Terug

Bijvangst van de extended buyers journey

Willemijn Vader

Ik ben een beelddenker, dus als ik een idee heb dan Google ik dat en kijk ik in afbeeldingen of ik een plaatje vind dat mijn idee ‘verwoord’. Ik ben dol op plaatjes. Scrollend tussen de vele voorstellen die Google doet, kom ik regelmatig hele interessante plaatjes tegen die me weer op andere ideeën brengen.

Nu ben ik bezig om mijn verhaal van de buyers journey (awereness, consideration, decision) uit te breiden met het proces daarna van levering/implementatie, gebruik, loyaliteit en ambassadeur. Ik heb een treffende combinatie gemaakt met de art of storytelling en wil nu het idee hoe storytelling ingezet wordt om ambassadeurs te creëren illustreren. De extended buyers journey in beeld brengen zeg maar. Maar goed, daarover later meer. Waar ik op bovenstaand plaatje stuitte.

In de kleine lettertjes zie ik dat het uit 2013 komt van Forrester. Verder googlen levert niet heel veel op. Best gek, meestal worden dit soort onafhankelijke bronnen goed opgepakt door de community. Plus de boodschap moet een ieder communicatie-adviseur als muziek in de oren klinken. Misschien was Forrester iets te vroeg…

Los daarvan, drie jaar later is het nog steeds relevant. Nog steeds ervaar ik dat marketeers redelijk rechtlijnig denken: zo snel mogelijk naar conversie is het devies (ergo plaatje links). Plaatje rechts laat echter zien dat het bewegen van de potentiële klant door de funnel niet een kwestie is van één brede weg vooruit, maar een wirwar van straten op weg naar het doel. Een labyrint waarin je de ene keer links gaat, de andere keer rechts. Afhankelijk van de situatie.

Ik word er blij van, omdat het overeenkomt met het plaatje in mijn hoofd van de kaart van de metro. De kaart die ik inzet in mijn advies aan de klant. Iedere keer is de route weer anders. It is about guiding buyers through a journey. En dat past weer bij onze identiteit. Wie zijn wij, wij zijn gidsen. Gidsen door het marcom landschap; Publicity Pathfinders.

 

Lead management

Share this:

>
Volgende blog WAT HET GESMIJT VAN DAFNE ZEGT OVER HET GEBREK AAN ZELFKRITIEK BIJ NEDERLANDERS