Terug

BIJ DE LOODGIETER…

keep-it-real-bord

Als PR- en content marketing bureau adviseren we klanten iedere dag over de inzet van content op de verschillende kanalen. We produceren die content voor hen, we optimaliseren het voor de zoekmachines, we tracken de content, evalueren de effectiviteit van de inzet en maken vervolgens weer plannen om de volgende stap te zetten. Prachtig, super trots dat we dat ‘voor de meesten’ succesvol doen. (Klein voorbehoud voor het geval ik wat over het hoofd heb gezien, ik blijf bescheiden).

We rennen keihard met z’n allen om dat dagelijks weer mogelijk te maken. En dan sta ik af en toe stil en kijk ik in de spiegel. En dan zie ik een moe gezicht. Te druk met het laten stralen van de ander. Dat is eerlijk gezegd waar we als Whizpr’s nu staan. Het klinkt misschien dramatischer dan het is. Het is wel realistisch en een les voor onszelf dat we weer mee moeten nemen in het advies aan de klant.

Lekkende kraan
Bij ons lekt de kraan, zeg maar. Ik ben net terug van vakantie, nog lekker ontspannen en gun mezelf nog even de tijd om in te komen. Als ik struin over onze eigen kanalen, schrik ik toch wel een beetje. De afgelopen maanden zijn we behoorlijk achtergebleven op ons eigen advies. De regelmaat van het bloggen is bijvoorbeeld ver beneden pijl. Maar goed, hoe erg is dat?

New business
Veel van mijn vakbroeders zetten de blog in om new business te genereren. De zoekmachines en mond-tot-mond-reclame doen hun werk, dus de afhankelijkheid van de blog is bij ons niet zo groot. We ervaren het luxe probleem dat we business af moeten zeggen, omdat we onvoldoende mankracht hebben. Dus voor de conversie hebben we het niet nodig.

Autoriteit
De toegevoegde waarde van bloggen is vooral de mogelijkheid tot het bouwen van autoriteit. Daarin mag ik hand in eigen boezem steken, ‘that’s part of my job’. Autoriteit bouwen en behouden is één, discipline in de uitvoer is een ander. Ik merk het duidelijk. Hoe meer ik in het verleden blogde, hoe vaker ik gevraagd werd door traditionele media mijn mening te geven. Ik geef nu niet zo vaak meer mijn mening in een vaktitel…

De les
De les is simpel: als autoriteit bouwen een communicatiedoelstelling is, dan dient de organisatie de verantwoordelijke(n) daarop ‘af te rekenen’. En dan dient er tijd en ruimte gecreëerd te worden om er vorm aan te kunnen geven. Want relevante en vooral interessante content komt alleen als er tijd en ruimte is om te reflecteren. Daarmee bouw je autoriteit. Laten we realistisch blijven: die tijd en ruimte ontbreekt nogal eens, niet alleen bij ons.

Wekelijks moment
Ik heb me voorgenomen wekelijks een moment te plannen, dan moet het me toch zeker lukken eens per maand een blog te produceren. Ben benieuwd of ik dan ook weer gebeld ga worden om mijn mening te geven ;-).

Share this:

>
Volgende blog HELAAS, NIET GEWONNEN