Terug

Vijf vragen over contentmarketing aan: Robert Blaas (Marketing Director Benelux bij Kinly)

Robert Blaas (51) is Marketing Director Benelux bij Kinly, specialist op het gebied van vergader- en samenwerkings-oplossingen. Robert is verantwoordelijk voor het stroomlijnen van alle marketingactiviteiten binnen de Benelux. Contentmarketing is hem niet vreemd: “Een goede contentmarketingstrategie is multichannel, consistent, meetbaar en heeft een duidelijk doel voor ogen.”

Nieuwsgierig naar de ervaring van Robert met contentmarketing? Whizpr stelde hem vijf open vragen over ‘inhoud-marketing’.

robert-blaas-contentmarketing

 

Banner Q&A Contentmarketing

 

1) Hoe zou jij contentmarketing uitleggen aan iemand die er nog nooit van heeft gehoord?

Robert: “Als je het woord contentmarketing vertaalt, staat er ‘inhoud-marketing’. En het onderdeel ‘inhoud’ heeft voor mij niets te maken met een product of dienst, maar juist met alles wat om dat product of die dienst heen zit. Je kan als organisatie heel snel vervallen in het uitleggen hoe goed jouw product is en de specs op een rijtje zetten. Het zit hem echter veel meer in de waarde die je kan creëren voor de gebruiker van dat product of die dienst. Daarom is het belangrijk te weten wie je product gebruikt en vooral waarom. Maakt het iemand succesvoller? Maakt het iemands leven makkelijker en lost het problemen op? Of helpt het misschien wel grotere vragen te beantwoorden? Een goed voorbeeld daarvan is Nespresso. Hoewel het hier slechts gaat om cupjes en een koffiezetapparaat, creëert Nespresso waarde door bijvoorbeeld uit te leggen waar de koffie wordt geproduceerd of hoe cupjes kunnen worden gerecycled. Daarmee speel je in op MVO en beantwoord je een vraag als: ‘Hoe kunnen we beter op het milieu letten?’. Natuurlijk zal de koffie best wel smaken, maar ook op deze manier kun je mensen bij je merk betrekken en overtuigen. En dat dus zonder dat je het specifiek hebt over de werking van het product of de dienst zelf.”

 

“Contentmarketing heeft waarde voor iedere organisatie: groot, klein, B2B of B2C, dat maakt niks uit”

 

2) Wat voor soort organisaties hebben het meest baat bij contentmarketing?

Robert: “Volgens mij heeft iedere organisatie baat bij contentmarketing. Alle organisaties willen namelijk laten zien dat ze waarde toevoegen bij hun klanten. Neem bijvoorbeeld een supermarkt als Lidl. Misschien is het geen contentmarketing op high level, maar ook zij denken na over de vraag wat de waarde is van de producten die ze verkopen. Natuurlijk moet je in proporties denken en kan niet elke organisatie hetzelfde budget spenderen, maar contentmarketing heeft wel degelijk waarde voor iedere organisatie: groot, klein, B2B of B2C, dat maakt niks uit.”

Universitair docent Suzanne de Bakker ziet wel degelijk verschil tussen B2B- en B2C-organisaties.

Lees in de Q&A met Suzanne op welke manier organisaties volgens haar profiteren van contentmarketing

 

“Als je al kan spreken van een ‘relatie’ tussen PR en contentmarketing, dan zou ik zeggen dat PR een onderdeel is van een contentmarketingstrategie”

 

3) Wat is de relatie tussen contentmarketing en PR?

Robert: “Contentmarketing en PR gaat wat mij betreft allebei over het creëren van content. Die scheidslijn begint zo vaag te worden. Het één gaat niet meer zonder het ander. Ik zou haast zeggen dat je niet eens meer moet spreken van een relatie, omdat de manier van communiceren van vandaag de dag compleet anders is geworden. Als je al kan spreken van een relatie, dan zou ik zeggen dat PR tegenwoordig een onderdeel is van je contentmarketingstrategie. Neem bijvoorbeeld de communicatie rondom een event. Vroeger zond je een persbericht uit of stuurde je een uitnodiging naar je contacten. Dat was het. Tegenwoordig publiceer je in aanloop naar een event ook toepasselijke blogs en social posts, en haal je websitebezoekers met remarketing terug naar je event pagina. Het doel blijft hetzelfde: dat mensen zich registreren.”

Voormalig IT-journalist Karina Meerman ziet contentmarketing juist als een PR-middel.

Lees in de Q&A met Karina wat volgens haar de relatie tussen beide is

 

“Een goede contentmarketingcampagne is multi-channel, consistent, meetbaar en heeft vooral een duidelijk doel”

 

4) Welk soort content is het meest effectief?

Robert: “Volgens mij gaat het er niet om welk soort content effectief is, maar dat de content die je produceert met elkaar samenhangt. Er moet een rode draad in zitten; de content moet een consistent geheel vormen. Je kan bijvoorbeeld een prachtige whitepaper produceren, maar als je er vervolgens niks aan doet om ervoor te zorgen dat mensen het onder ogen krijgen, dan heeft het geen effect. Denk bijvoorbeeld aan blogs die een bepaald onderdeel van het whitepaper toelichten en social posts die weer verwijzen naar die blogs. Dat maakt ook een goede contentmarketingcampagne: multi-channel, consistent, meetbaar en vooral: met een duidelijk doel voor ogen.”

 

5) Op welke manier kan je een content marketing campagne goed activeren?

Robert: “Dat hangt er maar net vanaf wie je publiek is. Jongeren bereik je met een heel andere tone-of-voice en met andere beelden dan een oudere doelgroep. Je moet ook goed nadenken over de kanalen die de doelgroep gebruikt. Studenten op LinkedIn mobiliseren heeft bijvoorbeeld geen enkele zin. Instagram en Snapchat zijn dan veel effectiever. Als het gaat om activatie, dan is het essentieel om te weten waar je doelgroep zich bevindt en dus ook welke kanalen ze gebruiken. Het is zinloos om lukraak Facebook, Instagram of LinkedIn te gaan gebruiken als blijkt dat je doelgroep daar helemaal niet te vinden is.”

Ook contentmaker Johan van Amersfoort adviseert om bij de activatie uit te gaan van de behoeften van het publiek.

Lees meer in de Q&A met Johan

 

Banner Q&A Contentmarketing

Share this:

>
Volgende blog Vijf vragen over Contentmarketing aan: Johan van Amersfoort (Contentmaker en -consument)