Terug

Vijf vragen over influencer marketing: Anke Horstman, TechGirl (tech-influencer)

Influencer Anke Horstman (30) is de oprichtster en hoofdredactrice van TechGirl.nl, een website over technologie die zich richt op (voornamelijk jonge) vrouwen. Anke begon in 2012 – als één van de weinige vrouwen in de techwereld – met haar techblog. De eerste jaren deed ze dat puur als hobby om haar schrijfvaardigheid te onderhouden; ze had immers Journalistiek gestudeerd. Toen het platform steeds groter werd en Anke er steeds meer energie uithaalde, kwam ze op een punt dat ze er ook geld mee kon verdienen. Sinds 2016 pakt Anke het professioneler aan en besteedt zij, naast haar parttime baan bij Centraal Beheer Achmea als webbouwer, zo’n vier werkdagen in de week aan TechGirl. Het platform TechGirl.com is anderhalf jaar geleden door Anke opgezet: hetzelfde concept, maar dan met een internationale focus, andere schrijvers en dus ook andere content. Het Benelux-team bestaat inmiddels uit 15 freelancers en vrijwilligers en het internationale team bestaat uit 5 mensen.

“Ik denk dat ik als influencer kritischer ben door mijn journalistieke achtergrond. Ik heb vanaf dag één geleerd: ‘persbureaus zijn vies’ – ook al maken journalisten vaak gebruik van hun teksten als input – en ‘PR-agencies zijn te commercieel’. Zo zijn er PR-agencies die denken dat ze zonder journalisten kunnen, terwijl journalisten juist ontzettend belangrijk zijn. Ik heb nu een eigen blog en ga zelfs richting het influencerschap. Ik werd overigens met de nek aangekeken toen ik meer richting het influencerschap ging. Journalisten met wie ik gelijktijdig afstudeerde, snapten mijn keuze niet en ik voelde een zeker judgement van hen. Maar ik doe gewoon wat ik leuk vind.”

Ook Influencer Elisah Jacobs (Interior Junkie) had te maken met onbegrip van collega-journalisten.

Lees hier meer over in de Q&A met Elisah

 

Influencer Marketing-techgirl-anke-horstman

“Ik ben zelf meer een micro influencer en ik pak dus echt heel kwalitatief verkeer.”

 

We vroegen meer mensen naar hun kijk op influencer marketing. Benieuwd naar Anke’s ervaring als influencer en haar kijk op influencer marketing? Whizpr stelde haar vijf vragen over het inzetten van deze marketingstrategie.

 

1) Wat is de grootste kracht van influencer marketing?

Anke: “Veel influencers richten zich op het jonge segment. Je bereikt met influencer marketing een heel andere doelgroep dan voorheen. Die millennials zijn überhaupt een heel lastige generatie om te benaderen; ze kijken niet meer naar traditionele media zoals TV en lezen de krant niet meer. Dus ik denk dat influencers daar een belangrijke rol kunnen spelen tegenwoordig, dat is de grote kracht. Je hebt grote influencers met een miljoen volgers, daarmee pak je meteen een hele club. Ik ben zelf meer een micro influencer en ik pak dus echt heel kwalitatief verkeer. Daarmee pak ik net die niche van zij die erg van tech houden. Bij reclames is het maar afwachten wie er op dat moment is ingeschakeld en het ziet, terwijl je bij een micro influencer precies weet: die is van tech en die richt zich op fashion. Dan weet je beter tot wie je je richt. Daar kan je veel meer uithalen dan met traditionele media. De goede influencers hebben ook echt een band met hun followers. Ze zijn populair en mensen willen op hen lijken. De boodschap komt eerder binnen want het lijkt authentieker – wat niet altijd zo is – waardoor meer mensen zich aangesproken voelen dan bij een grote bulkzending. Dat werkt gewoon niet meer.”

Een tip aan organisaties van onderzoeker Eva van Reijmersdal is om zowel macro- als micro-influencers te overwegen.

Lees al Eva’s tips voor organisaties in haar Q&A

 

“Als je 100 procent influencer bent, dan heb je gewoon bepaalde manieren nodig om brood op de plank te krijgen.”

 

2) Wat is de grootste valkuil van influencer marketing?

Anke: “Je hebt natuurlijk heel slechte voorbeelden: mensen die alles promoten, zoals te zien in die aflevering over influencers van Rambam laatst. Het klakkeloos aannemen van een product en het dan promoten omdat je er geld voor krijgt. Sommige influencers gaan teveel voor het geld en blijven niet trouw aan hun eigen normen en waarden – of hebben die misschien helemaal niet… Ik denk dat elke influencer het wel deels voor het geld doet. Als je 100 procent influencer bent, dan heb je gewoon bepaalde manieren nodig om brood op de plank te krijgen. Maar de manier waarop, dáárover valt te discussiëren. Als ik echt niet achter een product sta omdat ik het flut vind, dan geef ik wel aan dat de samenwerking niet gaat werken. Een influencer moet daar goed over nadenken, waar hij wel of niet voor wil gaan staan, en niet alles alleen maar voor het geld doen.

