Terug

Vijf vragen over contentmarketing aan: Freek en Willem (Content Marketeers bij Whizpr)

Collega’s Willem (27) en Freek (30) werken bij Whizpr als marketeers. Willem richt zich op B2B-klanten en helpt hen met het ontwikkelen en schrijven van hun content. Freek richt zich zowel op de B2B- als B2C-klant en maakt zich als adviseur hard voor een geïntegreerde aanpak van de communicatievraagstukken die bij Whizpr binnenkomen.

 

Freek Sanderink & Willem Roosjen contentmarketing

 

“Contentmarketing is bijzonder interessant voor organisaties die een wat ingewikkelder product of dienst verkopen.”

Banner Q&A Contentmarketing

1) Hoe zouden jullie contentmarketing uitleggen aan iemand die er nog nooit van heeft gehoord?

Freek: “Volgens ons gaat contentmarketing over het informeren en helpen van de doelgroep met als doel deze aan een merk te binden. Want uiteindelijk vergroot dat de kans dat iemand ook daadwerkelijk klant wordt van het merk.

Willem: “Er zijn ontzettend veel modellen die beschrijven wat er gebeurt voordat iemand klant wordt. Bij Whizpr hebben we daarom ons eigen messaging-grid ontwikkeld. In het hele proces voorafgaand aan een aankoop kun je mensen ondersteunen met relevante content.

Freek: “En die content kun je op allerlei manieren bij je doelgroep onder de aandacht brengen. Of dat nou via je eigen kanalen is of op een extern platform.

Willem: “Contentmarketing is bijzonder interessant voor organisaties die een wat ingewikkelder product of dienst verkopen. Dat is vaak het geval in de B2B-markt, maar ook voor B2C-partijen zoals een energieleverancier. De doelgroep is dan op zoek naar iets meer achtergrondinformatie voor het nemen van een wat grotere beslissing.

 

Lees er meer over in haar Q&A

 

“Contentmarketing hoeft niet altijd conversiegedreven te zijn; het kan bijvoorbeeld ook een documentaire zijn of zich richten op eigen werknemers”

 

2) Op welke manier sluit contentmarketing aan op PR?

Willem: “Bij zowel contentmarketing als PR gaat het om het vertellen van een relevant verhaal. Niet meer en niet minder. Eigenlijk moet de content die je maakt zó relevant en goed zijn, dat iemand het ziet en denkt: “Verrek, daar wil ik iets mee!” Daar komt behalve relevantie ook timing en ‘inbound-denken’ bij kijken. Natuurlijk moet je er wel altijd rekening mee houden dat wanneer een journalist een tekst schrijft, hij of zij er altijd zijn eigen verhaal van maakt. En waar bij PR dit verhaal uitsluitend niet-commercieel is, wordt bij contentmarketing die stap uiteindelijk wel gezet.

Freek: “Wanneer mensen geïnteresseerd zijn in meer informatie over iets dat ze in het nieuws hebben gezien, gaan ze online op zoek. Dan is het wel belangrijk dat jij je contentmarketing op orde hebt en hoog in de zoekresultaten opduikt.

 

“Eigenlijk moet je content zó relevant en goed zijn, dat iemand daar per direct iets mee wil.”

 

3) Welk soort content is het meest effectief?

In koor: “Dat hangt geheel van je doelgroep af!”

Freek: “Ken je doelgroep en denk goed na over de vorm waarin zij content graag consumeren. Maar doe niet alleen maar aannames. Waar Sales vaak beter weet met welke vraagstukken je doelgroep zit, weet jij op basis van statistieken welk soort content daar het beste op aansluit. Zo zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op komen te staan.

Willem: “Je moet goed nadenken over de juiste mix tussen video, beeld en tekst, maar zorg daarbij wel voor herkenbaarheid in de vorm van één huisstijl en een eenduidige tone-of-voice. Over het algemeen ben ik erg fan van het gebruik van zo rijk mogelijke content. Interactieve e-books of video’s waarbij de doelgroep direct kan doorklikken naar het hoofdstuk dat zij willen zien, vind ik bijvoorbeeld fantastisch.

 

Lees hier zijn Q&A

 

“Sales weet vaak beter met welke vraagstukken je doelgroep zit.”

 

4) Op welke manier kan je een contentmarketingcampagne goed activeren?

Freek: “Een belangrijk onderscheid hier is op basis waarvan iemand jouw content gepresenteerd krijgt. Dit kan actief zijn, zoals door middel van een social media-campagne of online bannering. Wanneer bijvoorbeeld Computable een interview met je CIO publiceert, weet je ongeveer welke mensen dat bericht lezen en interesse zullen hebben in de content die je op je eigen kanalen publiceert. Maar een activatie kan ook reactief zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op Google of cookies accepteert op basis waarvan je online advertenties laat zien.

Willem: “Of beter nog: iemand heeft zijn of haar gegevens achtergelaten. Dan kun je diegene ook per email bereiken, bijvoorbeeld via een marketing automation-platform als Hubspot.

 

5) Van welke contentmarketingcampagne worden jullie enthousiast?

Freek: “Vorig jaar had ABN Amro MeesPierson de campagne ‘Vermogens in Nederland’ waarin ze samen met bekende Nederlandse ondernemers content hebben gemaakt. Ze vertelden daarin over de uitdagingen waar deze ondernemers tegenaan lopen en hoe ze daarmee omgaan. Wat ik zo sterk vond, is dat het over veel meer ging dan alleen een bankrekening bij de ABN. Ze tonen daarmee als organisatie aan dat ze begrijpen welke onderwerpen mensen belangrijk vinden.

Willem: “Voor B2C vind ik Albert Heijn een heel goed voorbeeld. Zij kijken verder dan alleen hun productaanbod door bijvoorbeeld ook recepten op allerlei manieren aan te bieden en de consument te inspireren: dikke kans dat die zijn producten dan toch wel bij Albert Heijn haalt. Die recepten zijn trouwens ook nog echt goed afgestemd mijn voorkeur voor de Italiaanse keuken!

 

Contentmarketingvoorbeeld ABN Amro (B2B)

ABN-Amro-MeesPierson

 

Contentmarketingvoorbeeld Albert Heijn (B2C)

 

Banner Q&A Contentmarketing

Share this:

>
Volgende blog 5G… Wat moeten we daarmee?