaal samen moeten komen. Dat zijn verhalen met een bepaalde ‘kleur’.

Bij goede contentmarketing is de content lekker leesbaar. Als lezer weet je dat er betaald is voor de content, maar je krijgt niet het gevoel dat je erdoor belazerd wordt of een bepaalde hoek in gedreven.

 

3) Welke soort content is het meest effectief?

Karina: “Content moet passen bij de organisatie en geloofwaardig zijn. Als een stoffige club ineens heel jonge, hippe content gaat verspreiden, dan denk ik dat mensen daar wel moeite mee hebben. Mensen zijn niet gek, ze voelen dat zo’n club niet als zichzelf spreekt. Content moet in lijn zijn met de identiteit en de waarden van een organisatie.

De content moet ook resoneren met de doelgroep en mensen het gevoel geven dat ze begrepen worden, dat wat jij te bieden hebt bij hen past. Een contentcampagne moet een eigen stemgeluid laten horen.”

 

“Het activeren van een contentmarketingcampagne zie ik als een vak apart”

 

4) Op welke manier kan je een contentmarketingcampagne goed activeren?

Karina: “Ik heb geen idee, dat meen ik serieus. Waar zit je doelgroep? Welke kanalen gebruik je? Zitten ze misschien zelfs in de offline wereld? Ik denk niet dat er één juiste manier is. Of je je activatie met een grote klapper moet doen, of juist met zachte hand en regelmaat… dat ligt aan de boodschap. 

Ik houd heel erg van schrijven, van het traject voor activatie. Dus de ideeën bedenken, de mensen vinden, de poppetjes bij elkaar zetten en het product maken. En daarna wil ik dan de boel overhandigen. Ik zie activeren als een apart vak. Huur daarvoor vooral een leuk bureau in zoals Whizpr.

Videomaker Arno Kwint werkt graag samen met een (PR-)bureau dat goed nadenkt over de doelgroep, de boodschap en de plek waar de content wordt gepubliceerd.

Lees waarom Arno het activeren van een contentmarketingcampagne als een vak apart ziet

 

5) Van welke contentmarketingcampagne word jij enthousiast?

Karina: “Ik heb mijn allermooiste verhalen geschreven voor het personeelsblad van UWV, wat in feite ook contentmarketing is. Je wil immers jouw mensen aan je binden en een goed gevoel geven dat ze voor jouw organisatie werken. Dat waren hele mooie, ontroerende verhalen. Het ging over zaken als rouwen op het werk of onderzoek naar integriteitskwesties. Er zat échte emotie in die verhalen, zonder dat het sentimenteel werd. Ik heb daardoor, als buitenstaander, ook een heel positief gevoel overgehouden aan werken bij UWV. Dat had ik nooit gedacht, want daarvoor had ik allerlei vooroordelen!” 

Banner Q&A Contentmarketing

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over contentmarketing aan: Rian van Heur (Content Director bij AG Connect)