 

3) Hoe beoordeel jij de oprechtheid van influencers?

Anke: “Ik denk dat die scheidingslijn heel erg vaag is op Instagram. Om het op mezelf te betrekken: ik probeer oprecht te zijn door ook bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te bieden. Wat gebeurt er nu eigenlijk? En dan niet alleen maar het perfecte plaatje willen tonen: houd het dicht bij jezelf en laat zien wat je daadwerkelijk meemaakt, ook als je een keer niet de perfecte foto hebt kunnen maken of een rotdag hebt bijvoorbeeld. Maar hoe kan je überhaupt beoordelen of iemand oprecht is? Dat is heel ingewikkeld denk ik, als buitenstaander.

Ik weet niet of veel influencers volledig oprecht zijn, maar misschien worden ze ook wel gevormd door de dingen die ze meemaken en gaan ze leven naar een bepaalde Instagram-visie. Voor mij voelt het dan misschien niet altijd oprecht, maar zijn zij zó gevormd door het hele gebeuren dat het hun dagelijks leven is geworden met de daarbij horende normen en waarden. Soms komt het allemaal een beetje fake over bij mij; alles gaat om de perfecte glimlach en het perfecte plaatje. Maar als mensen echt op die manier gaan leven, misschien worden ze dan ook echt wel zo…

Ik ben zelf wel vrij authentiek in het opzicht dat ik doe wat ik zelf wil. Ik zeg het gewoon als ik iets niet wil of ergens niet naartoe wil. Ik heb niet het idee dat elke Instagrammer dat doet. Sommige mensen worden wel heel erg geleefd door Instagram. Dan heb ik gesprekken met andere influencers en blijkt dat ze eigenlijk toch wel een dip hebben gehad. Die worden dan zo geleefd door de maatschappij dat het sommigen dan uiteindelijk toch opbreekt. Soms delen ze dat ook wel. Dan zijn ze een tijdje heel erg stil geweest en dan voelen ze zich toch genoodzaakt om een verklaring te geven. Maar als je altijd alleen maar negatief bent, dan scoort dat ook niet. Ik deel het soms ook wel, maar niet altijd. Ik weet ook niet of mensen daar wel bij gebaat zijn…

Dimitry Vleugel (Androidworld.nl) ziet het delen van een dipje juist als een trend onder influencers.

Ontdek hoe Dimitry de oprechtheid van influencers beoordeelt

“juist die kritische noot – die journalisten soms beter weten te plaatsen – is én blijft juist ontzettend belangrijk.”

 

4) Welke impact/invloed heeft influencer marketing op de journalistiek en (traditionele) media?

Anke: “Ik denk echter dat de rol van een journalist écht ontzettend belangrijk is. Dat is het grappige: ik heb zelf Journalistiek gestudeerd,  maar ik ben uiteindelijk meer de richting van het influencer-zijn opgegaan. Journalisten krijgen gewoon veel minder betaald dan sommige influencers, waardoor het lucratiever is om meer richting influencerschap op te gaan. Maar juist die kritische noot – die journalisten soms beter weten te plaatsen – is én blijft juist ontzettend belangrijk. Bedrijven vinden het soms lastig om zo’n kritische noot te ontvangen, terwijl bedrijven juist veel met die feedback kunnen doen. Als een bedrijf een kletsverhaal ophangt en het niet waar kan maken, dan komt de consument daar vanzelf achter. Dan kan je als bedrijf beter die kritische noot van de journalist ontvangen en op basis daarvan je product verbeteren.

Ik vind het voor mijzelf belangrijk om kritisch te zijn. Vind ik het echter de rol van andere influencers? Ik denk het niet. Zij worden als middel ingezet om met hun boodschap een groot publiek te kunnen bereiken. Influencers moeten wel kritisch zijn op wat ze verkondigen, maar ze hoeven niet het product te gaan afkraken. Zo’n influencer moet het wel terugkoppelen naar het bedrijf en ervoor kiezen om de samenwerking niet aan te gaan, maar hij heeft niet de rol van publieke waakhond om zijn volgers erover te informeren. Ze hebben niet de waakhondfunctie die een journalist heeft. Die scheidingslijn is wel vaag hoor, dat realiseer ik mij. Een influencer en een journalist gebruiken allebei een medium om een bepaalde boodschap te verkondigen, maar de vorm is anders. De een is wat meer commercieel en de ander wat meer objectief, als het goed is.

