Terug

Hoe buzzwords bullshit-bingo tot waanzinnige inzichten leidt

Bij elk vakgebied hoort jargon en binnen mijn vakgebied noemen we dat jargon buzzwords! Dat zit zo. Online marketing en digitale technologie bieden steeds meer mogelijkheden, dat verhaal is bekend. Marketeers hebben vandaag de dag mogelijkheden om in te spelen op elk moment in een beslissingstraject en beschikken over een wapenarsenaal waar Philip Kotler van gaat watertanden.

Voor elke nieuwe mogelijkheid, techniek en strategie binnen marketing en communicatie bedenken we termen en buzzwords. Begrijp me niet verkeerd! Ook ik geloof in crossmediale contentmarketing, een inbound-benadering en micro moments, maar soms hoor ik door (mijn eigen) bullshitbingo niet meer wat nu eigenlijk de kern is van een verhaal.

Buzzwords
Er zijn nu eenmaal mensen die zich vastbijten in buzzwords en daar volledig hun strategische plannen aan ophangen. Daarbij moet ik bekennen: die buzzwords klinken prettig, omdat Nederlands vaak gewoon niet lekker bekt. Misschien volgen wij onze (Amerikaanse) films en series daarom ook met ondertiteling, waar onze oosterburen het liever dreckig laten nasynchroniseren. Iets waar Fransen, Italianen en Spanjaarden zich overigens ook aan bezondigen. Mijn probleem is alleen: bullshit-bingo spelen met Engelstalige buzzwords draagt niet bij aan een sterk verhaal, commerciële impuls of welke doelstelling dan ook. Het zijn juist de buzzwords die online marketeers de reputatie van cowboys bezorgen.

Maar hoe moet het dan wel? Punt één: kunnen we elkaar gewoon weer als mens behandelen, in plaats van als touch points? Al dan niet bewerkstelligd door remarketing, marketing automation of display advertising? Bij Whizpr geloven we oprecht in een persoonlijke benadering,  in plaats van scores, traffic, percentages en buzzwords.

Preroll
Een voorbeeld. Het doet me pijn om een preroll-campagne (buzzword-alarm: een preroll is een advertentie voor een YouTube-video) voor mijn klanten te moeten inzetten, omdat ik er zelf zo’n hekel aan heb om verstoord te worden in mijn online bezigheden. Ik heb elke adblocker geïnstalleerd die ik kon vinden en mijn favoriete browser is van voor tot achter dichtgetimmerd.

Geloof ik dan niet in dit medium? Natuurlijk wel! Onder de juiste omstandigheden werkt het fantastisch. Maar zorg er dan wel voor dat jouw boodschap alleen landt bij de juiste doelgroep, op het juiste moment en stel jezelf altijd de vraag: vind ik deze boodschap leuk, interessant of prikkelend, ook als ik er niet zelf voor kies om deze onder ogen te krijgen? Het is juist deze kritische vraag die ik vaak mis. Hij is overduidelijk niet gesteld bij het opzetten van de campagnes die mij (ondanks mijn adblockers) voorgeschoteld worden.

Post
Weet je wat ik ook nog steeds fantastisch vind? Het krijgen van post! Echte, persoonlijke post, met postzegel waarvoor ik naar mijn brievenbus moet lopen. Post, afkomstig van iemand die mij goed genoeg kent om mijn adres te onthouden! Wat een beleving is dat. Daar kan geen enkele online boodschap tegenop. Misschien klinkt dit raar uit de mond van een digital marketing manager, maar post kan het verschil maken. Hoe gaaf is het als een merk de moeite doet om je een echt persoonlijke boodschap te brengen in tastbare vorm? Als je dat doet, dan weet ik zeker dat je voor het leven een nieuwe klant aan mij hebt. En wanneer je me online alle opdringerige buzzwords bullshit-bingo door de strot duwt, is een ouderwets kaartje sturen wel het minste dat je kunt doen om het goed te maken.

Share this:
>
Volgende blog Uitbreiding Team Digital én aandeel geïntegreerde communicatie