Terug

Inspelen op de actualiteit

“Hier moeten we iets mee!” Ik open ‘s ochtends mijn mailbox en deze woorden verschijnen op mijn scherm. Een collega die nieuws heeft gevonden dat precies aansluit bij onze klanten of onze branche. Inspelen op de actualiteit is een kwaliteit, maar hoe doe je dat?

Relevantie

Relevantie is een must. Als een actualiteit raakt aan jouw business dan herkent de ontvanger je boodschap. Vraag jezelf daarom af wat je ermee wil bereiken en vooral: wat is jouw toegevoegde waarde aan de actualiteit? Is jouw mening een toegevoegde waarde? Of sluit juist de mening van iemand uit je netwerk aan op de actualiteit? Beschik jij over data die het onderwerp nog interessanter maken of weet jij juist lucht te scheppen omtrent zware onderwerpen door op de goede manier grappig te zijn? Met de nadruk op ‘goede’, een plank is snel misgeslagen.

Hoofdthema’s en trefwoorden

Als eerste is het belangrijk om helder te hebben op welke onderwerpen in de actualiteit jij mogelijk wil inspelen met je bedrijf. Benoem een aantal hoofdthema’s en hang daaronder een aantal trefwoorden. Deze trefwoorden stel je in met Google Alerts of Coosto en de basis voor het inspelen op de actualiteit is neergezet. Je krijgt automatisch een melding van een potentiële, actuele ‘inhaker’. Daarnaast kun je de actualiteit volgen via diverse kanalen: de krant, tv, radio, social media, vakbladen en blogs.

Tone of voice

Inhaken op de actualiteit is op vele manieren mogelijk. Het kan serieus, luchtig of met een knipoog, zoals Groupon vandaag deed. Door Groupon kun jij nu daten met een robot.

man-drinkt-champagne-met-robot

Kanaal

Bepaal daarna via welk kanaal je wilt inspelen op de actualiteit. Soms is een retweet genoeg, maar als je meer diepgang wil geven, kun je er ook een complete blog aan wijden.

Interactie

Zo, je hebt jouw mening rondom het actuele onderwerp gedeeld met de rest van de wereld. Dankzij de vrij- en openheid van het wereldwijde web is de kans groot dat anderen hierop reageren. Dit levert regelmatig interessante discussies op. Houd dit scherp in de gaten en reageer zelf wanneer nodig.

Kortom: wees flexibel! Zorg voor een goede basis, zodat jij de juiste voeding binnen krijgt. Maak tijd vrij, benader de juiste personen, weet waar de toegevoegde waarde ligt en sta vooral open voor de actualiteit. Dan ligt de weg naar informatieve, leuke en creatieve vondsten open!

Share this:
>
Volgende blog WELKE ROL HEEFT SOCIAL MEDIA IN DE MODERNE PR WERELD?