Terug

Employee advocacy, wat moeten we ermee?

Freek Sanderink

Een trend in communicatieland: employee advocacy. Collega’s die enthousiast zijn over hun werkgever (jouw merk), liefst open en bloot op social media. Een persoonlijk verhaal over jouw organisatie is bewezen overtuigend! Wat kan dit voor jouw organisatie betekenen, wat moet je ermee en wat moet je er vooral niet mee als moderne marketeer?

Schoenmaker blijf bij je leest. Laten we veronderstellen dat de verantwoordelijkheid van de communicatieafdeling reikt tot het creëren en verspreiden van relevante en inspirerende verhalen. We zoeken de laatste jaren verwoed naar nieuwe manieren om onze doelgroep te bereiken. Ik trap een open deur in door te stellen dat, mede door de digitalisering van de samenleving, de opgave van de marketingafdeling ontzettend veranderd is. Gelukkig is de achterliggende gedachte nog steeds hetzelfde.

Authenticiteit kent geen tijd

Wat mij betreft is de rol van medewerkers, als het aankomt op employee advocacy, namenlijk helemaal niet veranderd. Zij vertellen nog steeds op verjaardagen hoe het op werk met ze gaat. Dit doen ze nu ook op hun social mediaprofielen, dat is zeker waar. Mijn ervaring leert dat een authentiek en consistent verhaal een stuk geloofwaardiger overkomt, waar dan ook. Als het goed gaat dan is het een leuk verhaal en als het even wat minder gaat dan… juist.

Authenticiteit dus. Een groot thema als het gaat om het betrekken van medewerkers bij je communicatieve uitingen. Ga je collega’s daarom vooral niet vertellen wat ze moeten en mogen delen op hun social mediaprofielen, net zo min als dat je ze vertelt wat ze op verjaardagen mogen vertellen. Laat ze daarin zo veel mogelijk vrij.

Employee Advocacy

Tooling en de stoel van HR

Er zijn voorbeelden van tools die je kunt inzetten voor je employee advocacy (AmbassifyApostle, Bambu, Everyone SocialOktoPostSmarp). Ze maken vaak meetbaar wat je gezamenlijk bereikt en voegen bovendien een wedstrijdelement toe aan het delen van content. Het zal je niet verbazen dat ik hier grote kanttekeningen bij zet, kijkend naar de relevantie en authenticiteit van je boodschap. Niet al je collega’s hebben bijvoorbeeld volgers die even geschikt zijn voor jouw verhaal.

Vraag jezelf dus af of je deze tooling wil inzetten. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je employee advocacy links moet laten liggen, integendeel!

Precies op dit vlak ontmoeten HR, directie en marketing elkaar. Een groot risico is dan ook dat we als marketeers op de verkeerde stoel gaan zitten; marketing is niet primair verantwoordelijk voor medewerkertevredenheid of de mate van verbondenheid van het personeel. Maar wat is wél onze verantwoordelijkheid als het aankomt op employee advocacy?

Inspireer, faciliteer en leid op

Het begint dus bij tevreden en betrokken medewerkers. Mensen die gemotiveerd zijn en zich comfortabel voelen het verhaal van hun werkgever via hun eigen kanalen te vertellen. Hiervoor moeten ze dit verhaal natuurlijk wel kennen… Bingo! Hier ligt een belangrijke taak voor de marketingafdeling.

Zorg dat het verhaal van je organisatie breed bekend is. Neem collega’s bij de hand, deel relevante content! Bijvoorbeeld in de vorm van een interne nieuwsbrief, schermen in de kantine of tijdens een wekelijks overleg. Stel je hierbij proactief op, je zult merken dat je aanstekelijkheid snel overslaat op de belangrijkste ambassadeurs binnen je werkgever. Jullie voorbeeld zal snel gevolg vinden onder collega’s die de meerwaarde van het delen van content erkennen.

Het delen van een verhaal doen ze voor zichzelf, voor collega’s die content hebben gemaakt of voor hun werkgever. Zolang het verhaal dat ze delen maar in meer of mindere mate aansluit op hun persoonlijke verhaal.

Maak daarom onderscheid in welke content relevant is voor welke collega’s. Deel niet alles klakkeloos met iedereen maar kies zorgvuldig. Ga ook eens met de belangrijkste boegbeelden van je organisatie om tafel en brainstorm samen over de thema’s waarover ze willen vertellen. Hoe zien ze zichzelf, wat is hun persoonlijke verhaal? En hoe past dit verhaal binnen het verhaal van de organisatie?

Drie actiepunten voor op je agenda van morgen

Ben je enthousiast, en wil je liever gisteren dan vandaag aan de slag met employee advocacy? Met de punten hieronder kun je direct aan de slag:

1) Wijs thema’s toe aan je content. Bepaal direct welk thema voor wie relevant is

2) Deel proactief content, bijvoorbeeld in een interne nieuwsbrief. Erg handig om hier direct social sharing buttons (zoals onderaan deze post) aan toe te voegen

3) Maak resultaten inzichtelijk. Deel bijvoorbeeld social mediaposts van collega’s op informatieschermen op kantoor. Heb je de beschikking over een goeie tool? Profiteer dan van de rapportages die hier vaak uit te halen zijn.

We denken graag met je mee over je verhaal

Share this:

>
Volgende blog Zes tips voor wanneer je bij een PR-bureau start