Terug

Millennials en de noodzaak van authenticiteit

Generatie Y, ook wel de  Generation We, Global Generation, Generation Next, de Net Generation of Millennials. Er bestaan veel mythes over deze groep 15-35-jarigen. Ze zouden vooral lui en egocentrisch zijn. Narcistisch zelfs en wars van reclame en merkloyaliteit. Wie echter verder kijkt en zich verdiept in de belevingswereld van deze voor veel bedrijven belangrijke (communicatie)doelgroep ontdekt een heel andere waarheid. Namelijk die van een maatschappelijk betrokken, innovatieve en sociale groep mensen die op een geheel eigen manier naar de wereld kijkt. Een groep consumenten die zich niet laat leiden door reclametaal, maar oprecht geëntertaind wil worden. Ook door merken.

Verhalen in plaats van reclametaal
De constante digitale verbondenheid en doorlopende blootstelling aan reclame en informatie heeft Millennials kritisch gemaakt. Kritisch over de communicatie vanuit merken. De enige manier om hun nauwkeurig ontwikkelde ‘bullshit radar’ te ontwijken is ‘to not bullshit’. Het dwingt merken die deze groep als klant aan zich willen binden na te denken over de daadwerkelijke relevantie van hun boodschappen. Het dwingt om te denken in termen van verhalen vertellen in plaats van reclametaal te spreken. Authentiek zijn, in plaats van je anders voordoen dan je bent en de taal van de jongeren proberen te spreken. Daar prikken de Millennials zo doorheen.

Cool brands stay hot
De kunst in het bereiken van de jongere doelgroep is het merkverhaal te laten vertellen door iemand binnen de doelgroep. Iemand die zelf een Millennial is. Zij weten als geen ander waar zijn of haar generatiegenoten mee worstelen, wat ze boeit, welke avonturen ze beleven en welke uitdagingen ze aangaan. Vertel je een verrassend verhaal dat ook nog eens past bij je merk, dan weten Millennials je te vinden en gaan ze over je praten. Blijf je ze vervolgens boeien en weet je wat je deze doelgroep moet bieden, dan heb je er een loyale klant, of zelfs een trouwe merkambassadeur bij.

Mr. Polska’s bullshit detector
Ook wij bij Whizpr zijn voor verschillende klanten dagelijks bezig met het bereiken en binden van de Millennial-doelgroep. Op basis van de merkwaarden van de klant gaan we op zoek naar verrassende verhalen. Niet verteld vanuit het merk, maar vanuit de doelgroep zelf. Zo stuurden we eind vorig jaar namens HTC een team van de populaire muzieksite Noisey op pad met Dominik Włodzimierz Groot, ook wel bekend als Mr. Polska. Gewoon, om fans een verrassend inkijkje te geven in zijn dagelijkse leven en te laten zien wat hem daarin bezighoudt, waar hij mee worstelt en welke uitdagingen hij voor zichzelf ziet.

Benieuwd geworden? Check de video en zie hoe vanaf minuut 2:16 de letterlijke bullshit detector van Mr. Polska in werking treedt.

Verder spreken over Millennials en een op deze doelgroep afgestemde content-strategie door middel van verhalen? Neem gerust contact op, de koffie staat klaar!

Share this:

>
Volgende blog Dat wordt lachen!