Terug

Vijf vragen over Influencer Marketing: Amir Mighiz (hbo-stagiair)

Amir Mighiz (21) is derdejaarsstudent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij volgt daar de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Als onderdeel van het profiel Mediamanagement loopt hij twintig weken stage bij Whizpr. Als Amir een influencer was, dan zou hij zich willen richten op lifestyle of gaming en samenwerken met bijvoorbeeld game-ontwikkelaars. “Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je vooral met bedrijven wil samenwerken waar jij je goed bij voelt. Ik denk dat elke influencer dat ooit wel heeft gezegd of gedacht… en dan uiteindelijk toch samenwerkt met een bedrijf dat minder goed past vanwege de beloning die zij bieden.

Dat influencers minder kritisch zijn over met wie ze samenwerken, beaamt influencer Elisah Jacobs.

Elisah legt in haar Q&A uit waarom zij ooit minder kieskeurig was

We vroegen meer mensen naar hun kijk op influencer marketing. Benieuwd naar wat Amir’s tijdens zijn studie leert over influencers? Whizpr stelde hem vijf vragen over deze marketingstrategie, die inmiddels ook in het onderwijs veel aandacht krijgt.

 

Influencer Marketing-Amir Mighiz

1) Wat is de grootste kracht van influencer marketing?

Amir: “Dat je in korte tijd een groot percentage van je doelgroep kunt bereiken. Het mooie van influencer marketing vind ik dat je een merk een gezicht geeft – iets dat normaliter niet op die manier kan in een winkel of bij een webshop. Dat persoonlijke aspect kan ertoe leiden dat de doelgroep met meer emotie gaat kijken naar het merk. Denk aan hoe Nike gebruikt maakt van Ronaldo of hoe Adidas gebruik maakt van Messi. Bij het zien van Nike-voetbalschoenen denken mensen al snel aan Ronaldo, en bij Adidas aan Messi. Wat deze strategie succesvol maakt, is dat Nike en Adidas diverse ambassadeurs inzetten om verschillende doelgroepen te kunnen bereiken. Het assortiment van Nike en Adidas bestaat immers niet alleen maar uit voetbalproducten.

 

2) Wat zijn kenmerken van ‘de ideale influencer’ voor een samenwerking?

Amir: “Naar mijn mening kan je geen specifieke kenmerken koppelen aan ‘de ideale influencer’. Als een influencer oprechte interesse heeft in het merk en de mensen achter dit merk, dan is er een uitstekende basis voor een goede samenwerking. Of die interesse oprecht is, wordt vaak al snel duidelijk uit de tijd en energie die de influencer erin steekt; of hij bijvoorbeeld tijd neemt om een keer langs te komen om de samenwerking te bespreken.

Je moet als merk zorgen dat de influencer zo oprecht mogelijk overkomt op de doelgroep. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat het belangrijk is om je influencer nauw te betrekken bij het gehele proces van je product, dienst of campagne. Hoe meer je de influencer betrekt bij je bedrijf, hoe betrouwbaarder en oprechter de influencer het verhaal kan overbrengen op de doelgroep. Op die manier gaat de doelgroep niet twijfelen aan de intentie van de influencer. Dat komt de samenwerking alleen maar ten goede.

“Op basis van de bedrijfsdoelen kan je bepalen welke influencer het beste aansluit.”

Daarnaast heb ik bij diverse projecten op school ondervonden dat het ook een kwestie is van trial and error. Vaak lijkt een influencer in eerste instantie een uitstekende match voor de campagne van jouw bedrijf, maar blijkt dat na verder onderzoek toch niet het geval. Dat wil niet zeggen dat je bij iedere influencer zo’n grondig onderzoek moet verrichten. Zo maken wij op school, om een zo groot mogelijk bereik te creëren voor een bepaald evenement, soms gebruik van meerdere influencers. In die gevallen hoef je er minder rekening mee te houden of de influencer wel voor de volle honderd procent je merk representeert, omdat je je focust op een zo groot mogelijk bereik. Het is echter wel belangrijk om duidelijk te krijgen wat je doel is. Wil je een snelle naamsbekendheid-boost, of ben je geïnteresseerd in een langdurige samenwerking met een influencer? Op basis van de bedrijfsdoelen kan je bepalen welke influencer het beste aansluit.

