Terug

Lekker verhaal… 3 vragen waarmee jij je product of dienst optimaal positioneert

Freek Sanderink

Het verhaal van onze klanten onder de aandacht brengen; dat is waar we dagelijks druk mee zijn. Een goede voorbereiding is dan het halve werk, en eigenlijk gewoon onmisbaar. In dit blog leg ik uit aan de hand van welke vragen je deze voorbereiding kunt treffen. Het lijkt een ontzettende open deur, maar toch wordt er zó vaak onvoldoende over nagedacht… Vandaar graag je aandacht voor de volgende drie vragen:

Wat is je doel? Wat wil je aan wie vertellen? En hoe zijn die mensen te bereiken? Ter ondersteuning kan ons message-grid je helpen, we gebruiken het zelf voor veel van onze campagnes!

 

1. Wat is je doel?

Veel organisaties hebben vaak al een bepaalde invulling voor ogen over hoe ze geholpen willen worden en welke middelen daarbij passen. Maar wat wil je als organisatie nu écht bereiken? Een doel kan wat mij betreft nooit pr of marketing op zich zijn. Wil je als organisatie meer naamsbekendheid en worden gezien als een thought leader omtrent een bepaald onderwerp? Dan kan een publicatie in een gerenommeerd platform natuurlijk een prima methode zijn. Die publicatie is alleen niet toereikend als het doel meer salesgedreven is en het vooral gaat om conversies, leads of misschien wel registraties voor een evenement. Bovendien is het wat mij betreft zonde om het dan te laten bij alleen een publicatie… Het doel bepaalt uiteindelijk welke middelen je idealiter inzet. Niet andersom.

 

Lees ook de Q&A met Willem en Freek over contentmarketing

 

2. Wat wil je vertellen en wie wil je bereiken?

Voordat je mensen gaat bereiken, moet je weten wát je verhaal is. Een verhaal is in ieder geval niet hetzelfde als het lukraak opsommen van je aanbod aan producten of diensten. Sterker nog, de visie achter je bedrijf (je bestaansrecht!) is vaak een goed vertrekpunt voor je verhaal. Hiermee verbind je jezelf met de rest van de wereld, een belangrijk aspect van de toekomst van marketing.

Jouw verhaal biedt context voor je oplossing en sluit daarmee aan bij een thema dat past bij jou als organisatie en tot de verbeelding spreekt bij je doelgroep. Wat vindt je doelgroep belangrijk? Wat houdt hen dagelijks bezig; zowel in positieve als in negatieve zin? Dáár kun je als organisatie meerwaarde bieden!

Jouw doelgroep ziet jouw organisatie idealiter als sparringpartner; een partner die hen helpt en voorziet van nuttige input. Dat heeft alles te maken met de reputatie die je bedrijf heeft. Vanuit een goede reputatie verkoop je je oplossing nou eenmaal een stuk makkelijker.

 

3. Hoe laad en activeer je je verhaal?

Om de eerste fase van je verhaal te vertellen – de fase waarin je context biedt aan je producten en diensten – is het essentieel om te weten waar je doelgroep zich precies bevindt. Op welk moment zijn ze met welke boodschap te bereiken? Denk breed; dit kan een activatie op LinkedIn zijn, maar evengoed een evenement, persbericht of samenwerking met een mediapartner.

Het feest begint niet eerder dan dat er mensen bij je verhaal zijn betrokken. Let wel, ze hebben nu pas het eerste hoofdstuk meegekregen… Gelukkig zijn er tal van creatieve manieren waarop je je doelgroep nogmaals kunt bereiken voor hoofdstuk twee, drie, vier, vijf en uiteindelijk la grande finale: een conversie en misschien wel een deal.

 

Ontdek hoe we de verschillende fases voor onze klant Logitech invulden

 

Als het gaat om geloofwaardigheid is het verstandig om je verhaal ook te laten vertellen door een ander. Zeker als je organisatie nog niet de reputatie van een betrouwbare partner heeft opgebouwd of een nieuw publiek wil bereiken. Ga eens na bij welke neutrale bron met autoriteit de uitdagingen van je doelgroep (jouw verhaal!) leven. Deze is waarschijnlijk uitstekend in staat dit verhaal te vertellen en daarmee herkenning op te roepen. Voor Logitech vroegen we mensen bijvoorbeeld wat succes voor hen betekent, deze video activeerden we online om vervolgens binnen de context van dit brede thema de producten van onze klant te presenteren.

Wanneer je doelgroep zich onder de club trouwe volgers van een influencer bevindt, kan het een goed idee zijn om zijn of haar hulp in te schakelen om je verhaal te vertellen. Omdat de doelgroep zich identificeert met de influencer en hem of haar ook autoriteit toedicht, is de kans groter dat je doelgroep sneller overtuigd raakt van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Collega Iris vertelde eerder trouwens al over hoe wij met influencers samenwerken.

Er zijn dus diverse tactieken om je verhaal te laden, waarbij de oubollige grens tussen pr en marketing wat mij betreft compleet is verdwenen. Laten we het vanaf nu hebben over relevantie en content. En van daaruit de juiste manier vinden om de doelgroep te bereiken.

Share this:

>
Volgende blog Er is er één jarig: het internet, wij houden ervan!