Terug

Facebooken anno 2018, dit is wat je moet weten

Het was de zomer van 2009. Internet was nog een stuk trager en video’s en films werden via illegale weg gedownload, aangezien zoiets als YouTube simpelweg nog niet bestond. Met een officiële aankondiging nam ik afscheid van Hyves en maakte ik de grote overstap naar Facebook. En zo geschiedde: bijna tien jaar later ben ik nog steeds lid van het platform en heeft Hyves kort daarna zijn digitale deuren gesloten. Inmiddels is Facebook met 1,4 miljard dagelijkse gebruikers een van de machtigste bedrijven op deze aardkloot.

De grote baas, Mark Zuckerberg, heeft onlangs aangekondigd de komende maanden het roer om te gooien op je tijdlijn. ‘Posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ worden belangrijk en krijgen zogezegd voorrang in de algoritmes op jouw tijdlijn. Nu heb ik de afgelopen tien jaar aardig wat verandering op Facebook voorbij zien komen maar de soms ietwat agressieve manier van adverteren of ‘tag iemand die zo wakker wordt…‘ waren voor mij zeker geen beweegredenen om Hyves vaarwel te zeggen. Het is wat mij betreft dus de hoogste tijd voor een ommezwaai.

Negatief sentiment
De exacte reden van de veranderingen durf ik je niet te zeggen. Het zou een reactie kunnen zijn op het negatieve sentiment rondom het platform. Verschillende oud medewerkers hebben flink kritiek geuit op Facebook met het feit dat het een veel te verslavend medium is dat de maatschappij schade toebrengt. Ook zou het een reactie kunnen zijn op de stagnerende populariteit. Onlangs presenteerde Facebook haar kwartaalcijfers. Daaruit blijkt dat we in totaal 50 miljoen uur minder op Facebook doorbrengen. Volgens Zuckerberg is dat bewust gestuurd en het logische gevolg van de verandering. Wat ik overigens best wel bijzonder vind, gezien de verandering nog niet eens volledig is doorgevoerd.

Concreet
Enfin, wat betekent het nu concreet? Dit is wat Mark er zelf over zegt:

 

“Our focus in 2018 is making sure Facebook isn’t just fun, but also good for people’s well-being and for society. We’re doing this by encouraging meaningful connections between people rather than passive consumption of content.”

Goed, heel veel mooie woorden. Voorheen wist je wellicht dat je met video op Facebook flink wat bereik kon genereren, deze vlieger gaat -helaas pindakaas- niet meer (gratis) op. Het algoritme geeft jou straks voorrang wanneer er conversaties tussen mensen ontstaan, ongeacht het soort content. Ook wordt er aan post van pagina’s automatisch minder aandacht gegeven. Daarnaast kondigde Facebook onlangs ook al aan dat wanneer je gebruik maakt van engagement bait, je flink wordt teruggefloten. Resumé; het is dus van essentieel belang dat je post reacties en conversaties uitlokt wat meer is dan alleen taggen of een reactie uitlokken met smileys. Daarnaast wordt er ook gekeken of de community reageert, op wat voor een manier ze dat doen en wie de desbetreffende afzender is van de post. Dat dus. Snap jij hem nog?

Minder, minder, minder
Mark maakt er geen geheim van dat marketeers hier de dupe van worden. Yup, ook jouw bedrijfspagina moet alle zeilen bij gaan zetten (of meer budget vrijstellen) om onder de aandacht van je doelgroep te komen. De kans is zeer aanwezig dat de engagement voor jouw bedrijfspagina daalt, video’s minder lang bekeken worden en misschien nog wel vervelender: er flink minder doorgeklikt gaat worden, waarvan vermindering in conversie een logisch gevolg is. Hoe pak je dit het beste aan? Ik deel hieronder graag wat tips en tricks.

Zet je volgers aan het werk
Laat ik voorop stellen dat ik zelf absoluut geen fan ben van dit fenomeen. Veel gebruikers weten het niet, maar iedereen kan zelf instellen welke personen, pagina’s of bedrijven je graag als eerste in je feed ziet verschijnen. Wat je dus zou kunnen doen is de community aansporen dit ook te doen. Klik op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ kies ‘Voorkeuren bewerken’ en ga vervolgens naar ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’. Dit raad ik voornamelijk aan voor uitgevers die veel online content publiceren. Zeker niet doen wanneer je nog niet echt een lekkere community hebt opgebouwd, wekt alleen maar irritatie op.

Blijf verrassen
Er zijn genoeg mooie voorbeelden van bedrijven die het al heel goed doen op Facebook en minder hoeven te vrezen, denk daarbij aan Albert Heijn of de inhakers van Chocomel en Heineken. Ook bol.com staat bekend om zijn inhakers en vaak scherpe reacties. Twee belangrijke punten komen bijna altijd wel terug; humor en een ijzersterke inhaker. Social media is uiteindelijk toch puur vermaak, dan kun je het beter ook maar zo leuk mogelijk houden. Al doet emotie het ook vaak erg goed. Kijk eens naar deze video van Amnesty International die binnen no-time viral ging. Oh, en houd die tissues maar paraat! Humor en emotie zijn lastig af te dwingen, maar inhaken? Dat kan iedereen.

 

 

 

Live video
Uit onderzoek van Filmora is gebleken dat live video’s meer interactie oproepen dan welk ander soort content dan ook. Live video’s worden het vaakst bekeken op Facebook (45%) en YouTube (44%), daarnaast wordt een Facebook live-video drie keer langer bekeken dan een reguliere video. Meer dan driekwart van de ondervraagden verkiest het kijken van een live-video boven het lezen van een artikel. Een van de belangrijke redenen waarom (live) video een belangrijk focuspunt wordt voor Facebook. Zo hebben ze onlangs het creator platform ‘Facebook for Creators’ geïntroduceerd. Op deze manier brengen ze bedrijven en influencers bij elkaar om samen live content te delen. Heb je een belangrijke aankondiging, een kijkje in de keuken gepland of iets anders spannends te vertellen aan je community? Doe dit dan door middel van live video. Kondig het wel van te voren een paar keer aan, zodat mensen weten dat ze in moeten schakelen. Goede voorbeelden van succesvolle live streams zijn de ‘AH Mystery mand’ en de ‘KLM Live Stream Machine‘.

 

 

Verbreed je horizon
Laat je niet te afhankelijk maken van een platform als Facebook. Een troost, het (social) media landschap verandert zo razendsnel (lees ook het blog van mijn collega Reinder over de toekomst van Twitter), dat er genoeg opties zijn om je doelgroep te bereiken via vele andere kanalen. Denk hierbij aan e-mailmarketing, Linkedin, Snapchat, YouTube, samenwerkingen met uitgevers, PR… De online mogelijkheden zijn eindeloos. Belangrijk is om je boodschap en doelgroep hierbij duidelijk in je achterhoofd te houden. Welk soort content past het beste bij het soort media en zoek daarbij goed uit welke doelgroep actief is op het desbetreffende platform. Targeten was nog nooit zo makkelijk als in 2018.

De veranderingen brengen vooral iedereen weer even op scherp, het helpt je creatief te blijven, vernieuwing in je contentstrategie aan te brengen en de massa vooruit te blijven. Ben je benieuwd wat Whizpr daarin voor je kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Lees Freeks blog over #ByebyeFacebook

Share this:
>
Volgende blog Op zoek naar de juiste merkambassadeur(s)? Vijf tips voor een succesvolle samenwerking