Terug

Op zoek naar de juiste merkambassadeur(s)? Vijf tips voor een succesvolle samenwerking

Influencers, creators, brand ambassadors of in goed Nederlands: de merkambassadeur. Je kent ze ondertussen vast. Immers, als je werkt op het snijvlak van PR, marketing en communicatie anno 2018 kun je niet meer om ze heen. In menig briefing en overleg komt de inzet van deze beïnvloeders ter sprake. Vaak in combinatie met de wens je wat jongere publiek, meestal aangeduid met de evenzo ingebedde term ‘millennials’, te bereiken en het positioneren van je product of dienst onder de noemer ‘lifestyle’.

Nu de merkambassadeur – zoals ik het fenomeen in gewoon Nederlands graag noem – stevig voet aan de grond heeft gekregen, ontstaan er ook steeds meer vragen. Moeten wij als merk ook met zo’n ambassadeur werken? Zo ja, met wie? Wat is hun meerwaarde? Hoe gaat zo’n samenwerking in zijn werk? En hoe vinden we de juiste persoon?

Door de bomen het bos zien

Het vinden van de juiste beïnvloeders is geen eenvoudige klus en vergt gedegen nadenkwerk. Zo voorkom je dat verwachtingen, zowel aan de kant van de klant als aan de kant van de merkambassadeur, niet worden waargemaakt. Op een teleurgestelde klant of een verdrietige partner zit niemand te wachten. We geven je dan ook vijf tips voor het vinden én binden van de juiste merkambassadeurs.

1 – Bepaal het verhaal dat je wilt en – belangrijker nog – kunt vertellen
In een tijd waarin we aan de lopende band overspoeld worden met commerciële uitingen, is het verhaal dat je te vertellen hebt belangrijker dan ooit. Het gaat allang niet meer om de producten die je maakt of diensten die je levert, maar om het bijbehorende verhaal. Een goeie merkambassadeur kan je helpen dit verhaal bij het juiste publiek aan de man te brengen. Denk dus goed na over wat je mooiste verhaal is dat aansluit bij hetgeen je onder de aandacht wilt brengen. Vraag jezelf vervolgens af: kunnen we dat wat we zeggen ook waarmaken en aan de buitenwereld laten zien? Zo verander je storytelling in storydoing, wat natuurlijk de impact van je verhaal – en daarmee ook het goede gevoel bij je product en/of dienst – ten goede komt.

2 – Maak een duidelijke keuze in welke doelgroep je wilt bereiken
Te vaak zien we als antwoord ‘iedereen’ en ‘de massa’ op onze vraag ‘wie is de doelgroep die jullie willen bereiken?’ Op die manier ga je je natuurlijk nooit onderscheiden. Het is belangrijk om kritisch na te denken over welke groep mensen je wenst te bereiken om iets gedaan te krijgen. Wat onderscheidt hen van de rest? Wat zijn hun motieven? Hoe ziet hun leefwereld eruit? Met welke vragen zitten zij? Zijn zij actief op Facebook, of juist op Twitter? Kun je daar als merk antwoord op geven met jouw product en/of dienst, dan zit je goed. Durf keuzes te maken en zorg voor een goed inzicht in wie je bereiken wilt, voordat je verder gaat in het bepalen van je strategie.

3 – Creëer over- en inzicht, vind de juiste boodschapper
Oké, pas als je weet wat het verhaal is dat je wilt en kunt vertellen en aan wie je dit het beste kunt richten, ga je op zoek naar de juiste boodschapper. De influencer, creator of brand ambassador, oftewel: de merkambassadeur. Daarbij is het belangrijk om deze persoon of groep personen dermate te overtuigen van de impact van je verhaal en de oplossing die jouw product en dienst biedt, dat ‘ie niet anders kan dan zich ambassadeur voelen van jouw merk. Zo creëer je een duurzame samenwerking die optimaal zijn vruchten af kan werpen. Zowel betaald – zo gaat dat nu eenmaal in deze wereld – als organisch. In dit stadium zoek je naar een boodschapper die 1) past bij je merkwaarden, 2) aansluit op de leefwereld van de gekozen doelgroep, 3) door hen her- en erkend wordt, 4) in overeenstemming is met het budget dat je beschikbaar hebt en 5) waarmee het simpelweg leuk is om te werken. Laten we dat laatste vooral ook niet vergeten!

4 – Bepaal samen KPI’s
Mocht je de juiste merkambassadeur gevonden hebben voor je campagne of langdurige samenwerking en je gaat met elkaar om tafel, bespreek dan welke kwantitatieve KPI’s gewenst en haalbaar zijn. Ga je voor bereik, of juist engagement? Is conversie je doel? Leg het op tafel. Doe dit in onderling overleg en op basis van zowel resultaten uit het verleden als vergelijkbare trajecten. Maak er een gezamenlijk overzicht van en daag elkaar uit groots te denken, zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Spreek uit wanneer de samenwerking geslaagd is en wat het mogelijke vervolg kan zijn. Probeer daarin duurzaamheid na te streven, zodat je de herkenbaarheid van de samenwerking (en daarmee ook je merk, product en/of dienst) verhoogt.

5 – Evalueer, leer en leg vast
Ben je uiteindelijk met elkaar in zee gegaan en hebben jullie samen een mooi verhaal onder de aandacht  van je doelgroep gebracht (of niet), evalueer dan de samenwerking. Wat ging goed? Wat kon beter? Kijk zowel naar het proces als naar de inhoud. Bespreek alles en leg het vast, zo zorg je ervoor dat je leert van de samenwerking met een merkambassadeur en het bij een volgende keer nog beter kunt doen.

Meer weten?

Als specialist in geïntegreerde communicatie heeft Whizpr ervaring opgedaan met het werken met een merkambassadeur, zoals bijvoorbeeld voor Logitech. Door vallen en opstaan hebben we de do’s en don’ts leren kennen, waardoor we waardevolle kennis en ervaringen hebben opgedaan die we met veel plezier inzetten voor onze klanten.

Vragen over het werken met merkambassadeurs? Wil je meer weten over dit thema? Neem vooral contact met ons op. We spreken je graag!

Bekijk de Logitech-case study

Share this:
>
Volgende blog De toekomst van Twitter laat zich niet beschrijven in 280 tekens