“een goede influencer is niet alleen maar aan het zenden, die probeert ook op te halen.”

 

5) Wat zijn kenmerken van ‘de ideale influencer’ voor een samenwerking?

Anke: “Je hebt natuurlijk de heel grote influencers. Daarmee kun je in één keer een massaboodschap verspreiden. Dat is niet altijd van de beste kwaliteit of geloofwaardig, maar je bereikt er wel een heleboel volgers mee. Er zijn dan altijd wel mensen die de boodschap oppikken en er dan mee aan de slag te gaan. Als je echt een niche product hebt, dan is het beter om met een micro-influencer in zee te gaan die bekend staat om een bepaald vakgebied en waar mensen heen kunnen met bepaalde vragen. Een micro-influencer heeft een andere interactie met zijn achterban omdat hij meer bekend staat als kenner en specialist.

Een succesvolle influencer speelt goed in op het algoritme van Instagram. Hoe meer comments je hebt, des te hoger Instagram die content waardeert. Dat is ook weer voordelig voor de Instagrammer zelf; meer interactie leidt tot meer exposure. Normaal gesproken wordt een post slechts aan circa vijf tot tien procent van je volgers getoond, maar als je veel interactie hebt dan schroeft Instagram dat percentage omhoog.

Maar een goede influencer is niet alleen maar aan het zenden, die probeert ook op te halen. Je kan wel zelf alleen maar ‘pushen’ met berichten over je leventje en producten die je volgers moeten kopen, maar het is ook juist leuk om feedback te krijgen en te weten waar volgers mee bezig zijn. Dan kan je op dingen ingaan waar zij tegenaan lopen. Het gaat om de connectie met je volger. Een goede influencer maakt daar gebruik van, ongeacht het aantal volgers. Ik vind dat heel belangrijk; je moet die band zien te kweken met je volger.”

 

De influencers die TechGirl zelf graag volgt, blijken veelal ondernemende vrouwen te zijn – net als Anke:

  • Celinecharlotte (Charlotte van ’t Wout) – “Zij is niet zo’n grote influencer, maar ik vind haar gewoon heel authentiek. Zij deelt veel over haar gevoel, emoties en avonturen. Ze is ondernemer en legt dan uit hoe ze haar business laat groeien, dat vind ik leuk.”
  • Cynthia Schultz (voorheen Miss Lipgloss) – “Cynthia is een wat grotere influencer. Ze deelt veel over haar leven en ik vind ook haar authentiek omdat ze ook haar mindere dagen deelt. En ze komt nog uit de buurt ook!”
  • Charlotte’s Law– “Zij is een jurist die veel met media doet. Ze geeft goede tips en adviezen waar ik veel aan heb.”
Influencer Marketing-techgirl-anke-horstman

Instagram post van @TechGirlnl

Anke: “Mijn advies zou zijn om de influencer echt als ambassadeur in te zetten voor je merk. Ik vind zelf dat ambassadeurschap ook het prettigst omdat ik mij dan goed kan verdiepen in een product en goed de interactie op kan zoeken met mijn lezers en volgers. Maar als het een keer een losse post is en het goed voelt, dan ga ik daar ook wel mee akkoord.

Ambassadeurschap probeer ik wel altijd crossmediaal in te zetten. Dus niet alleen op mijn website, maar ook op Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, etcetera. Een aantal jaren geleden heb ik dat gedaan voor Fitbit. Ik heb daar toen veel over geschreven en tests mee gedaan. Nog steeds krijg ik een aantal keer per maand e-mails van lezers met vragen over de Fitbit. Dat is wat je als merk wil hebben volgens mij, die win-win van het ambassadeurschap. En ik help die mensen nog steeds, ook al is het ambassadeurschap voorbij.

Het is waardevol om de langdurige relatie aan te gaan. Als je één keer een boodschap uitzendt, dan komt dat commercieel over. Wanneer je op langere termijn informatief blijft prikkelen, dan worden mensen continu, langzaamaan beïnvloed. Ze hebben dan elke keer in hun onderbewustzijn dat merk in hun hoofd. En als ze dan een keer in de winkel staan of online een product moeten komen, dan is dat merk meer top-of-mind.”

Anke ging als influencer mee op een perstrip van HTC. Whizpr-collega Milan Vaassen ging mee om haar tijdens die trip te begeleiden.

Lees meer over Milan haar ervaring met influencer marketing

 

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over Influencer Marketing aan: Elisah Jacobs, Interior Junkie (interieur-influencer)