Terug

Zes tips voor wanneer je bij een PR-bureau start

Chantal van Ulft

Sinds tweeëneenhalve maand werk ik bij Whizpr als PR Consultant en dat bevalt goed! Ik kreeg, vooral in het begin, veel informatie te verwerken. Het zou handig zijn geweest als mijn hersenen iets van de grote opslagcapaciteit van computers hadden… Maar hé, in het begin moet je altijd veel nieuwe informatie verwerken: nieuwe tools, nieuwe collega’s, een nieuwe omgeving, nieuwe klanten… Hoe heb ik dit ervaren? Hieronder geef ik je zes tips voor wanneer je bij een PR-bureau start.

1. Zorg voor overzicht

Wanneer je net start bij een PR-bureau is de kans groot dat je op meerdere klanten gaat werken. In het begin kan er dus veel informatie op je afkomen. Zorg daarom dat je een manier vindt om het overzicht te houden op al je taken. Wat moet je doen? Wanneer moet het af zijn? Op welke dag moet je er dan mee beginnen? Als je een duidelijk idee hebt van je vaste taken dan kun je eventuele zaken die tussendoor komen makkelijker opvangen en oppakken.

2. Leer je klant kennen

De basis bij Whizpr is het vertellen van het juiste verhaal voor iedere klant. We gebruiken content (whitepapers, video’s, blogs, persberichten of een online campagne) en verspreiden het via de best passende kanalen. Toen ik bij Whizpr begon was de IT-branche nieuw terrein voor mij, dus ik kende lang niet alle klanten waarvoor ik ging werken. Maar in deze eerste tweeëneenhalve maand heb ik mijn klanten al beter leren kennen, mede door veel te lezen en zelf contentplanningen te maken voor mijn klanten. Alleen wanneer je je klant kent, kun je hun verhaal uitdragen.

3. Dompel jezelf onder in content

‘s Morgens voordat ik aankom op kantoor kom ik al veel content tegen: reclames op tv, artikelen en foto’s in de krant, posters in de bushokjes die ik passeer… En als ik op kantoor ben en de social planning voor klanten maak lees ik de kranten, relevante branche-artikelen en bekijk ik video’s: inspiratie genoeg!

4. Speel met taal

Mijn hart ligt bij het lokaliseren naar het Engels/Nederlands. Ik heb negen maanden in Engeland gewoond; mijn bachelor was gedeeltelijk in het Engels en mijn master was volledig Engels. Een van mijn werkzaamheden bij Whizpr is het redigeren van blogs, waarbij taal belangrijk is. Staan er geen spelfouten meer in? Lopen de zinnen goed? Je content kan nog zo goed zijn, maar met spelfouten in je tekst kun je lezers kwijtraken.

5. Vertel je verhaal met inspirerende content

Content creëren en het vertellen van verhalen, beter bekend als storytelling, vind ik een van de meest boeiende dingen aan mijn baan. Verhalen lezen en deze doorvertellen aan anderen. Dit doe ik bijvoorbeeld op social media, waar ik content voor schrijf en inplan. Het was – en is soms nog steeds – best een uitdaging om niet over het aantal tekens op Twitter heen te gaan! Ik schrijf en vertel graag met meer details, maar zoveel plek heb je daar niet voor in een tweet. Oké, misschien moet ik niet zeuren over de lengte… Nu heb je 280 tekens tot je beschikking, eerder waren dat er slechts 140. Maar geloof me, het is écht mogelijk om hier de aandacht mee te pakken.

6. Ken het verhaal en de doelgroep van je klant

Ik heb al meerdere blogs geschreven. Deze mogen gelukkig iets langer zijn, ik kan er meer detail in kwijt en ik kan gebruik maken van een verhaallijn. Met de juiste afbeeldingen erbij wil ik de aandacht van de lezers trekken.

Het is niet alleen leuk om in een onderwerp te duiken en er een goede post of een interessant verhaal van te maken, ik leer ook meteen iets over de klant. Content heeft mij geholpen om klanten te leren kennen en mijn content zal andere mensen ook weer helpen onze klanten te leren kennen. Waar contentmarketing al niet goed voor is!

Van contentmarketing naar storytelling

Tot nu toe ligt mijn focus op contentcreatie voor verschillende klanten. Elke dag beter, pakkender, scherper. In de toekomst hoop ik daarnaast nog meer te leren over het bedenken en uiteindelijk het vertellen van een verhaal: van contentcreatie naar storytelling. Het uitgangspunt van Whizpr, dus ik weet zeker dat ik hier op de goede plek zit om dit te leren en verder te ontwikkelen.

Kortom: to be continued!

Share this:

>
Volgende blog Vijf tips voor non-stop contentinspiratie