Terug

VR: very real virtual reality

Op een donderdagochtend in augustus werd ik uitgenodigd om de beste virtual reality-bril (VR voor intimi) ter wereld, de HTC Vive, te komen testen. We zouden immers een paar weken later een event rondom de Vive organiseren en dan is het natuurlijk wel handig als je weet waar het over gaat.

Vooraf had ik met mezelf afgesproken dat ik me niet in de luren zou laten leggen door die bril. Wat voor virtual reality ze ook op me af zouden vuren, van zombies tot dinosaurussen en van soldaten tot ruimteschepen, ik was ervan overtuigd dat ik heel goed het onderscheid zou kunnen maken tussen wat echt was en wat niet. Niet dus.

‘Rustig’ begin
Ze besloten om me ‘rustig’ te laten beginnen met theBlu, een onderwatersimulator waarbij je op de bodem van de oceaan op een scheepswrak staat. Ik kreeg meteen flashbacks naar die ene keer dat ik op vakantie op Jamaica een duikles genomen heb en de omgekeerde claustrofobie die zich toen meester van mij maakte. Terwijl de meest prachtige taferelen zich voor mijn virtuele oog voltrokken, probeerde ik mezelf op te rollen in de foetushouding. En ik schaam me om het toe te geven, maar toen er op een gegeven moment een levensgrote walvis langs kwam zwemmen en me aankeek, moest ik bijna huilen van angst. Het is zó ontzettend echt!

 

Een bericht gedeeld door Whizpr (@whizpr) op

Virtual reality of teveel reality?
Het stomme is, in je hoofd wéét je dat je je niet op de bodem van de oceaan, maar gewoon in het hoofdkantoor van HTC in Utrecht bevindt. Maar het vóelt – afgezien van het gebrek aan nattigheid en het feit dat je kunt ademen zonder apparatuur – wel zo!  

Je kunt wel raden hoe het verder ging toen ik opeens oog in oog stond met een stegosaurus of toen ik het spacey schietspel Space Pirates speelde. Hoewel het doodeng was, vond ik vooral die laatste heel tof. Als je door je bril naar de controllers keek, veranderden ze opeens in space-guns, zwaarden en schilden. En omdat je die controllers natuurlijk in het echt ook vast hebt, voelde het écht alsof je een enorme ruimteblaffer in handen hebt. Of in ieder geval zoals ik denk dat dat voelt.

Meer dan alleen gamen
Hoewel het natuurlijk supertof is om op ruimtemonsters te schieten en onderwateravonturen te beleven, is virtual reality voor véél meer dingen te gebruiken. Zo kan virtual reality bijvoorbeeld ingezet worden voor experimentele operaties en medische opleidingen. Artsen en chirurgen in opleiding kunnen dan met programma’s als YouVR virtueel oefenen in plaats van op echte mensen en het kan niet anders dan dat dat uiteindelijk levens bespaart. Een nerveuze student kan tijdens zijn eerste operatie zomaar de verkeerde ader doorknippen of een zenuw raken met alle catastrofale gevolgen vandien. Of wat dacht je van een vliegtuigbouwkundige? Natuurlijk is het gaaf om in een hangar aan een echte F16 te sleutelen, maar eigenlijk zijn deze vliegtuigen veel te duur om op die manier te gebruiken, helemaal omdat er bijna op dagelijkse basis wel iets mis gaat wat de luchtwaardigheid van zo’n toestel natuurlijk niet bevordert.

Educatieve toepassingen
De bovenstaande voorbeelden zijn redelijk specialistisch, maar er is ook genoeg content die docenten in het reguliere onderwijs kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld het programma Engage. Engage is een virtuele omgeving waarin docenten zelf lessen kunnen maken, maar waarin ook al verschillende lessen zijn voorgeprogrammeerd, zoals The Dino Beach Experience, het virtuele Titanic museum en The Curiosity Rover Experience. Of Lifeliqe, een virtueel museum waar leerlingen zelf onderdeel van uitmaken omdat ze door middel van  virtual reality dinosaurussen of historische locaties kunnen bezoeken.

Case
Om de educatieve toepassingen van de HTC Vive aan een aantal influencers uit het onderwijs te tonen, organiseerden wij onlangs een demo-sessie. De groep genodigden bestond uit docenten, professoren, bloggers en leden van ICT-onderwijsorganisatie SURF. Lees hier meer.

LEES OOK ONZE CASE OVER HTC VIVE

Share this:
>
Volgende blog De impact van GDPR op digital marketing, wat moeten we er mee?