PR-Consultant Milan Vaassen adviseert bedrijven ook om eerst duidelijk te krijgen wat het doel is.

Lees meer over hoe Milan dit voor klanten van Whizpr toepast

 

3) Hoe beoordeel jij de oprechtheid van influencers?

Amir: “Voor mij is het heel simpel: het moet niet overkomen alsof het een sprookje is dat te mooi is om waar te zijn. Er bestaat gewoon geen optimaal merk zonder minpunten. Voor mij is een influencer oprecht als hij kan aantonen dat hij over de jaren consistent is gebleven in het promoten van vergelijkbare producten en diensten. Als een influencer zich bijvoorbeeld focust op sport en fitness, en plots komt hij met een promotie van een tech-product, dan begint er bij mij een belletje te rinkelen. Daar is zijn kanaal dan helemaal niet op gebaseerd.

Door de jaren heen leer je het verschil kennen tussen promoties waar de influencer volledig achter staat en waar hij niet achter staat. Het is een kwestie van een keer de mist ingaan. Ik heb wel eens een product gekocht op aanraden van een influencer dat achteraf helemaal niet waarmaakte wat de influencer had beloofd. Dat is ook de reden waarom influencers zo uitstekend werken voor het bereiken en activeren van een jong publiek; zij zien vaak niet het verschil tussen een oprechte en niet-oprechte influencer.

Ik volg zelf – vanuit mijn interesse in fitness – influencers Mo Bicep en Anthony Kruijver. Zij komen allebei altijd oprecht over. Ik volg ze al heel lang en ik zie dat ze door de jaren heen niet zijn veranderd – ondanks de grote groei van hun aantal volgers. Dat laat mij inzien dat zij het niet enkel doen voor de publiciteit en het geld, maar vooral omdat ze hun werk en passie leuk vinden.

Ontdek welke influencers een influencer als Anke Horstman (Techgirl) zelf volgt

 

4) Hoe zie je de toekomst van influencer marketing?

Amir: “Bedrijven zijn nog maar net begonnen met het inzetten van influencers. Het fenomeen is relatief nieuw en we hebben nog lang niet het maximale uit social media gehaald. Er is een oudere generatie die zich over het algemeen minder verdiept in de wereld van social media, maar de groep mensen die dat wel doet, wordt de komende jaren alleen maar groter. Dit zal ertoe leiden dat influencer marketing de voornaamste strategie wordt voor bedrijven die daarvoor voldoende budget beschikbaar hebben. Hoe dit zich de komende jaren precies gaat ontwikkelen is nog onduidelijk, maar je kunt wel stellen dat influencers een steeds grotere rol gaan spelen in de buyers journey die een consument doorloopt.

 

5) Wanneer is een samenwerking tussen een merk en een influencer succesvol?

Amir: “Wanneer beide partijen profijt hebben van de samenwerking. Om dit succes te kunnen behalen, is het zeer belangrijk dat de normen en waarden van de influencer aansluiten op het merk. In veel gevallen zijn influencers bereid een merk te promoten als zij daar goed voor betaald krijgen. Maar ik ben van mening dat je alleen het beste resultaat behaalt als de influencer het merk ook daadwerkelijk zelf zou gebruiken, in zijn dagelijks leven. Alleen dan sluit hij of zij echt aan bij het bedrijf.

Als de doelgroep twijfelt aan de intentie van de influencer die het verhaal vertelt, dan ligt dat natuurlijk aan hoe de influencer het verhaal overbrengt. Het komt regelmatig voor dat een influencer niet achter een product of dienst staat, maar dat hij het toch promoot vanwege het feit dat het goed betaalt. Het is daarom ook zeer belangrijk dat je geen overhaaste beslissingen neemt met betrekking tot het selecteren van je influencer. Want het gebruiken van een influencer kan ook averechts werken…

Amir volgt Anthony Kruijver op YouTube en Instagram. Amir: “Ik post zelf maar weinig op social media. Soms een paar foto’s als ik op vakantie ben, maar daar blijft het bij. Ik volg wel een aantal fitness-influencers zoals Anthony Kruijver en kijk af en toe hun vlogs.”

 

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over Influencer Marketing: Dimitry Vleugel, Androidworld.nl (media)