De kracht van content creators optimaal benutten

PR Consultant
De kracht van content creators optimaal benutten

Influencers en content creators zijn niet meer weg te denken uit het media- en marketinglandschap. Influencer- en creator marketing kan bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw merk of product vergroten, meer traffic naar jouw website halen of voor een boost in sales zorgen. Klinkt goed, toch? Hieronder delen we een aantal best practices en tips voor een succesvolle samenwerking met creators.

Massa is kassa?
Veel volgers = veel bereik? Dat is zeker niet altijd het geval. Vaak ligt de focus op de hoeveelheid volgers, maar een micro-influencer in een nichemarkt met 5.000 volgers kan veel relevanter en effectiever zijn dan een macro-influencer met meer dan 100.000 volgers. Engagement is key: met een micro-influencer bereik je misschien een minder groot volume, maar wel meer écht betrokken mensen en meer ruimte voor interactie. Een goed voorbeeld is de digitale workout-sessie voor de WF-SP800N NC sport headphones van Sony. Hier hebben we diverse micro-influencers, gericht op sport en lifestyle, weten te enthousiasmeren en op een creatieve manier laten kennismaken met de voordelen van de headphones. Het resultaat: veel mooie content en exposure. Lees hier de volledige case. 

Oprecht en authentiek 
Creators hebben een nauwe band met hun volgers en zij zullen dus ook aanvoelen of de creator achter het merk staat en hierover echt enthousiast is. Zorg er dus voor dat als je voor een bepaalde creator kiest, dat die binding voelt met het merk of product. Is er een goede match? Kijk dan of je hen langdurig aan jouw merk kunt binden en maak van een creator een ambassadeur. Betrek de creator in het creatieve proces van campagnes en vraag of ze willen aansluiten bij een brainstormsessie om hun input te delen. Dit vergroot de betrokkenheid van de creator en geeft jou misschien nieuwe inzichten om de doelgroep te enthousiasmeren. Geven creators zelf de aanleiding voor een samenwerking? Maak daar dan gebruik van! Zo plaatste Joey Jaq een Instagram story met de vraag of zijn volgers ervaring hadden met de slimme oplossingen van onze klant tado°; de ideale aanleiding voor ons om een samenwerking met hem op te zetten. Bekijk hier de video.

Samen staan we sterk 
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar werk echt samen met de creator. Vertrouw op het oordeel en de aanpak van de creator. Zij kennen hun doelgroep het beste, ze weten wat hun doelgroep aanspreekt en hoe ze deze boodschap het beste kunnen overbrengen. Wees duidelijk in de boodschap die je over wil brengen, maar houd niet te veel vast aan een script en opsommingen van USP’s. Vrijheid, blijheid! Door creators vroeg aan te haken bij campagnes kun je samen aan de perfecte storytelling werken waarbij rekening wordt gehouden met jouw merk, maar ook vooral met de doelgroep van de creator. Creator blij, jij blij, doelgroep blij! Zo hebben we vorig jaar een samenwerking opgezet met Jaap Reesema voor onze klant eufy. Het doel: awareness voor de nieuwe eufyCam 3 beveiligingscamera. Jaap kreeg van ons alle ruimte om zijn creativiteit hierop los te laten. Oordeel zelf maar en bekijk de video hier. #beschermwatjeliefhebt 😉

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus