Terug

Marketing als een zoete, sappige perzik

Freek Sanderink

Laten we even eerlijk tegen elkaar zijn. Hoe leuk social media ook is, eigenlijk is het gewoon een apenrots en het wedstrijdje “Wie heeft de grootste” zijn veel mensen wel een keer beu. Elk merk zoekt de bevestiging dat ze de juiste posts online zetten en dat hun volgers die leuk vinden. En als de reacties niet storm lopen, gooien ze er wat extra euro’s tegenaan tot ze de gewenste likes, shares en replies hebben behaald. Maar wat zeggen deze interacties nou écht over de band met je fans?

De perzik

Even helemaal weg van de marketing, let’s talk about food! Perziken om precies te zijn. Een goede perzik eet je tot je bij de pit bent. Maar wat is een goede perzik? In eerste instantie beoordeel je de perzik op hoe hij eruit ziet, hoe hij ruikt en hoe hij voelt. Hoe hij smaakt kun je niet zien.

Vervolgens neem je hem mee naar huis, laat je hem desgewenst nog even rijpen op de fruitschaal en dan komt dat mega spannende moment van de eerste hap. Is hij oké? Dan eet je verder. Als hij écht lekker is kluif ik zelf de pit af tot de laatste restjes vruchtvlees hebben losgelaten. Hij kan echter ook zuur en hard zijn. Dan laat je de rest voor wat het is. Maar als je een goede perzik had, koop je er meer.

De eerste hap

Het leuke is dat deze analogie van toepassing is op het (online) marketingvraagstuk van vandaag de dag. De likes, shares en replies op social posts zijn zeker belangrijk voor een merk. Ze vormen de schil van de perzik. De mate waarin mensen je posts waarderen zegt iets over hoe graag ze de achterliggende content willen consumeren. Of hoe graag ze jouw perzik willen kopen.

Dan komt die eerste hap. De klik naar dat blog, die landingspagina of dat nieuwsartikel waarin je het bericht brengt waarvan je wil dat je doelgroep het ziet. Het begin van het verhaal dat je wil vertellen. Die hap moet wel goed zijn, willen ze nog een hap nemen en doorklikken naar het volgende stuk content.

De volgende hap

Dan komt de volgende hap. Maar welke content bied je daarbij aan? Het belangrijkste is dát je iets aanbiedt. Iemand die geïnteresseerd is in jouw verhaal wil doorklikken, hij of zij wil de volgende hap van jouw perzik.

Online betekent dit dat je in je tekst – zeker onderaan – linkt naar andere content, weer een volgende hap. Een lezer moet net zo lang content kunnen consumeren tot hij uitkomt bij de pit van jouw perzik. Bij het doel dat je uiteindelijk wil bereiken.

Geen honger

Je zult merken dat sommige mensen hun perzik even wegleggen, die moeten even de telefoon opnemen, raken afgeleid door iets op TV of hebben gewoon even geen honger. Qua marketing betekent dit dat ze niet doorklikken naar het volgende stuk content. Het loont deze mensen te herinneren aan hun volgende hap!

Zorg dat mensen de juiste herinnering te zien krijgen, op het juiste moment, op de juiste plaats. Retarget mensen die aan jouw verhaal zijn begonnen. Je zult zien dat ze hun perzik af en toe vergeten en dat is zonde, want hij wordt er zeker niet lekkerder op.

De pit

In een ideale wereld eten zoveel mogelijk mensen jouw perzik helemaal op en kluiven ze de pit helemaal af, net als ik. Als ze dat doen, weet je zeker dat iemand op de hoogte is van jouw volledige verhaal. Deze pit is dus geen like, follow of reply op social media, die zitten allemaal in de schil. Bij de pit gaan mensen over tot actie, ze registreren zich bijvoorbeeld voor een evenement, downloaden een e-book/whitepaper, schrijven zich in voor jouw webinar, you name it! Zoals in deze campagne die we voor Logitech voerden.

Mijn advies is dus je niet alleen te richten op de schil van je perzik, staar je niet blind op social engagement, maar denk vooral ook aan het vruchtvlees, de inhoud. En vergeet niet dat mensen die van hun perzik hebben genoten, de volgende keer wéér perziken zullen kopen!

Ik kan me voorstellen dat er de nodige energie in gaat zitten om je collega’s te mobiliseren content te maken. Ze hebben vaak geen tijd, of in ieder geval zien ze de prioriteit niet. Dit blog van Frankwatching geeft je praktische tips voor het opzetten van een gestroomlijnde contentmachine in jouw organisatie.

STORYTELLING: WIE OF WAT BEPAALT WAT GOEDE CONTENT IS?

Share this:
>
Volgende blog De politiek scoort op social media